Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Nelivaunuinen juna mallia "yksi putki" on mahdollista jatkaa kuusivaunuiseksi ostamalla läjä kaksivaunuisia yksiköitä. Tuo ei siis ole mikään kynnyskysymys.
Miksi vielä 6vaunuisia metroja, kun eihän niitä enää liikennöidä sen pitusina tulevaisuudessa Länsimetron takia (jos olin ymmärtäväni viestisi nyt oikein). Tyytyisin mielelläni koko-nivel junayksilöön (4 vaunua)
Nelivaunuinen juna mallia "yksi putki" on mahdollista jatkaa kuusivaunuiseksi ostamalla läjä kaksivaunuisia yksiköitä. Tuo ei siis ole mikään kynnyskysymys.
Dakkus ei nähdäkseni tarkoittanut välipalaa vaan sitä, että laitetaan esim. 1 kpl M100-sarjaa jokaisen M300-ruuhkajunan perään.Kaipa nelivaunuisiin voisi lisätä palikoita myös keskelle, kuten ratikoille on tehty, mutta se tietysti tekisi yksiköistä epäyhteensopivia Länsimetron kanssa.
Dakkus ei nähdäkseni tarkoittanut välipalaa vaan sitä, että laitetaan esim. 1 kpl M100-sarjaa jokaisen M300-ruuhkajunan perään.
Olen miettinyt samaa, mutta näyttäisiköhän se mitenkään järkevältä ? mut muuten vois olla toimiva ratkaisu
Eihän sen tarvitse näyttää järkevältä, samaltahan se melkeinpä näyttäisi kuin nykyään useampi M100 tai M200 -yksikkö peräkkäin. Toinen osa olisi vain hiukan pidempi, kuin tämä 2vaunuinen lisäosa.
No se voi olla mielipideasia Minusta olisi vähän ihmeellisen näköistä kun yksinäinen m100 sarjan yksilö on tavallisesti matkustajaliikenteessä :tongue:
Olen miettinyt samaa, mutta näyttäisiköhän se mitenkään järkevältä ? mut muuten vois olla toimiva ratkaisu
Dakkus ei nähdäkseni tarkoittanut välipalaa vaan sitä, että laitetaan esim. 1 kpl M100-sarjaa jokaisen M300-ruuhkajunan perään.
Eppäillä soppii toimivuuden suhteen. M100-junien sähköistä kytkemistä ei ole nähty mahdolliseksi/järkeväksi edes M200 junan kanssa. Miten saataisiin järkevillä kustannuksilla ~40 vuoden suunnittelullisen ikäeron omaavien M300 ja M100 junien ohjaustiedot kulkemaan junien välillä? Ja vieläpä siten siis, että junia voidaan kytkeä ja pätkiä vaivatta.Olen miettinyt samaa, mutta näyttäisiköhän se mitenkään järkevältä ? mut muuten vois olla toimiva ratkaisu
On täyttä hölmöilyä jos (ja todennäköisesti kun) M300 -junat tehdään teknisesti yhteensopimattomiksi kaksinajoon M200 tai M100 -junien kanssa.
Dakkus ei nähdäkseni tarkoittanut välipalaa vaan sitä, että laitetaan esim. 1 kpl M100-sarjaa jokaisen M300-ruuhkajunan perään.
Itse asiassa en. Tarkoitin sen sijaan Zigenkin mainitsemaa ideaa, että hankitaan uusia kaksivaunuisia yksiköitä, joita kytketään nelivaunuisten perään. Voidaan valita, halutaanko vaunut pitää kiinteästi kytkettyinä vai helposti tarpeen mukaan irroitettavina.
Etenkin M300:n tekemistä M100-yhteensopivaksi en pitäisi järkevänä, koska M100 on tehty aikana jolloin moniajot hoidettiin nykyistä alkeellisemmin menetelmin. Tietokoneohjatumpi M200-yhteensopivuus voisi ehkä käydä järkeenkin, mutta ei ehkä sekään ole hyödyllistä, kun näitä kaksivaunuisia yksiköitä ei tultaisi käyttämään ikinä itsenäisesti.
M100- ja M200-yksiköitä ei käytännössä ole ikinä tarvetta kytkeä M300-yksiköiden perään, koska ne saadaan hyödynnettyä liittämällä niitä muiden M100- ja M200-yksiköiden perään.
M100 ja M300 sarjojen yhteensovittamisesta tekee melko hyödytöntä myös se, että M100 sarjan käyttöikä tulee täyteen 2020 luvulla. Korvaavaa sarjaa hankittaessa pitää sitten miettiä minkä mittaista kalustoa hankitaan tilalle. Espooseen joudutaan kuitenkin ajamaan lyhyillä junilla, jolloin tarvitaan lyhyitäkin junia, joten on turhaa kikkailua yrittää sovittaa toista junasarjaa yhteen M300 sarjan kanssa.