M 300 -hankinta

Eilisen HBL:ssä toimittaja kritisoi juuri metron penkkejä. Toimittaja kirjoittaa, että yksi jos toinenkin kaupunkilainen on valittanut penkeistä, jotka tekevät matkustamisen epämukavammaksi. Tämän päivän lehdessä on puolestaan neutraali artikkeli Tommy Pohjolan pamfletista.

Jotenkin on hämmentävää että Pravda on ottanut hyvin painokkaan kannan tällaisessa asiassa, joka on oikeasti hyvin merkityksetön. En voisi kuvitellakaan että Pravdassa arvosteltaisiin näin suorasanaisesti mitään metroon liittyvää kuin HBL:ssä arvostellaan.
 
Helsingin Sanomien artikkeli 10.2.14. (www.hs.fi/kaupunki/Siemens+Länsimetron+valmistumisen+uusikin+aikataulu+on+tiukka/a1392000444774):
"Myös 20 uuden espanjalaisjunan tilaus pitäisi saada eteenpäin. Junavalmistaja CAF on odottanut Siemensiltä automatisoinnin teknisiä tietoja.

Siemens on vedonnut siihen, että HKL onkin ostamassa tuplamäärän alkuperäisiä aikeitaan pitempiä junia, joten se tarvitsee automatisointimäärityksiä varten tilausasiakirjat."


Siis miten pitkiä junia sieltä nyt on siis tulossa, kahden vai kolmen vaunuparin mittaisia? Tämä uutinen ainakin vihjaisi että tätä pidempää mallia.
 
Kun kävin tutustumassa M300-vaunun puumalliin esittelyyn, kerrottiin, että vaunujen kytkimiin ei tule lainkaan multippeliliitäntöjä, kytkimet on tavallaan vain hinaamista varten. Jos M100 ja M200 ei ole yhteensopivia keskenään, niin M300 ei ole käytännössä yhteensopiva edes itsensä kanssa, mikäli joskus olisi hinku ajaa jopa 8-vaunuisilla junilla. Junapituuksiahan on asemia pidentämällä kyllä maailmalla harrastettu.

Jos 4-vaunuisessa junassa on yksi moottoriton vaunu, niin kuinka M300 kiihtyy automaattisesti Suomen liukkailla keleillä?

Onko se ihan varmaa, että kaksivaunuiseen junaan ei saa painosyistä ilmastointia?

Jossain verrattiin M300-junia BR481/482-juniin. Nuo on kaksivaunuisia junia, joissa on toisessa päässä normaali ohjaamo, ja toisessa päässä apuohjaamo. Junia ajetaan nelivaunuisina, apuohjaamopäädyt vastakkain, eli vaunuparien läpi pääsee, kuten M200-vaunuissa, mutta koko junan läpi ei pääse. Siksi junia voidaan ajaa ja ajetaan myös 6-vaunuisina. Jos ilmastoinnin olisi saanut kaksivaunuiseen runkoon, niin onko läpikulkumahdollisuuden aikaansaaminen todella sen väärti, että tehtiin mahdottomaksi Länsimetron ajaminen 6-vaunuisin junin?

pekka
 
Kun kävin tutustumassa M300-vaunun puumalliin esittelyyn, kerrottiin, että vaunujen kytkimiin ei tule lainkaan multippeliliitäntöjä, kytkimet on tavallaan vain hinaamista varten. Jos M100 ja M200 ei ole yhteensopivia keskenään, niin M300 ei ole käytännössä yhteensopiva edes itsensä kanssa, mikäli joskus olisi hinku ajaa jopa 8-vaunuisilla junilla. Junapituuksiahan on asemia pidentämällä kyllä maailmalla harrastettu.

