Ensimmäinen huomioni oli, että onpas kapeat penkit. Onko tosiaan näin vai onko se vaan kuvan vika?
Itse penkki on aavistuksen kapeampi kuin M200:ssa. En nyt tarkkaa lukua muista, mutta puhutaan parista sentistä. Penkkien ns. tehokas istumaleveys on kuitenki sama kuin M200:ssa, jossa seinällä kulkeva, hieman leveämpi ilmakanava rajoittaa jalkatilaa enemmän.
Eiköhän kyseessä ole ihan yksinkertaisesti istumien helpompi huollettavuus ja onhan noita muovipenkkejä vaikeampi vandalisoida. Maailmalla on joissakin kaupungeissa muovipenkit myös busseissa, raitiovaunuissa ja (lähi)junissa, syinä nimenomaan nuo edellä mainitsemani. Se on tietysti eri asia, että onko ilkivalta niin suuri ongelma, että tarvitaan muovipenkit.
Helsingissä käytettävät gelcoat päällystetyt lasikuitupenkit (vrt. lasikuituvene) ovat kestävyydeltään ylivertaisia kaikkiin muihin vaihtoehtoihin nähden. Meillä penkkejä on vaihdettu 30 vuoden aikana yhteensä 10 kappaletta. Esimerkiksi Tukholmassa kaikki penkit on jouduttu vaihtamaan muistaakseni 10 vuodessa vähintään kerran. Ongelma ei välttämättä ole nimenomaan ilkivalta vaan yleinen kuluminen ja likaantuminen.
Ilkivallan kestosta kertoo ehkä jotain, kun taannoin poltettiin junassa kasa metrolehtiä yhden penkin päällä (taisi olla uutinenkin aiheesta silloin). Penkki olisi ollut täysin käyttökelpoinen kostealla rätillä pyyhkimisen jälkeen, mutta pinta lisäksi siistittiin kiillottamalla.
Eikös joku varhainen proto metro pehmeillä penkeillä palanut varikolla ja sen takia päädyttiin muovipenkkeihin. Eli ihan paloturvallisuus, nythän siellä vaunussa ei mielestäni ole käytännössä mitään palavaa paitsi lehdet ja satunnaiset roskat lattioilla.
Yksi koejunan vaunu kyllä paloi, mutta koejunan paloturvallisuus ei ollut ylipäätään kovin hyvin mietitty. Tavallaan palaminen ns. turvallisessa ympäristössä oli onnekas sattuma, koska paloturvallisuutta jouduttiin sen takia ajattelemaan tarkemmin. M100:ssa paloturvallisuus olikin aikaansa nähden varsin hyvällä tolalla.
Paloasiat eivät kuitenkaan kangaspenkkien käyttöä estä ja muun muassa Sm5:n penkit on palosuojattu Kehäradan tunneliliikenteeseen kelpaavalle tasolle. Toisaalta palosuojaus aiheuttaa ongelmia, koska suoja-aine nousee pienenkin kosteuden mukana penkin pintaan ja saa sen näyttämään epäsiistiltä. Kangaspenkeissä on myös aina oma jännitysmomenttinsa, sattuuko istuin olemaan märkä vai ei.