Outoa sinänsä, että kiskobussihanketta ylipäätään joku vastustaa. Isoissa rautatieinvestoinneissa ja uusissa paikallisliikenneyhteyksissä voi ollakin jotain huomautettavaa, mutta tuo on pikkujuttu järjestää. Kun vieläpä Mänttä-Vilppulan osuus kustannuksissa on varsin pieni, en oikein ymmärrä, mitä harmia kellekään aiheutuu 3-5 kertaa päivässä ajavasta paikallisjunasta. Itse asiassa luulen, että suuri osa uusista Mäntän aseman käyttäjistä on aiemmin viety henkilöautolla Vilppulan asemalle.
Koko uudistus liittyy osin Vaasan radan sähköistykseen ja suorien Vaasa-Jyväskylä -junien lakkauttamiseen. Tämänhetkisen aikataulurakenteen puitteissa (siis Seinäjoen vaihtoyhteydet) liikenteen järjestäminen kustannustehokkaasti on mahdotonta. Kannattaisin tuon seudun radoille kolmen tunnin vuoroväliä.
Jos Seinäjoen ja Haapamäen väliltä (118 km) saisi ajoaikaa laskettua vartin (nyt 1 t 40 min, pitäisi olla 1 t 25 min) pystyisi kahdella junarungolla toteuttamaan kolmen tunnin vuorovälin. Samalla junakohtaukset saisi siirrettyä Haapamäelle, mikä mahdollistaisi hyvät yhteydet Tampereen suuntaan. Kahdella moottorivaunulla onnistuisi kolmen tunnin välein liikenne myös reitillä Mänttä/Haapamäki-Tampere.
Kuinka suuri juttu tuo nopeuden nosto olisi? Henkilöliikenteen kannalta kyse olisi varsin isosta asiasta kuitenkin. Junaliikenne on kallista joka tapauksessa, tehokkuutta siihen pitää hakea lisää. Aioittujen supistusten myötä koko rataosa Jyväskylä-Seinäjoki jäisi kahden päivittäisen matkustajajunaparin tähden ylläpidettäväksi, kun tavaraliikennettä kaiketi ei juuri ole. Ei sekään oikein järkevältä kuulosta. VR järjesti aikataulurakenteensa uusiksi ilmeisen pysyvästi. Tuohon samaan pakettiin voisi uskaltaa kehitellä ostoliikennettäkin.