Lyhyen matkan lippu

Itselle se olisi aivan myrkkyä muistaa leimata lippu poistuessa. Etenkin jos kausilipun kanssa kulkee suurimman osan ajasta leimaamatta.
ja vaikka muistaisinkin, jos on isompaa kannettavaan niin yrittää saada lippu (puhelimen mobiililipusta puhumattakaan) esille kädet täynnä tavaraa.
Kun kaikki muut leimaavat ulos, on vaikea unohtaa itsekin leimata ulos. Mutta pohjimmiltaanhan tämä on vain tottumiskysymys. Kun parin kuukauden ajan säännöllisesti leimaa ulos niin vastakohta alkaa tuntua oudolta.

Kilometripohjaisessa hinnoittelussa on myös sellainen juttu, että jos unohtaa leimata ulos niin matkasta veloitetaan jonkinlainen maksimihinta (esimerkiksi päätepysäkille asti). Sen luulisi olevan hyvä muistutus, jos ulosleimaaminen unohtuu usein.

Selvittiinkö? Bussi-Jokerin matkustajamäärät kuitenkin pääsi jotenkin hyppäämään neljänneksellä vuodessa, kun siirryttiin kunnon avorahastukseen ja kaikkien ovien käyttöön.
Se että jokin toimi lisää matkustajamääriä ei tarkoita etteikö ilman sitä selviäisi. Olisi muutenkin kiinnostava tietää kuinka moni kulkee liputtaa runkobusseilla, ja minkä verran matkustajamäärien kasvu on oikeasti tuonut lisää rahaa HSL:n kirstuun. Silloin kun olen matkustanut runkolinjalla ja tarkastajajoukko on noussut kyytiin, saalis on yleensä ollut aika hyvä. Lippulajitutkimuksista saattaisi löytyä numeroita, jos sellainen on tehty runkobusseille tai yksittäiselle runkobussilinjalle.

Ja onhan metrossa ollut aina avorahastus sekä avorahastuskokeiluja esimerkiksi metron liityntäliikenteessä.
Maailmalla metrojärjestelmissä portit eivät ole ollenkaan harvinaisia. Helsingissä suurempia muutoksia vaatisivat ainakin Kampin itäinen sisäänkäynti sekä Herttoniemen metroasema (joka muutenkin odottaa peruskorjausta), mutta suurin osa metroasemista todennäköisesti selviäisi kevyemmillä muutoksilla. Ei tämä ainakaan ole mahdoton ongelma ratkaista, vaikka ei myöskään ilmainen.

Suosittelisin lähestymään vähän varovaisemmin, sitä mikä "toimii muualla ihan hyvin" kun mietitään mitä täällä pitäisi tehdä.
Mitenkäs uuden ideointia pitäisi sitten lähestyä? Tämä ketju ei kuitenkaan mene suoraan HSL:n hallituksen esityslistalle, jossa ehdotusten pitäisi olla toteuttamiskelpoisia ilman muutoksia ja ensi viikolla kaupunginhallituksen esityslistalla. Jos jokin käytäntö vaikuttaa toimivan hyvin jossain muualla, ennen siihen siirtymistä pitää tietysti selvittää sen kohtaamat ongelmat sekä paikalliseen kontekstiin soveltamisen yksityiskohdat, mutta ideoista se kaikki alkaa.
 
Sun pitäisi Makke mennä Höseliin töihin ja syrjäyttää sieltä se joku Rauno, niin saataisiin tolkkua tähänkin touhuun. Ensin pilasivat sarjalipun ja nyt sitten tämän.