Mahtaisiko M100- ja M200-yksiköiden automatisointi mutkistua entisestään, jos edellytettäisiin yhteensopivuutta M300:n kanssa? En usko, että 8-vaunuisille olisi kovin pian käyttöä, sitä varten kun pitäisi rempata asemat koko radan pituudelta. M300:n tekeminen epäyhteensopivaksi 6-vaunuisen kokoonpanon kanssa vaikuttaa kylläkin mokalta.
 
Kyllä tuon länsimetron kanssa on tehty hyvää työtä myös sen eteen, ettei tehtyjä päivänselviä mokia olisi ainakaan liian helppo korjata. Toivottavasti asia tulee eteen vielä nykyisten päättäjien ollessa elossa heidän nimiensä tullessa julkiseksi.
 
Länsimetro-aikakauden ensimmäinen metrojuna valmistui - kokonaisen laiturin mittainen

Helsinkiin tilatuista uusista metrojunista ensimmäinen on valmistunut. Juna esiteltiin HKL:lle kiskokalustovalmistaja CAF:n tehtaalla Espanjan Zaragozassa tällä viikolla.

Junalle tehdään vielä testejä ennen sen kuljettamista Suomeen. Metrojuna pakataan kuljetusta varten helmikuun alussa, ja sen odotetaan saapuvan laivalla Bilbaosta Vuosaaren satamaan maaliskuun alussa.

Satamasta metrojuna kuljetetaan HKL:n metrovarikolle Roihupeltoon, jossa se kootaan ja valmistellaan testiajoihin.

Uudella junalla ajetaan ensin koeajoja ilman matkustajia aluksi metrovarikon testiraiteella ja myöhemmin linjaraiteella metron liikennöintiajan ulkopuolella.

Ensimmäiset matkustajat päässevät kyytiin loppukeväästä.

Metrojuna M300 on nelivaunuinen ja lähes 90 metriä pitkä eli nykyisten junien kahden vaunuparin mittainen. Länsimetron laiturit ovat lyhyitä, joten uusi metrojuna on laiturin mittainen.

Metro on kokonaan läpikäveltävä eli sen sisätilat ovat täysin yhtenäistä tilaa. Junissa on myös ilmastointi.

Junia on tilattu kaikkiaan 20. Sarjan seuraavat junat toimitetaan Helsinkiin niin, että kaikki junat on toimitettu kesällä 2016. Uusia junia tarvitaan Länsimetron liikenteen alkaessa.
http://www.tekniikkatalous.fi/Liike...istui++kokonaisen+laiturin+mittainen/a1046011

Eli ensimmäinen yksikkö saapuu Suomeen maaliskuussa ja linjalle se pääsee loppukeväästä.
 
Eli ensimmäinen yksikkö saapuu Suomeen maaliskuussa ja linjalle se pääsee loppukeväästä.

En tiedä kuka on antanut lausunnon matkustajien kuljettamisesta loppukeväästä, mutta ei sitä nyt ainakaan kieli pitkällä kannata odottaa. Junalla pitää ajaa 30000+10000 kilometriä koeajoja ennen linjalle laittamista ja lisäksi Siemens sopimuksen purkautumisen mukana junasta puuttuu monta oleellista järjestelmää, mm. matkustajainformaatio (ml. hätäpuhelimet). Luonnollisesti ilman näitä junalla ei ole mitään asia matkustajaliikenteeseen ja niiden saamiseen menee jonkin aikaa.
Varmaankin jotain nimeltä mainitsematonta kaupunkirautatieharrastajaseuraa voidaan jossain vaiheessa käyttää koekanii*krhm* -matkustajina, mutta en voi luvata senkään olevan mahdollista vielä kevään aikana.
 
Onko muuten mitään tietoa, että tekikö HKL sellaista varausta M300-juniin, että tarvittaessa niihin voitaisiin väliin pistää pari vaunua? Sikäli mikäli 6-vaunuiset junat tulevat joskus Espoossakin olemaan todellisuutta, vaikkakin sitten kalliiden asemalaajennusten kautta.
 
