Jos laiturinäyttö ja junan näyttö ovat ristiriidassa, laiturinäyttö on luotettavampi. Laiturinäyttö hakee junan määränpään sen kulkutiestä, kuljettaja voi sinänsä asettaa junan näytön mihin tilaan tahansa (esim.
Spurdo Spärde).
Laiturinäyttöä pitäisin minäkin luotettavimpana, sillä se tosiaan saa käytönohjausjärjestelmältä junan reittitiedon, ja saman reittitiedon mukaan käytönohjaus tosiaan pyytää asetinlaitteelta kulkuteitä. Koko liikennevolyymiin suhteutettuna kuljettajasta johtuvat virheelliset kilvitykset ovat kyllä varsin vähäinen ongelma, mutta sen sijaan M100-sarjan infolaitteissa on välillä häiriöitä, ja ne voivat vieläpä olla vaunuparikohtaisia, eli junassa voi olla vaikka ristiriitaisia kilvityksiä eri vaunujen kesken. Sellaisia tilanteita, että laiturinäyttö näyttäisi määränpään teknisestä virheestä johtuen väärin, ei kyllä ole ollut. Joitain kertoja infojärjestelmä on ollut kyykyssä, eikä ole osannut näyttää reaaliaikatietoja, mutta tästä selvitään kuulutuksin.
Laiturinäytötkin perustuvat Siemensin purettavaan asetinlaitteen antamaan tietoon. Mielenkiintoisia aikoja odotettavissa tämän mallikkaasti hoidetun projektin tuloksena...
Jos tarkkoja ollaan, niin käytönohjausjärjestelmän antamaan tietoon. Ei niitä purkamaan tulla ennen kuin korvaavat järjestelmät on rakennettu. Tässä vaiheessa Mipro siis toisaan toimittaa vain Länsimetron asetinlaitetta ja nykyosuudella ajetaan vielä Länsimetron liikenteen alkaessakin Siemensin vehkeiden ohjaamana.
Onkohan miten vaikea saada uutta asetinlaitetta ja laiturinäyttöjä puhumaan keskenään?
Tällaista tarvetta ei oikeastaan ole; Länsimetroon ei tule Siemensin vehkeiden kanssa juttelevia laiturinäyttöjä ja nykyosuudella taas jatketaan alkuvaiheessa nykyvehkeillä. Lisäksi metron uuden tuotannonohjausjärjestelmään liittyen on lähitulevaisuudessa tarjolla RFID-pohjaista paikannusta, mille saattaa kenties olla käyttöä inforintamallakin.
Milloin uusi asetinlaite muuten otetaan käyttöön?
Länsimetrossa ensi vuonna. Nykymetroon (varikon keskeneräinen + linjaosuus) sitä ei ole vielä tilattu.
Piti saada säästöjä ja ratkaisuksi keksittiin automaattiajo, jolloin säästöt saataisiin henkilöstömenoista. Alkoi automaattiajohössötys lyhyine asemineen!
Kyllä lopullisissa laskelmissakin henkilöstösäästöjen osuus oli varsin pieni. Hyödyt laskettiin yhteiskuntataloudellisista matka-aikasäästöistä.
Onko jo tehty virallinen päätös, että koko metron asetinlaitteen ja käytönohjausjärjestelmän sekä matkustajainformaatiojärjestelmän toimittaa Mipro ja Siemensin automaattiprojektin yhteydessä asentamat laitteet hylätään? (...) Maaliskuussa ratkaistussa hankintaprosessahan Mipron kanssa sovittiin tekniikan toimituksista vain Länsimetron osaan ja optiosta nykymetron päivitykseen samaan järjestelmään.
Jep, Mipro tekee nyt Länsimetron vehkeitä ja nykyosuuden laitteiden korvaamisesta ei vielä ole päätöstä. Melko todennäköistähän se kaiketi on, että optio käytettään.