On turha keksiä pyörää uudestaan. Parasta olisi ihan vaan kaivaa varastosta se alkuperäinen, vaihdoton ratikkalippu. Eli yksi nousu ratikkaan, hinnaksi 1,50 € ja se siitä. On perusteltua jättää bussit pois tuon lipun piiristä, sillä lippu on tarkoitettu lyhytmatkalaisille, ja jos busseihin tulisi kovasti lyhytmatkalaisia, niin koko pitkälle bussireitille pitäisi lisätä tarjontaa sen vuoksi että pitkämatkalaiset ei enää mahtuisi muuten kyytiin. Jokeri ei ole ongelma, kelvatkoon ratikkalippu vaan sielläkin. Sillähän suurin osa matkoista on osa ketjua, joten ratikkalippua ei voisi suurin osa matkustajista kuitenkaan käyttää. Jos se jollekulle sopii, vaikkapa shoppailureissulle Haagasta Selloon, niin kaikin mokomin.
 
Kun kaikki muut leimaavat ulos, on vaikea unohtaa itsekin leimata ulos. Mutta pohjimmiltaanhan tämä on vain tottumiskysymys. Kun parin kuukauden ajan säännöllisesti leimaa ulos niin vastakohta alkaa tuntua oudolta.
Ulos leimauksiahan on käytössä monessa maassa ja hyvin näyttävät toimivan.
 
Mitenkäs uuden ideointia pitäisi sitten lähestyä? Tämä ketju ei kuitenkaan mene suoraan HSL:n hallituksen esityslistalle, jossa ehdotusten pitäisi olla toteuttamiskelpoisia ilman muutoksia ja ensi viikolla kaupunginhallituksen esityslistalla. Jos jokin käytäntö vaikuttaa toimivan hyvin jossain muualla, ennen siihen siirtymistä pitää tietysti selvittää sen kohtaamat ongelmat sekä paikalliseen kontekstiin soveltamisen yksityiskohdat, mutta ideoista se kaikki alkaa.

En minä kieltänyt muiden paikkojen käyttämistä esimerkkinä ja ideoinnissa, mutta täällä tunnistettujen ongelmien sivuuttaminen kädenheilautuksella "kyllähän se siellä toimii" -kanssa on hyödytöntä, samalla tavalla kuin heti kättelyssä "ei toimi täällä" sanominen. Etenkin kun oikeasti kattavaa näkemystä sekä Helsinginstä että jostain toisesta paikasta on aniharvalla jos kellään ja muiden ongelmat näyttävät aina pienemmiltä kuin omat. Jos menet katsomaan kuinka metroasemalla toimii porttien käyttö, niin et näe niitä, jotka ovat siirtyneet muille linjoille tai kokonaan pois joukkoliikenteestä porttien takia tai niitä jotka rupeisivat käyttämään ne poistettaessa.

Kun kaikki muut leimaavat ulos, on vaikea unohtaa itsekin leimata ulos. Mutta pohjimmiltaanhan tämä on vain tottumiskysymys. Kun parin kuukauden ajan säännöllisesti leimaa ulos niin vastakohta alkaa tuntua oudolta.

Kilometripohjaisessa hinnoittelussa on myös sellainen juttu, että jos unohtaa leimata ulos niin matkasta veloitetaan jonkinlainen maksimihinta (esimerkiksi päätepysäkille asti). Sen luulisi olevan hyvä muistutus, jos ulosleimaaminen unohtuu usein.

Se nimenomaan hermostuttaa ja tekee joukkoliikenteen käytöstä raskaampaa jos pakka on kasattu tekemään normaalista joukkoliikenteenkäytöstä alttiin rankaistaville virheille.

Aina voi tottua huonompaan palveluun, mutta kun koko idea on kasvattaa joukkoliikenteen matkustajamääriä ja on nähty matkustajamäärien kasvu matkustamista helpottamalla, niin matkustajakokemuksen vaikeuttamisella se menee herkästi hölmöläisten peitonpidennykseksi.

Maailmalla metrojärjestelmissä portit eivät ole ollenkaan harvinaisia. Helsingissä suurempia muutoksia vaatisivat ainakin Kampin itäinen sisäänkäynti sekä Herttoniemen metroasema (joka muutenkin odottaa peruskorjausta), mutta suurin osa metroasemista todennäköisesti selviäisi kevyemmillä muutoksilla. Ei tämä ainakaan ole mahdoton ongelma ratkaista, vaikka ei myöskään ilmainen.

