Uusia juttuja ovat ilmastointi, kokonaan läpikuljettavuus ja tekniikkapuolella se, että toinen ohjaamattomista välivaunuista on moottoriton. Junien ulkoasu sekä sisätilat ovat täsmälleen samat kuin aiemmissakin junasarjoissa.
Sisätiloissa on kyllä tehty pieniä viilauksia. Näkyvin ero on lastenvaunuille, pyörätuoleille, polkupyörille ym. varattu alue (jatkossa "avoin tila"). M200:ssa on taittopenkit ylikulun kummallakin puolella ja sitä myöten em. kulkineille sopiva paikka näiden penkkien kohdalla. M300:ssa on kiinteät pitkittäispenkit vastaavassa paikassa ja varsinainen avoin tila on yhden penkkiosaston tilalla eteisen toisella puolella. Tämä alue on toisaalta M200:ssa kokenut viimeaikoina muutoksia, joihin on haettu osittain mallia M300:sta.
Lisäksi ohjaamoseinän takaa löytyy seinää päin toljottavat penkit, jotka automaattia varten tehtiin "katsomoksi" eteenpäin, mutta joiden kääntäminen seinän jäädessä puolipysyväksi, on liian vaikeaa saavutettavaan hyötyyn nähden.
Myönnän kyllä, että yleisilmeeltään sisustus on varsin samanlainen ja tavallinen matkustaja tuskin huomaa eroa. Pyrkimyksenä on ollut myös säilyttää tutut asiat vanhoilla paikoillaan osittain näkövammaisiakin ajatellen. Tähän liittyen mm. aiemmin mainittu avoin tila on vastaavassa paikassa kuin se olisi kahden vaunuparin M200 junassa. Junissa olevia korotettuja, vanhuksille ja huonojalkaisille tarkoitettuja penkkejä on myös kylvetty samojen ovien ympäristöön kuin vanhassa kalustossa, tosin niiden määrää on myös lisätty. Vanhassa kalustossahan näitä penkkejä on ainoastaan ohjaamoseinällä. M300:ssa on ohjaamopäädyissä "katsomon" takimmaiset penkit, pitkittäis penkit ulommaisten ylikulkujen kummallakin puolella sekä koko istuinryhmä junan keskimmäisten ovien välissä.
Kokonaisuutta toki osaltaan hämmentää myös ylikulkujen molemmilla puolilla olevat laitekaapit. Melko häviävänä yksityiskohtana katonrajassa pitkittäin kulkevat kanavat ovat koko matkalta ulkonevat, kun M200:ssa ne ulkonevat ainoastaan ovien kohdalla.
Ulkopuolella junan kylki muistuttaa myös vahvasti M200:ta. Samanlainen ikkunajako vaikuttaa paljon ja penkkiasettelu määrittelee osaltaan ikkunajaon.. Tässäkin toki löytyy eroja kun osaa katsoa:
M300:ssa on vaunujen päädyissä ikkunoiden yläpuolella ilmanpoistoaukot. M200:ssa koko vaunun yläreuna on ritilää.
M300:ssa on myös ylikulkujen kohdalla kapeammat pikkuikkunat, joiden leveytä laitekaapit rajoittavat. Ovilehtien nurkat ovat M300:ssa pyöreät toisin kuin M200:ssa.
Merkittävin ero näiden kahden junasarjan välillä on kuitenkin väri. M200 on keltaisempi oranssi ja M300 punaisempi oranssi M100:n mallin mukaan, tosin RAL sävynä, jota alkuperäinen M100:n väri ei noudata. Valaistuksesta riippuen ero on selvä, etenkin, jos junia pääsee vertaamaan vierekkäin.
Lyhyesti: Arvostettujen muotoilijoiden tekemää työtä ei haluttu lähteä kovin rankalla kädellä uudistamaan, koska ajattomuus on toivottava ominaisuus kymmeniä vuosia operoivassa kalustossa. Käytännön kokemusten ja tulevaisuuden suunnitelmien perusteella on kuitenkin tehty asetteluun pieniä muutoksia parantamaan kokonaisuutta.
Tässä listattuja eroavaisuuksia voi yrittää bongailla kun junia alkaa enemmän liikkua sekaisin.