Kun kaikki muut leimaavat ulos, on vaikea unohtaa itsekin leimata ulos. Mutta pohjimmiltaanhan tämä on vain tottumiskysymys. Kun parin kuukauden ajan säännöllisesti leimaa ulos niin vastakohta alkaa tuntua oudolta.Itselle se olisi aivan myrkkyä muistaa leimata lippu poistuessa. Etenkin jos kausilipun kanssa kulkee suurimman osan ajasta leimaamatta.
ja vaikka muistaisinkin, jos on isompaa kannettavaan niin yrittää saada lippu (puhelimen mobiililipusta puhumattakaan) esille kädet täynnä tavaraa.
Kilometripohjaisessa hinnoittelussa on myös sellainen juttu, että jos unohtaa leimata ulos niin matkasta veloitetaan jonkinlainen maksimihinta (esimerkiksi päätepysäkille asti). Sen luulisi olevan hyvä muistutus, jos ulosleimaaminen unohtuu usein.
Se että jokin toimi lisää matkustajamääriä ei tarkoita etteikö ilman sitä selviäisi. Olisi muutenkin kiinnostava tietää kuinka moni kulkee liputtaa runkobusseilla, ja minkä verran matkustajamäärien kasvu on oikeasti tuonut lisää rahaa HSL:n kirstuun. Silloin kun olen matkustanut runkolinjalla ja tarkastajajoukko on noussut kyytiin, saalis on yleensä ollut aika hyvä. Lippulajitutkimuksista saattaisi löytyä numeroita, jos sellainen on tehty runkobusseille tai yksittäiselle runkobussilinjalle.Selvittiinkö? Bussi-Jokerin matkustajamäärät kuitenkin pääsi jotenkin hyppäämään neljänneksellä vuodessa, kun siirryttiin kunnon avorahastukseen ja kaikkien ovien käyttöön.
Maailmalla metrojärjestelmissä portit eivät ole ollenkaan harvinaisia. Helsingissä suurempia muutoksia vaatisivat ainakin Kampin itäinen sisäänkäynti sekä Herttoniemen metroasema (joka muutenkin odottaa peruskorjausta), mutta suurin osa metroasemista todennäköisesti selviäisi kevyemmillä muutoksilla. Ei tämä ainakaan ole mahdoton ongelma ratkaista, vaikka ei myöskään ilmainen.Ja onhan metrossa ollut aina avorahastus sekä avorahastuskokeiluja esimerkiksi metron liityntäliikenteessä.
Mitenkäs uuden ideointia pitäisi sitten lähestyä? Tämä ketju ei kuitenkaan mene suoraan HSL:n hallituksen esityslistalle, jossa ehdotusten pitäisi olla toteuttamiskelpoisia ilman muutoksia ja ensi viikolla kaupunginhallituksen esityslistalla. Jos jokin käytäntö vaikuttaa toimivan hyvin jossain muualla, ennen siihen siirtymistä pitää tietysti selvittää sen kohtaamat ongelmat sekä paikalliseen kontekstiin soveltamisen yksityiskohdat, mutta ideoista se kaikki alkaa.Suosittelisin lähestymään vähän varovaisemmin, sitä mikä "toimii muualla ihan hyvin" kun mietitään mitä täällä pitäisi tehdä.