Varmasti sopisi ihan hyvin, mutta mm. HSL-alueen runkolinjojen avorahastuksesta pitäisi luopua kokonaan, kun leimaus tulisi pakolliseksi. Selvisihän Helsinki vaikka kuinka monta vuotta ilman avorahastusta, joten miksei selviäisi taas. Silti uskon, että tuo olisi yksi syy HSL:llä torpata tuollainen muutos, vaikka käytäntö toimii muissa maissa mainiosti.
Miksi pitäisi luopua avorahastuksesta in/out-järjestelmässä? Ihan vakiokamaa se on Tanskassa ja Hollannissa. Lukija vaan takaovelle ja "muistathan leimata poistuessa"–kuulutukset käyntiin, niin kuin VR ja HSL muistuttelee valvontamaksusta ja vyöhykkeistä edelleen vuosia muutosten jälkeen.
Lontoossa luovuttiin poistuessa leimaamisesta siksi, että kaksikerrosbusseissa oli jo valmiiksi pahat poistumisjonot + £1,75 bussilippu oli poliittinen (toki suosittu!) stuntti saada enemmän ihmisiä bussiin etenkin metrottomassa, köyhemmässä Etelä-Lontoossa.
Suomalaiset valmistautuvat poistumaan kulkuvälineestä hyvin säntillisesti, joten kyllä he oppivat ottamaan matkakortin/puhelimen valmiiksi käteen. Metrossa ja lähijunassa lukijarivistö molemmille puolille, käden korkeudelle kulkuväylää niin kortin piippaa nätisti ohi kävellessä – vihreä/punainen valomerkki ja ääni kertoo jos leimauksessa tuli onnistuminen tai virhe.
Vähän kaukainen esimerkki, mutta Sydneyn Opal-järjestelmässä maksetaan matkasta per kulkuväline etäisyyden mukaan ja vaihtaessa saa $2 alennusta vaihtomatkasta, kun leimaa uuteen kulkuvälineeseen vaihtoajan sisällä. Paikallinen reittiopas kertoo hinnan ja hinnat vaihteleekin reittien välillä riippuen junien, bussien, vaihtojen määrän, etäisyyden ym. perusteella. Piheimmät matkustajat voi äänestää kukkarollaan, kävelevätkö se juna-asemalta kotiinsa vai maksavatko he lisähiluja liityntäbussista.
Olen pohtinut kun Suomi on tällainen tuhansien liikennöitsijöiden luvattu maa, että jos Suomessa olisi tällainen leimausjärjestelmä, saisi vaihtaessa toiselle liikennöitsijälle vaikkapa 2€ alennuksen.
Tällöin esim. Lahdesta Helsinkiin matkaava aloittaisi LSL-lipulla, saisi alennuksen VR-lipusta ja lopulta uuden alennuksen HSL-lipusta – kunhan muistaa leimata kyytiin ja pois. Tällöin matkustajan ei tarvitse kärsiä liikennöitsijöiden lippuyhteistyöttömyydestä sekä maksaa täyttä hintaa joka matkasta ja kunnallispoliitikot saavat pitää itsenäisen joukkoliikenteensä.