Sen sijaan linja jonka ultrix olisi junaistamassa palvelee hyvin sekä pitäjien välistä, että sisäistä liikennettä nimenomaan bussivetoisena.
Ongelma onkin siinä, ettei tuo linja palvele yhteyksiä junille onnettoman aikataulunsa takia. Ongelman ratkaisuun ei ole tällä hetkellä mitään keinoja - lain mukaan ostoliikenteellä ei saa häiritä linjaliikennettä ja tuon välin tarpeet tulevat kyllä nykyisellä vuoromäärällä täytetyiksi.
Tampereen hajautetusta matkakeskuksesta johtuen Turun lisäksi jopa pohjoiseen reitti Toijalan kautta olisi toimiva. Junalla saavuttaisi etelässäkin niitä paikkakuntia, joille ei Valkeakoskelta mene bussia (lähinnä R-junan pysähdyspaikat, kohtuullisen isoja kaupunkeja). Hämeenlinnassa vaihtomatka on turhan pitkä ja Riihimäessä pikavuorot poikkeavat vain silloin tällöin.
Jos liikennettä voitaisiin suunnitella keskitetysti, jo nyt Valkeakoskea halkova Toijalan linja pitäisi jatkaa paikallisbussireittiä vielä ohi linja-autoaseman. Aikataulun kannalta kahdella autolla ajettaessa varaa tuohon olisi junien aikataulujen asettamissa puitteissa. Näin saataisiin koko tuon reitin varrelta yhteys junilla kaikkiin suurimpiin kaupunkeihin.
Kyllähän se juna tietysti enemmän matkustajia keräisi. Kun Valkeakoski-Mänttä -matkan löytäisi VR:n matkahausta ja lipunkin saisi samaa kautta, houkuttelisi se bussiyhteyttä paremmin. Silti uskon bussilla saatavan parempi palvelu tuonne.