Ei se ole mahdoton, mutta onko se ongelma jonka portit ratkaisevat isompi kuin jonka portit aiheuttavat.


On perusteltua jättää bussit pois tuon lipun piiristä, sillä lippu on tarkoitettu lyhytmatkalaisille, ja jos busseihin tulisi kovasti lyhytmatkalaisia, niin koko pitkälle bussireitille pitäisi lisätä tarjontaa sen vuoksi että pitkämatkalaiset ei enää mahtuisi muuten kyytiin. Jokeri ei ole ongelma, kelvatkoon ratikkalippu vaan sielläkin. Sillähän suurin osa matkoista on osa ketjua, joten ratikkalippua ei voisi suurin osa matkustajista kuitenkaan käyttää. Jos se jollekulle sopii, vaikkapa shoppailureissulle Haagasta Selloon, niin kaikin mokomin.

Todellinen huoli jokerin sijaan ovat varmaan tulevat säteittäiset ratikat, joissa on niitä pitkämatkalaisiakin jo sen verran, että se vaikuttaa huippukuormaan.
 
Ei kyllä lipun hinta ja ominaisuudet kohtaa mitenkään. Hinta on n. 2/3 normilipusta, mutta ominaisuudet ovat paljon huonommat ja pahimmassa tapauksessa joutuu kesken ostamaan toisen, jolloin hinta on normilippua kalliimpi. Tuo hinta olisi käypä esim. 30 minuutin lipulle. 10 minuutin lipun hinta voisi olla euron. Sellaisella esimerkiksi Vallilalaisena voisi kävellä Arabiaan tai Sörnäisiin ostoksille ja tuoda ostokset ratikalla. Käytännössä 10 minuuttia tarkoittaa kahden kilometrin matkaa ja koska ei ole mitenkään hauska katsoa kellosta, milloin tulee tarkastusmaksu, on kyse käytännössä n. kilometrin matkasta.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Sun pitäisi Makke mennä Höseliin töihin ja syrjäyttää sieltä se joku Rauno, niin saataisiin tolkkua tähänkin touhuun. Ensin pilasivat sarjalipun ja nyt sitten tämän.

On turha keksiä pyörää uudestaan. Parasta olisi ihan vaan kaivaa varastosta se alkuperäinen, vaihdoton ratikkalippu. Eli yksi nousu ratikkaan, hinnaksi 1,50 € ja se siitä.
Ratikkalippu oli HKL-ajan tuote. Se sopii huonosti HSL-aikaan, kun ei Helsinkiläisiä voi kohdella paremmin kuin muita. Lisäksi hinta toki olisi nyt ihan muuta. Se olisi 2,40 €. Yksi keino olisi palauttaa päivälippu valikoimaan. Se oli ratikkalipun hintainen.
 
Viimeksi muokattu:
Itselle se olisi aivan myrkkyä muistaa leimata lippu poistuessa. Etenkin jos kausilipun kanssa kulkee suurimman osan ajasta leimaamatta.
Varsinkin, kun ainoa perustelu eli tiedonkeruu tapahtuu jo sovelluksen ja laskurien avulla. Km-pohjainenkaan ei automaattisesti sitä vaadi, onhan kautta aikain ja nykyäänkin kilometrihinnoittelu ollut käytäntönä monissa kaukoliikenteen linja-autoissa.
Siitä voi tosin olla montaa mieltä onko sarjalippu erillinen tuote vai vain isompi määrä samaa tuotetta nimellisesti alemmalla hinnalla.
Tällä hetkellä sarjalippu on erillinen tuote, jossa liput vanhenevat käyttökelvottomiksi nopeasti. Sarjalipun osto on tällä hetkellä sama, kuin ostaisi kerralla 20 maitotölkkiä kaupasta. Tätä hävikkivaaraa ei ole ostaessa tarpeen mukaan yksittäisiä lippuja.

