Mäntästä suoraan Tampereelle

Tämähän olisi mielenkiintoinen ratkaisu Kaskisten radan hyödyntämiseen. Aikataulut olisi saatava hyviksi, jotta radan varren taajamista pääsisi hyvin töihin Seinäjoelle ja liittymään kaukoliikenneverkkoon. Tämä Kaskisten radan hyödyntäminen tulee nyt entistä ajankohtaisemmaksi, kun Kaskisista loppuu raskasta teollisuutta. Rata lähentäisi Seinäjokea Kaskisiin samalla tavalla kuin Uudenkaupungin rata Turkua, jotta työmatkailu mahdollistuisi.
Aikataulujen olisi kyllä oltava totta tosiaan hyvät, että Suomen autoistuneimpien seutujen asukkaat alkaisivat kulkea junalla töissä Seinäjoella. Valtaosa kuitenkin tarvitsisi molemmissa päissä liityntäliikennettä. Kaskisten kaupungin asukkaiden varaan en kovin paljon laskisi. Oletko katsonut kaupungin asukaslukua koskaan? :) Ja ne ympäristöstä tehtaalle tulevat tulevat sinne jo nyt omilla autoillaan, koko Kaskisiin on ylipäätään melkoisen hankala matkustaa edes bussilla. Taksejakaan sieltä ei saa (nimim. kokemusta on). Kristiinankaupunki olisi vähän eloisampi kylä, mutta siellä sitä rataa ei sitten enää ole ollenkaan.
 
Aikataulujen olisi kyllä oltava totta tosiaan hyvät, että Suomen autoistuneimpien seutujen asukkaat alkaisivat kulkea junalla töissä Seinäjoella. Valtaosa kuitenkin tarvitsisi molemmissa päissä liityntäliikennettä. Kaskisten kaupungin asukkaiden varaan en kovin paljon laskisi. Oletko katsonut kaupungin asukaslukua koskaan? :) Ja ne ympäristöstä tehtaalle tulevat tulevat sinne jo nyt omilla autoillaan, koko Kaskisiin on ylipäätään melkoisen hankala matkustaa edes bussilla. Taksejakaan sieltä ei saa (nimim. kokemusta on). Kristiinankaupunki olisi vähän eloisampi kylä, mutta siellä sitä rataa ei sitten enää ole ollenkaan.
Rata kulkee myös astetta isomman Närpiön (9500 as.) läpi, ja matkan varrella on mm. Teuvan (6170 as.), Kauhajoen (14380 as.), Kurikan (10460 as.) ja Ilmajoen kunnat (11650 as.). Eli Seinäjokea lukuunottamatta radan varren kunnissa asuu noin 50 000 ihmistä, ja jos edes puolet heistä asuu radan vaikutuspiirissä (1-2 km säteellä potentiaalisesta pysähdyspaikasta), on radalla jo 25 000 asukkaan väestöpohja. Kartasta katsoen arvioni väestöpohjasta voi hyvinkin pitää kutinsa. Syöttöliikennettä tarvittaisiin lähinnä Kauhajoella, jossa asema sijaitsee syrjässä. Parhaiten kaupunkia toki palvelisi suora Kristiina-Karijoki-Kauhajoki-Seinämäki-bussilinja.

Niin, ja Kaskisiin tehtaalle tultaisiin ehkä junalla, jos sellainen kulkisi. :)
 
Rata kulkee myös astetta isomman Närpiön (9500 as.) läpi, ja matkan varrella on mm. Teuvan (6170 as.), Kauhajoen (14380 as.), Kurikan (10460 as.) ja Ilmajoen kunnat (11650 as.).
Kurikassa on kylläkin noin 14750 asukasta, ollen isompi kuin Kauhajoki.

Mutta tähän "Mäntästä suoraan Tampereelle" asiaan... vielä ollaan kuitenkin kaukana suorasta yhteydestä - eikö kukaan puuhaa jo Teiskon oikorataa Ruutanasta suoraan Vilppulaan? Matkan varrelle osuisi mm Viitapohja, jonne voisi luoda järeän liityntäliikenteen Kämmenniemestä, Maisansalosta ja Ukaasta. Myös Hyytiälässä olisi potentiaalia.
 
Mikäs siinä, rakennettiinhan junarata Taivalkoskellekin :D

Mielestäni Taivalkoskella olisi potentiaalia toiseksi "Kolariksi". Vetovoimaisia hiihtoturismikohteita olisi ainakin Ruka ja Syöte. Tunturi-Lapissa niitä on ehkä enemmän, mutta Koillismaalla ja Kainuussa olisi vastapainoksi enemmän paikallisia, jotka ehkä käyvät etelässä yöjunalla.

Etelä-Suomesta on Koillismaalle lyhyempi autoilumatka kuin Tunturi-Lappiin, mikä vähentänee junakyydin kysyntää.

