M 300 -hankinta

Jos oletetaan, että kaikkien junatyyppien hyötysuhteet ovat samat, tulevaisuudessa ylivirtaongelmat pahenevat, koska liikkeessä on samanaikaisesti enemmän vaunuja = ajomoottoritehoa kuin nyt. Eli junapituuden lyhentäminen todennäköisimmin kasvattaa ongelmaa eikä vähennä sitä.

Tämä on aivan totta ja itse en tiedä mitä asialle aiotaan tehdä. Länsimetron puolella ongelmaan on kai ainakin osittain haettu ratkaisua rakentamalla virtakiskolaitos alumiinikiskolla, jossa häviöt ovat pienemmät.

Mitä muuten aiotaan M300:n paremmalla keskikiihtyvyydellä tehdä? Kun junat ajavat sekaisin, keskimäärin paremmasta kiihtyvyydestä ei ole hyötyä. Jos tai kun on tämä mahdollinen ylivirtaongelma, voisi olla fiksuinta rajoittaa M300:n maksimivirtaa häiriöiden välttämiseksi.

On mahdollista, että virtaa joudutaan rajoittamaan tai ainakin ohjeistamaan kuljettajat ajamaan rauhallisemmin. Tämähän on jo käytäntö M200:n kohdalla, eli pitkällä junalla ei ajeta täydellä vedolla. Toisaalta mikäli vain syöttöasemien katkaisijat kestävät voidaan parempaa kiihtyvyyttä käyttää esimerkiksi häiriötilanteissa kuromaan juna takaisin aikatauluun. Luonnollisesti tämä edellyttää, että kyseinen juna sattuu olemaan M300 ja edellä oleva juna aikataulussa.
 
Anteeksi malttamattomuuteni, mutta onko vielä tarkempaa tietoa tai aikataulua, milloin me siviilimatkustajat pääsevät M300:n kyytiin?
 
Anteeksi malttamattomuuteni, mutta onko vielä tarkempaa tietoa tai aikataulua, milloin me siviilimatkustajat pääsevät M300:n kyytiin?
SRS:n Facebook-sivustolla on ollut juttua asiasta ja nykyisen käsityksen mukaan joskus ensi vuoden puolella. Kahdesta ensimmäisestä puretaan Siemensin laitteita ja muissa ei ole mitään tällä hetkellä (tällä hetkellä Roihupellon metrovarikolla on junat 301-304).

---------- Viestit yhdistetty klo 11:58 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 11:50 ----------

Täsmennys edelliseen:
Yksikössä 301 on edelleen Siemensin laitteet, joita ei ole tarkoitus purkaa ennenkuin 30 000 kilometrin koeajot on saatettu loppuun (laitteet eivät ole toiminnassa). Yksiköistä 302 ja 303 Siemensin automaatiolaitteet on purettu pois jo tehtaalla, muihin niitä ei ole edes asennettu. Uutta järjestelmää siis odotellessa.
 
Ai, niin myöhäiseksi menee. Jotenkin olin sellaisessa kuvitelmassa, että vielä tänä syksynä oli tarkoitus.
Toisaalta, ei tässä kiirekään vielä ole, kun liikennekin on vielä ennen länsimetroa pääasiassa kolmella yksiköllä.
 
Täsmennys edelliseen:
Yksikössä 301 on edelleen Siemensin laitteet, joita ei ole tarkoitus purkaa ennenkuin 30 000 kilometrin koeajot on saatettu loppuun (laitteet eivät ole toiminnassa). Yksiköistä 302 ja 303 Siemensin automaatiolaitteet on purettu pois jo tehtaalla, muihin niitä ei ole edes asennettu. Uutta järjestelmää siis odotellessa.

Tähän päivitys: Siemens laitteet purettaneen jo nyt lähiviikkoina pois 301:stä.

Ai, niin myöhäiseksi menee. Jotenkin olin sellaisessa kuvitelmassa, että vielä tänä syksynä oli tarkoitus.
Toisaalta, ei tässä kiirekään vielä ole, kun liikennekin on vielä ennen länsimetroa pääasiassa kolmella yksiköllä.

Matkustajaliikenteen alkamisen aikataulu on sidoksissa automaatin kariutumiseen liittyvien muutosten ja lisätilausten (tärkeimpänä matkustajainformaatiolaitteet) valmistumisaikataulusta.

