Mäntästä suoraan Tampereelle

Ajattelin, ettei noita junia voi ajaa yhdellä yksiköllä matkustajamäärien takia. Voihan olla, että liikenteen lisääntyessä tuo riittääkin. Ainakin, jos aamuksi Tampereelle menevä juna ei mänttäläisten keskuudessa saavuta suurta suosiota.
Ei tuossa kierrossa minusta ole muuta ongelmaa kuin H 425 ruuhkapäivinä. Siinä ei kyllä yksi vaunu riitä. Melkein kaikki Tampereen ja Vilppulan väliset junathan tuossa ajettaisiin kahdella vaunulla. Yhdellä ajettaisiin vain uusia junia, joita ei tällä hetkellä kulje lainkaan. Haapamäen ja Vilppulan välillä luulisi yhden vaunun riittävän kaikkina aikoina samoin kuin Mäntästä Vilppulaan.

Vaikka hienoahan se toki olisi, jos uudessa vuorossa olisi heti kapasiteettiongelmia eli tarve on ollut huutava.
 
Viimeksi muokattu:
Vaasan radan siirryttyä sähkökalustolla hoidettavaksi, täytyy Jyväskylä-Seinäjoki -välillä muuttaa aikatauluja. Suositeltu vaihtoehto on lakkauttaa yksi välin kolmesta junaparista ja korvata se Haapamäki-Myllymäki -osuutta lukuunottamatta linja-autolla. Näin koko rataosan liikenne voidaan hoitaa yhdellä junarungolla.

Ja kahdella junarungolla voisi ajaa kolmen tunnin välein aamusta iltaan. Jos matkustajamäärät ovat vähäiset, niin kuin selvitys kertoo, niin riittäisi kaksi Dm12-vaunua. Nykyiset junavuorot ovat selvästi nopeampia kuin nykyiset bussivuorot, joten luultavasti korvaavat bussitkin olisivat nykyisiä junia hitaammat. Sitten ihmetellään, kun matkustajamäärät edelleen pienenevät.
 
Raportista saksittua: 4.2. "Moderneja dieselvetureita ei VR:llä ole käytettävissä." , sivu 53 tai 49/84 Mikäs se Dr16 sitten on kun tässä puhutaan vain Dv12:sta..
 
Kuukausilippuvertailua Mänttä-Vilppulasta Tampereelle:

Linja-auton 30 vuorokauden seutulippu Mänttä-Vilppulasta Tampereelle on vain 142 euroa. Kuulema matkustajilta ei peritä pikavuoron lisämaksua, vaikka se olisi mahdollista tehdä.

Junan 30 päivän lippu Vilppula-Tampere on 261 euroa ja Kolho-Tampere on 267 euroa. Mäntän kuviteltu junakuukausilippu Tampereelle maksaa sen minkä Kolhonkin lippu, tai on himpun verran halvempi.

Kyllä VR:n km-tariffi ja MH:n seutulippujärjestelmä pitäisi pikaisesti yhdistää!
 
Kyllä VR:n km-tariffi ja MH:n seutulippujärjestelmä pitäisi pikaisesti yhdistää!

Toivottavasti niin, ettei hinta nouse VR-tasolle tällaisissa tapauksissa. Lippujärjestelmiä pitää toki kehittää, mutta niin, että se houkuttelee lisää käyttäjiä ja on selkeä sekä helppokäyttöinen.
 
Linja-auton 30 vuorokauden seutulippu Mänttä-Vilppulasta Tampereelle on vain 142 euroa. Kuulema matkustajilta ei peritä pikavuoron lisämaksua, vaikka se olisi mahdollista tehdä.

Mikäs liikennöitsijä tälläistä on luvannut?
 
Vaihtoehdot ovat luonnolliset: Mäkelä ja/tai Töysä.

Töysä ainakin ottaa pikalisän(lukuunottamatta eräitä erikseen sovittuja poikkeuksia), ja tietääkseni Mäkelällä on tarjous Tampere-Orivesi välille jossa pääsee ilman pikalisää.
 
Tänään on KMV-lehdessä avattu lyhyen nettihistoriansa ensimmäinen kyllä/ei -ruksausgalluppi koskien Mäntän-Vilppulan kiskobussiliikenteen avaamista eli "Tarvitaanko Mäntässä kiskobussi?".

Tässä linkki lehden etusivulle, jossa voi ilmaista tukensa jommalle kummalle "puolueelle". Kiskobussin vastustajat johtavat nyt annetuissa äänissä. Vastaamisaikaa on noin viikko.
 