Vuosina 1988-1992 kulkenut WinterRail-juna pysähtyi matkan varrella myös Ristijärvellä. Jos myös uusi Taivalkosken hiihtojuna pysähtyisi Ristijärvellä, niin pysäkki pitäisi siirtää 2 km Taivalkosken suuntaan, jolloin se olisi taajaman ja hiihtokeskuksen välissä eli lähellä kumpaakin.
 
Mutta tähän "Mäntästä suoraan Tampereelle" asiaan... vielä ollaan kuitenkin kaukana suorasta yhteydestä - eikö kukaan puuhaa jo Teiskon oikorataa Ruutanasta suoraan Vilppulaan? Matkan varrelle osuisi mm Viitapohja, jonne voisi luoda järeän liityntäliikenteen Kämmenniemestä, Maisansalosta ja Ukaasta. Myös Hyytiälässä olisi potentiaalia.
Ehdotus ei taida olla vakavissaan tehty mutta kommentoidaan nyt - ennen kuin joku innostuu - sen verran että Kämmenniemihän on Teiskon alueen todellinen keskus (siis jos Tamperetta ei lasketa). Viitapohja sen sijaan on käytännössä käytännössä parin tien risteys jossa käy bussi kääntymässä pari kertaa päivässä. Kämmenniemestä sen sijaan menee bussi Tamperelle kerran tai kaksi tunnissa.
 
Mielestäni Taivalkoskella olisi potentiaalia toiseksi "Kolariksi". Vetovoimaisia hiihtoturismikohteita olisi ainakin Ruka ja Syöte. Tunturi-Lapissa niitä on ehkä enemmän, mutta Koillismaalla ja Kainuussa olisi vastapainoksi enemmän paikallisia, jotka ehkä käyvät etelässä yöjunalla.

Tätä sietäisi harkita. Kolarin radallehan merkittävää käyttöä luo myös kaivostoiminta Kolarissa. Taivalkosken radalla vastaavaa käyttöä ei ole, eli käyttö rajoittuisi matkustajajuniin ja puutavarajuniin. Rataa olisi saatava jatkettua 60 km Taivalkoskelta Kuusamoon, niin se palvelisi paremmin turismia alueelle. Matkustajakysyntää Kuusamoon on etelästä, onhan siellä lentokenttäkin, jolle lennetään säännöllisesti. Yöjunia Helsinki-Kuusamo ajamalla voitaisiin siirtää liikennettä kulkemaan ympäristöystävällisesti junakyydillä.

Kainuussa sijaitseva Vuokattikin tarvitsisi vähän piristystä toimintaansa. Jo moneen kertaan tälläkin foorumilla esillä olleet ajatukset Joensuun ja Oulun välisen junayhteyden uudelleenkäynnistämisestä parantaisivat työpaikkatilannetta Kainuussa, kun ihmisten olisi helpompaa mennä Vuokatin monipuoliseen vapaa-ajankeskukseen.
 
RHK:n säännöllisen liikenteen luettelossa näyttäisi olevan tavaraliikennettä vain Vilppula-Kaskinen-tavarajuna viitenä päivänä viikossa. Jos tämä on ollut sellujuna, niin vieläköhän se kulkee?

Kun rataosalla on runsaasti vapaata kapasiteettia, sitä voisi käyttää ostoliikenteeseen. Kannatettavaa, vaikka lipputulot eivät kuluja kattaisikaan.

Tuo on pellettijuna, joka ei käytännössä ole kulkenut muutamaan kuukauteen.

Jyväskylä-Seinäjoki rahteja kulkee sen sijaan muutamia, suunnilleen 2 - 10 kertaa viikossa. Pääosin öisin.
 
Tilanne 22.35, 14.02.2009 kiskobussille kyllä 67 % ja ei 31 %.

Saapas näkee mitenkä asia kehittyy...
 
Asiat etenevät kuin juna!

Kaupunki on nyt tehnyt maakaupat tulevan Mäntän seisakkeen alueesta. Sijainti on aivan linja-autoaseman vieressä, kadun toisella puolella. Tuosta saa näpsäkän Matkakeskuksen, kun ovat aivan vierekkäin. Odotustilat ja asemakahvila ovat jo bussiasemalla.

Kuorevesi-Mänttä-Vilppula -lehden uutinen
 
Kaupunki on nyt tehnyt maakaupat tulevan Mäntän seisakkeen alueesta. Sijainti on aivan linja-autoaseman vieressä, kadun toisella puolella.

Hienoa! Nyt sitten Junamaatti linja-autoasemalle ja junan lipunmyyntikysymys on ratkaistu.

Harmi, että menivät juuri purkamaan sen vanhan bussiaseman... ;)
 
Takaisin
Ylös