M 300 -hankinta

Selittäkääpä joku viisaammpi, että miksi kuljettajatta ajo vaatii laituriovet joka asemalle? Eikö se riitä että niitä olisi vain tunneliasemilla, ja maanpäälisillä asemilla voisi olla sellainen käytäntö kuin esim Kööpenhaminassa, että kamerat valvoisivat ettei kukaan hyppää radalle. Säältä suojassa olevilla tunnelisasemille saadaan 1000% varmasti toimivia laituriovia, ne ovat sarjatuotantotavaraa. Vaikeudet ovien kanssa koskee ulkona olevia asemia.

t. Rainer
Viisaudesta en tiedä, mutta.. :biggrin: tästähän on täällä keskusteltu aiemminkin.

Lumipyryisille ulkoasemille ei ole käytännössä tarjolla sensori- tai kameratekniikkaa joka valvoisi luotettavasti raiteiden esteettömyyttä, mutta ei pysäyttäisi liikennettä pöllyävän lumen vuoksi. Tässähän pitää itsarikandien sijaan ottaa huomioon myös jurristen horjahtelut raiteille, kännykän pudottelijat ja pullojen kerääjät. Näitä piisaa meillä enemmän kuin hyppääjiä. Ja jos joku on hypätäkseen, niin tuo tuleva laiturioviseinämä ei suoritusta estä, paitsi länsimetrossa.
Älkää nyt kuitenkaan luulko että olen innoissani laituriovista.

Käsittääkseni Köpiksessä on laiturin kohdan rata-aluetta valvomassa laserverkko.
 
Ja jos joku on hypätäkseen, niin tuo tuleva laiturioviseinämä ei suoritusta estä, paitsi länsimetrossa.

Vaatiiko laiturioviasemalta radalle hyppäävältä kuitenkin esim. tuon seinän yli kiipeämistä? Ei kai sieltä muuten mitään reikää jää? Onko Länsimetron asemille sitten suunniteltu nämä ovi-seinä-systeemit kattoon asti?
 
Vaatiiko laiturioviasemalta radalle hyppäävältä kuitenkin esim. tuon seinän yli kiipeämistä? Ei kai sieltä muuten mitään reikää jää? Onko Länsimetron asemille sitten suunniteltu nämä ovi-seinä-systeemit kattoon asti?
Vaatii, Länsimetrossa tosiaan on kattoon asti, mutta keskivertokansalaisen kädet ulottuvat ylös jopa 230cm korkealle, jolloin 170cm oviseinä ei ole esteenä, kun kyse on elämästä tai kuolemasta (tässä tapauksessa hieman eri merkityksessä kuitenkin)
 
Ja määräaika oli 7.10.2009. Aika verkkaista toimintaa.

Tuo määräaika oli osallistumishakemuksille, eli kiinnostuneet toimittajat saivat ilmottaa mahdollisesta halukkuudestaan tarjota junia.
Tarjousten laatiminen, tutkiminen, kommentointi ym. vie melkolailla aikaa.
 
Ilmeisesti ruotsalaisetkin ovat hieman tyytyväisempiä, kun 100 aseman metrossa tuntuu sattuvan vähemmän allejäämisiä kuin Helsingin 17:n aseman metrossa. Tilastoahan ei minulla valitettavasti ole, ja tämä tosiaan on vain oma tuntumani, päättelyä uutisoinnista ja omista kokemuksistani.

Ruotsissa on muutenkin vähemmän itsemurhia kuin Suomessa. Junan alle jäämisistä suuri osa on omia valintoja. Jos Helsingissä olisi enemmän metrolinjoja se tuskin lisäisi vastaavasti itsemurhia, vaan turmat vaan jakaantuisivat eri linjoille.
 
Ruotsissa on muutenkin vähemmän itsemurhia kuin Suomessa. Junan alle jäämisistä suuri osa on omia valintoja. Jos Helsingissä olisi enemmän metrolinjoja se tuskin lisäisi vastaavasti itsemurhia, vaan turmat vaan jakaantuisivat eri linjoille.

Nän on. Lisäksi tavallisten junien alle hypätään kanssa aika paljon. Ei silti kukaan ole vaatimassa laituriovia rautatieasemille. Metron ja junien alle jääneet voidan karkeasti luokitella neljään ryhmään. 1) puliukot jotka eivät pysy pystyssä ja horjahtelevat laiturilta alas 2) uhmaikäiset nuoret jotka kokeilevat rajojaan. Suomessa ei esiinny toistaiseksi metrojunien takapuskurilla surffaamista kuten muissa maailman suurkaupungeissa. (vai esiintyykö?) 3) itsemurhaa yrittävät 4) puhtaat tapaturmat

Jos ajatellaan että laituriovia olisi vain maanalaiilla asemilla ja muilla asemilla valvonnasta vastaisi kamerat, vartijat sekä muut matkustajat, niin oikeastaan vain ryhmällä 3) olisi helpompi toteuttaa aikeitaan. Jos heidän aikeensa metrossa estettäisiin, niin he toteuttaisivat aikeensa tavallisilla rautateillä tai hyppäisivät alas silloilta tms.

t. Rainer
 
2) uhmaikäiset nuoret jotka kokeilevat rajojaan. Suomessa ei esiinny toistaiseksi metrojunien takapuskurilla surffaamista kuten muissa maailman suurkaupungeissa. (vai esiintyykö?)

Ainakin Sm1/Sm2-junien puskureilla surffaillaan. Tästä on surffailijoiden videoita pitkin juutuubia. Voi olla, että metrojunien muotoilu on tämän harrastuksen kannalta vaikeampi.
 
Joku aika sitten uutisoitiin muistaakseni myös nimenomaan metrojunien puskureilla surffaamisesta...
 
Tuo määräaika oli osallistumishakemuksille, eli kiinnostuneet toimittajat saivat ilmottaa mahdollisesta halukkuudestaan tarjota junia.
Tarjousten laatiminen, tutkiminen, kommentointi ym. vie melkolailla aikaa.
Onkohan halukkaille jo sitten lähetetty tarjouspyynnöt? Tuosta kun ei ole uutisoitu nähdäkseni niin kuin nrv 2010 -hankinnasta.
Valitusrumbakin on tietysti taas edessä. Että voi tehdä tiukkaa ajan kanssa.
 
Takaisin
Ylös