Joko voimassaoloajan pitäisi kasvaa vaikka 12 kuukauteen tai sitten riski/pakotettu nopea käyttö kompensoitaisiin isommalla alennuksella, jos halutaan ohjata ihmisiä niihin. Ennen vanhaan sarjalippuja pystyi käyttämään melkein kuin postimerkkejä, eli niitä pystyi vaikka pitämään "pahan päivän varalle"
Hintaa on myöskin kritisoitu. Sen ymmärtää ettei lippua kannata tehdä alle puolen hintaiseksi verrattuna perus kertalippuun, kun muuten lippuja voi ketjuttaa.
En ymmärrä ilman perusteluja, miksi ketjutettu 20-40 minuutin matka pitäisi olla automaattisesti kalliimpi, kuin kahden vyöhykkeen 80 minuutin lippu.
Tai tietenkin lipunostojen välille voisi säätää myös karenssiajan (tai ei tietenkään, jos tietojärjestelmät eivät taivu siihen taas vaihteeksi), mutta se taas monimutkaistasi lipputuotetta lisää.
Tämähän vain pahentaisi sitä ongelmaa, että myöhästynyt bussi aiheuttaa asiakkaalle lisää päänvaivaa ja kuluja. Jos bussi ei ehdikään perille, tuollainen karenssi pakottaisi ruuhkaan tai muuhun liikenneviivästykseen syyttömän asiakkaan pihalle kävelemään tai odottamaan seuraavaa.
Aikapohjaisen lipun, jonka voimassaolo loppuu kyydissä ollessa, perimmäinen ongelma on välineiden matka-aikojen vaihtelu.
Tämän takia kannattaisin itse mallia, jossa itse aika olisi suhteellisen rajattu (vaikka 15-20 min), mutta kyytiin saisi jäädä, kunhan ei voimassaolon loputtua ylittäisi vyöhykerajoja. Se olisi periaatteessa paljon toivottu yhden vyöhykkeen lippu naamioituna sellaiseen asuun, joka kelpaa HSL:llekin.

Se ei ole ongelma, että metrolla pääsee pidemmälle samassa ajassa, kuin bussilla. Metron matkustajapaikkakilometrikustannus on varsin alhainen ja kapasiteettikin olisi riittävä, jos ajettaisiin pitkillä junilla.
 
Olisi matkustajan kannalta huomattavasti kohtuullisempaa, jos kymmenen minuutin päätyttyä matkustajan tulisi poistua välittömästi seuraavalla pysäkillä sen sijaan, että liikennevaloihin jääneen bussin kyydissä pitää alkaa ostaa uutta lippua. Matkustajan näkökulmasta voi olla hankalaa tietää, riittääkö kymmenen minuuttia juuri sillä kerralla ja periaatteessa voit saada tarkastusmaksun heti, kun lippu on umpeutunut.

EDIT: lisätään nyt vielä että 10 minuuttia on turhan lyhyt aika, mutta tämä kommentti koski ennen kaikkea matkustusehtoja, jotka ovat tällä hetkellä kohtuuttomat.
 
Viimeksi muokattu:
HSL:n reaktiot ovat sinällään kiintoisia. Kun valitetaan liian korkeista hinnoista suhteessa palvelunlaatuun, lippjen hintoja nostetaan entisestään. Kymmenen minuutin lippu, sinälään jo huonolta vitsiltä vaikuttava, on suoranainen sylkäisy niukan budjetin asiakkaita kohti. Liikennevaloissa seisomisen pitäisi ylipäätään olla vieras asia kantakaupungin joukkoliikenneväineille, mutta se tulee kuitenkin olemaan asia, johon suurin osa tuon lipputyypin käyttäjien maksamasta ajasta menee.
Toivottavasti lippua ei kukaan syyllisty ostamaan. Näin siitä parhaassa tapauksessa päästään eroon nopeammin kuin se ehti markkinoille edes tulla...
 
Takaisin
Ylös