SRS:n ajelu on tarkoitus järjestää vielä tänä syksynä kunhan saadaan juna sellaiseen kuntoon, että sillä saa mennä päivällä muun liikenteen ja matkustajien sekaan. Toistaiseksi esteenä on peilien puuttuminen. Mikäli peilien asennukseen löytyy järkevä tapa Siemensin laitteiden purkamiseen mennessä, voidaan peilit asentaa samaan aikaan. Peileinä käytetään aluksi M200 varaosapeilejä, kunnes CAF saa peilivalmistajalta uusia peilejä. Peilien malli tulee olemaan sama.
 
Matkustajaliikenteen alkamisen aikataulu on sidoksissa automaatin kariutumiseen liittyvien muutosten ja lisätilausten (tärkeimpänä matkustajainformaatiolaitteet) valmistumisaikataulusta.

Kai junaan nyt on tulossa linjakilvet myös tuulilaseihin?
 
Äkkiseltään ajatellen outoa, jos ei ole linjakilpiä. Mutta kun miettii tarkemmin, niin en mä ole koskaan mennyt Lontoossa väärään junaan, vaikkei niissäkään ole sivuilla linjakilpiä. Päädyssä on pikkiriikkinen. Oikeaan junaan pääsee ihan helposti, kun katsoo laiturinäytöltä, minne juna on menossa. Edellyttää tietysti sitä, että laiturinäytöt toimii ja on luotettavia. Eli en pidä tuota minään katastrofina.
 
Äkkiseltään ajatellen outoa, jos ei ole linjakilpiä. Mutta kun miettii tarkemmin, niin en mä ole koskaan mennyt Lontoossa väärään junaan, vaikkei niissäkään ole sivuilla linjakilpiä. Päädyssä on pikkiriikkinen. Oikeaan junaan pääsee ihan helposti, kun katsoo laiturinäytöltä, minne juna on menossa. Edellyttää tietysti sitä, että laiturinäytöt toimii ja on luotettavia. Eli en pidä tuota minään katastrofina.
Tietysti näin on, mutta jokin informaatio junassa ja junan ulkona pitäisi mielestäni olla siitä, millä linjalla se on ja minne se on menossa. Helsingin metrossa on ensi syksystä kaksi eri linjaa ja neljä eri päätepistettä. Laiturinäyttöjä en pidä minäkään tarpeeksi luotettavina.
 
Jos laiturinäyttö ja junan näyttö ovat ristiriidassa, laiturinäyttö on luotettavampi. Laiturinäyttö hakee junan määränpään sen kulkutiestä, kuljettaja voi sinänsä asettaa junan näytön mihin tilaan tahansa (esim. Spurdo Spärde).
 
Laiturinäytötkin perustuvat Siemensin purettavaan asetinlaitteen antamaan tietoon. Mielenkiintoisia aikoja odotettavissa tämän mallikkaasti hoidetun projektin tuloksena...
 
Tähän päivitys: Siemens laitteet purettaneen jo nyt lähiviikkoina pois 301:stä.



Matkustajaliikenteen alkamisen aikataulu on sidoksissa automaatin kariutumiseen liittyvien muutosten ja lisätilausten (tärkeimpänä matkustajainformaatiolaitteet) valmistumisaikataulusta.

SRS:n ajelu on tarkoitus järjestää vielä tänä syksynä kunhan saadaan juna sellaiseen kuntoon, että sillä saa mennä päivällä muun liikenteen ja matkustajien sekaan. Toistaiseksi esteenä on peilien puuttuminen. Mikäli peilien asennukseen löytyy järkevä tapa Siemensin laitteiden purkamiseen mennessä, voidaan peilit asentaa samaan aikaan. Peileinä käytetään aluksi M200 varaosapeilejä, kunnes CAF saa peilivalmistajalta uusia peilejä. Peilien malli tulee olemaan sama.

Ennen kuin peilivaihtoehtoon päädyttiin, niin mietittiinkö vaihtoehtona kameroita metrojunan sivuille?
 
Ennen kuin peilivaihtoehtoon päädyttiin, niin mietittiinkö vaihtoehtona kameroita metrojunan sivuille?

Mietittiin ja toivottiin, mutta CAF ei ehtinyt saada kameratoimittajalta tarjousta eikä siten voinut tarjota kameroita. Aikataulun vuoksi ei voitu myöskään jäädä odottelemaan tarjousta.
Kamerat olisivat myös vaatineet koko junan mitalta lisäkaapelointia, koska kamerat olisi pitänyt asentaa jokaisen vaunun kylkeen.
 
Takaisin
Ylös