Onko muuten mitään tietoa, että tekikö HKL sellaista varausta M300-juniin, että tarvittaessa niihin voitaisiin väliin pistää pari vaunua? Sikäli mikäli 6-vaunuiset junat tulevat joskus Espoossakin olemaan todellisuutta, vaikkakin sitten kalliiden asemalaajennusten kautta.

Mikä estäisi ajamasta länsimetron osuudella M200 tai M300 junien sellsiailla 6-vaunuisilla yhdistelmillä että viimeinen ja ensimmäinen vaunu jäävät laiturin ulkopuolelle, jos vaunujen välillä kerran on mahdollisuus kulkea? M100-sarjalla se ei tietenkään ole mahdollista, mutta niin kauan kuin ne ovat vielä käytössä, tuskin lienee tarve ajaa 6-vaunuisilla?

t. Rainer
 
Onko muuten mitään tietoa, että tekikö HKL sellaista varausta M300-juniin, että tarvittaessa niihin voitaisiin väliin pistää pari vaunua? Sikäli mikäli 6-vaunuiset junat tulevat joskus Espoossakin olemaan todellisuutta, vaikkakin sitten kalliiden asemalaajennusten kautta.

Ei ole varauduttu tällaiseen mahdollisuuteen, eli mitään suunnitelmaa lisättävistä välivaunuista ei ole tai vaatimusta lisäysmahdollisuutta tms. Lisääminen ei kuitenkaan pitäisi olla mahdotonta, jos halua löytyy tarpeeksi ja epävirallisessa hengessä on ihan mielenkiinnosta CAFin insinöörien kanssa tästäkin aiheesta puhuttu. Toisaalta voidaan pohtia onko yhtenäinen 6-vaunun juna meidän mitoilla järkevä yksikkökoko, koska silloin ei ole enää esimerkiksi mahdollisuutta lyhentää junaa ruuhka-ajan ulkopuolella.
 
Toisaalta voidaan pohtia onko yhtenäinen 6-vaunun juna meidän mitoilla järkevä yksikkökoko, koska silloin ei ole enää esimerkiksi mahdollisuutta lyhentää junaa ruuhka-ajan ulkopuolella.

Kuinkahan paljon kalliimmaksi tulee ajella turhaan ylipitkällä junalla, kun se on tällainen yksi pötkö? Jonkun verran lisäenergiaa turhien vaunujen kuljettamisesta, mutta puhutaanko isoista rahoista?

Turvattomuuden tunne voi tietysti lisääntyä, jos ollaan kovin tyhjässä junassa. Ehkä voisi ohjeistaa käyttämään junan etupäätä tms.
 
Ei ole varauduttu tällaiseen mahdollisuuteen, eli mitään suunnitelmaa lisättävistä välivaunuista ei ole tai vaatimusta lisäysmahdollisuutta tms. Lisääminen ei kuitenkaan pitäisi olla mahdotonta, jos halua löytyy tarpeeksi ja epävirallisessa hengessä on ihan mielenkiinnosta CAFin insinöörien kanssa tästäkin aiheesta puhuttu. Toisaalta voidaan pohtia onko yhtenäinen 6-vaunun juna meidän mitoilla järkevä yksikkökoko, koska silloin ei ole enää esimerkiksi mahdollisuutta lyhentää junaa ruuhka-ajan ulkopuolella.
Eihän tässä tarvitse tehdä muuta kuin järjestellä ohjaamo- ja välivaunut uudelleen. Nythän on ostettu 40 ohjaamovaunua ja 40 välivaunua. Näistä saa yhteensä 20 junaa. Ohjaamo- ja välivaunut voi kytkeä niin, että on 10 6-vaunun M300-junaa ja 10 2-vaunun M300-junaa.

Mutta onko M300 kytkettävissä yhteisajoon muiden junien tai edes itsensä kanssa?

Antero
 
Takaisin
Ylös