M 300 -hankinta

Haltian kiskotyö-blogissa on maininta, että metrojen valintapäätös tehdään syyskuussa.

Onko muuten tämän M300-hankinnan suhteen asia edistynyt?
Ei ole ainakaan omiin silmiini osunut aiheesta tuoretta asiaa. Oletettavasti hankintapäätökseen vaikuttaa myös automaattiprojektin "edistyminen". Mutta tunnetusti uusia juniahan ei osteta samoilla toimitusajoilla kuin autoja niin miten mahtanevat ehtiä Länsimetron liikenteen alkuun vai saadaanko olemassaolevilla rungoilla venytettyä toimiva liikenne uusien tuloon asti?
 
Onko muuten tämän M300-hankinnan suhteen asia edistynyt?
Ei ole ainakaan omiin silmiini osunut aiheesta tuoretta asiaa. Oletettavasti hankintapäätökseen vaikuttaa myös automaattiprojektin "edistyminen". Mutta tunnetusti uusia juniahan ei osteta samoilla toimitusajoilla kuin autoja niin miten mahtanevat ehtiä Länsimetron liikenteen alkuun vai saadaanko olemassaolevilla rungoilla venytettyä toimiva liikenne uusien tuloon asti?
Oikeassa olet, ensin täytyy tietää, minkälaiselle radalle junat hankitaan. Suunnitelmahan on ollut, että hankittaisiin kiinteitä neljän vaunun runkoja, jotta kuuden vaunun junien ajaminen olisi mahdotonta. Tietty voidaan hankkia neljän vaunun runkoja siten, että ne ovat yhteensopivia joko M200- tai M100-sarjan junien kanssa, jolloin kuuden vaunun junat ovat mahdollisia. Tosin ei ole kovin älykästä sekään, että ei voi ajaa myöskään kahden vaunun junia kuin vanhalla kalustolla. Toki se on mahdollista, mutta onhan siinä oma ylimääräinen hässäkkänsä, kun uusilla junilla ei voi ajaa lainkaan hiljaisen ajan liikennettä.

Nykyinen junamäärä ei riitä liikenteen laajentamiseen kuin harventamalla vuorovälejä tai lyhentämällä junia Ruoholahdessa. Mutta tuskin junien toimitusajasta ongelmaa tulee.

Antero
 
Oikeassa olet, ensin täytyy tietää, minkälaiselle radalle junat hankitaan.

Rata on ollut selvillä hankinnan alusta asti eikä automatisointi vaikuta siihen. Sen sijaan automatisointi vaikuttaa esim. siihen, millaiset ohjaamot juniin tarvitaan.
 
Laituriovet vaikuttavat myös hankintaan jos niitä tulee. Junien ja laituriovien pitää sopia yhteen sekä ovikohtien että sivuprofiilin puolesta.

Jos M300:t olisivat neljän vaunut kiinteitä yksiköitä ilman ohjaamoja, niiden kapasiteetti olisi varmaan kymmenisen prosenttia kahta M200:sta isompi, kun ohjaamoja ei ole eikä vaunujen välisille kytkimillekään tarvitse tilaa. Todennäköisesti tuollaiset ovat myös halvempia valmistaa, kun rakenne on vähän yksinkertaisempi.
 
Vs: Automaattinen metro

omakaupunki.hs.fi sanoi:
Kilpailevia ehdotuksia on kaksi, jotka molemmat koskevat 20 nelivaunuisen junan hankintaa.
Kiinnostaisi tietää, mitä nämä kaksi ehdostusta ovat.
 
HKL:n sivujen mukaan nyt on tehty esitys tilata M300-junia CAF:lta.

Onko maailmalla muuten käytössä ko.firman tekemiä uusia metrojunia, jollaista tekniikkaa ehkä tarjottu Suomeenkin? Tyyliin M200:n ja BR481 väliset yhtäläisyydet.
Iso toimijahan tuo on ja joskushan ovat kasailleet myös Sm4:ää
 
Viimeksi muokattu:
Onko maailmalla muuten käytössä ko.firman tekemiä uusia metrojunia, jollaista tekniikkaa ehkä tarjottu Suomeenkin?

En tiedä, ovatko noita "uusia metrojunia" joita tarkoitat, mutta Madridissa on jo merkittävä osa metrokalustosta CAF:n valmistamaa.
 
HKL:n sivujen mukaan nyt on tehty esitys tilata M300-junia CAF:lta.

Onko maailmalla muuten käytössä ko.firman tekemiä uusia metrojunia, jollaista tekniikkaa ehkä tarjottu Suomeenkin? Tyyliin M200:n ja BR481 väliset yhtäläisyydet.
Iso toimijahan tuo on ja joskushan ovat kasailleet myös Sm4:ää
Tämäpä mielenkiintoinen yllätys!
Ja kyllähän CAF on toimittanut metrojunia aikalailla ympäri maailmaa.

http://www.caf.es/ingles/productos/metros.php

Olihan CAF ihan loppusuoralla HKL:n uuden raitiovaununkin toimittajaksi ja Tukholman uudet ratikat se toimittaakin.

Mikähän oli toinen ehdokas M300-metrojunaksi? Siemens?
 
Onko nämä nyt automaattimetroja?
Eikö niin ole tarkoitus?

Löytyi sopiva "aihiokin": Istanbulin uusi metrojunasarja. 90-metriä pitkä, nelivaunuinen metrojuna, jossa on kolme moottorivaunua ja yksi moottoriton välivaunu. Korin leveys, muut ulottumat, ovet sekä istumajärjestys toki "helsinkiläisen metrojunan" tyyliin. Meillä olisi toki myös sivukiskovirroitus, kun taas Istanbulin metrojunassa on lisäksi 1500 Voltin ilmajohtovirroitus.

http://www.caf.es/ingles/productos/proyecto.php?cod=1&id=632&sec=desc
 
Takaisin
Ylös