MaZo
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 2 Tammikuu 2008
- Viestit
- 321
Jos oletetaan, että kaikkien junatyyppien hyötysuhteet ovat samat, tulevaisuudessa ylivirtaongelmat pahenevat, koska liikkeessä on samanaikaisesti enemmän vaunuja = ajomoottoritehoa kuin nyt. Eli junapituuden lyhentäminen todennäköisimmin kasvattaa ongelmaa eikä vähennä sitä.
Tämä on aivan totta ja itse en tiedä mitä asialle aiotaan tehdä. Länsimetron puolella ongelmaan on kai ainakin osittain haettu ratkaisua rakentamalla virtakiskolaitos alumiinikiskolla, jossa häviöt ovat pienemmät.
Mitä muuten aiotaan M300:n paremmalla keskikiihtyvyydellä tehdä? Kun junat ajavat sekaisin, keskimäärin paremmasta kiihtyvyydestä ei ole hyötyä. Jos tai kun on tämä mahdollinen ylivirtaongelma, voisi olla fiksuinta rajoittaa M300:n maksimivirtaa häiriöiden välttämiseksi.
On mahdollista, että virtaa joudutaan rajoittamaan tai ainakin ohjeistamaan kuljettajat ajamaan rauhallisemmin. Tämähän on jo käytäntö M200:n kohdalla, eli pitkällä junalla ei ajeta täydellä vedolla. Toisaalta mikäli vain syöttöasemien katkaisijat kestävät voidaan parempaa kiihtyvyyttä käyttää esimerkiksi häiriötilanteissa kuromaan juna takaisin aikatauluun. Luonnollisesti tämä edellyttää, että kyseinen juna sattuu olemaan M300 ja edellä oleva juna aikataulussa.