Outoa sinänsä, että kiskobussihanketta ylipäätään joku vastustaa. Isoissa rautatieinvestoinneissa ja uusissa paikallisliikenneyhteyksissä voi ollakin jotain huomautettavaa, mutta tuo on pikkujuttu järjestää. Kun vieläpä Mänttä-Vilppulan osuus kustannuksissa on varsin pieni, en oikein ymmärrä, mitä harmia kellekään aiheutuu 3-5 kertaa päivässä ajavasta paikallisjunasta. Itse asiassa luulen, että suuri osa uusista Mäntän aseman käyttäjistä on aiemmin viety henkilöautolla Vilppulan asemalle.

Koko uudistus liittyy osin Vaasan radan sähköistykseen ja suorien Vaasa-Jyväskylä -junien lakkauttamiseen. Tämänhetkisen aikataulurakenteen puitteissa (siis Seinäjoen vaihtoyhteydet) liikenteen järjestäminen kustannustehokkaasti on mahdotonta. Kannattaisin tuon seudun radoille kolmen tunnin vuoroväliä.

Jos Seinäjoen ja Haapamäen väliltä (118 km) saisi ajoaikaa laskettua vartin (nyt 1 t 40 min, pitäisi olla 1 t 25 min) pystyisi kahdella junarungolla toteuttamaan kolmen tunnin vuorovälin. Samalla junakohtaukset saisi siirrettyä Haapamäelle, mikä mahdollistaisi hyvät yhteydet Tampereen suuntaan. Kahdella moottorivaunulla onnistuisi kolmen tunnin välein liikenne myös reitillä Mänttä/Haapamäki-Tampere.

Kuinka suuri juttu tuo nopeuden nosto olisi? Henkilöliikenteen kannalta kyse olisi varsin isosta asiasta kuitenkin. Junaliikenne on kallista joka tapauksessa, tehokkuutta siihen pitää hakea lisää. Aioittujen supistusten myötä koko rataosa Jyväskylä-Seinäjoki jäisi kahden päivittäisen matkustajajunaparin tähden ylläpidettäväksi, kun tavaraliikennettä kaiketi ei juuri ole. Ei sekään oikein järkevältä kuulosta. VR järjesti aikataulurakenteensa uusiksi ilmeisen pysyvästi. Tuohon samaan pakettiin voisi uskaltaa kehitellä ostoliikennettäkin.
 
Aioittujen supistusten myötä koko rataosa Jyväskylä-Seinäjoki jäisi kahden päivittäisen matkustajajunaparin tähden ylläpidettäväksi, kun tavaraliikennettä kaiketi ei juuri ole. Ei sekään oikein järkevältä kuulosta. VR järjesti aikataulurakenteensa uusiksi ilmeisen pysyvästi. Tuohon samaan pakettiin voisi uskaltaa kehitellä ostoliikennettäkin.

RHK:n säännöllisen liikenteen luettelossa näyttäisi olevan tavaraliikennettä vain Vilppula-Kaskinen-tavarajuna viitenä päivänä viikossa. Jos tämä on ollut sellujuna, niin vieläköhän se kulkee?

Kun rataosalla on runsaasti vapaata kapasiteettia, sitä voisi käyttää ostoliikenteeseen. Kannatettavaa, vaikka lipputulot eivät kuluja kattaisikaan.
 
Miltäs kuulostaisi, jos Kaskinen-Seinäjoki-Jyväskylä-väliä ajaisi pari runkoa ja yksi runko väliä Haapamäki-Jyväskylä? Näillä olisi porrastetut aikataulut Haapamäen ja Jyväskylän välillä sekä vaihtoyhteydet Haapamäellä Tampereen juniin.
 
Miltäs kuulostaisi, jos Kaskinen-Seinäjoki-Jyväskylä-väliä ajaisi pari runkoa ja yksi runko väliä Haapamäki-Jyväskylä? Näillä olisi porrastetut aikataulut Haapamäen ja Jyväskylän välillä sekä vaihtoyhteydet Haapamäellä Tampereen juniin.

Tämähän olisi mielenkiintoinen ratkaisu Kaskisten radan hyödyntämiseen. Aikataulut olisi saatava hyviksi, jotta radan varren taajamista pääsisi hyvin töihin Seinäjoelle ja liittymään kaukoliikenneverkkoon. Tämä Kaskisten radan hyödyntäminen tulee nyt entistä ajankohtaisemmaksi, kun Kaskisista loppuu raskasta teollisuutta. Rata lähentäisi Seinäjokea Kaskisiin samalla tavalla kuin Uudenkaupungin rata Turkua, jotta työmatkailu mahdollistuisi.
 
Takaisin
Ylös