SD202 sanoi:Voidaankos muuten Budapestia pitää ihan perinteisenä raitiotiekaupunkina, kun kaikki raitiovaunut taitavat olla kahteen suuntaan ajettavia. Kaupungissa ei taida edes olla yhtään raitiovaunun kääntösilmukkaa...? Ei kun hetkonen: linjalla 56 taisi sellainen olla ainakin toisessa päässä.
Raitiovaunu on nähdäkseni mikä hyvänsä junaa kevyempi raideliikenneväline, jota käytetään, tai ainakin periaatteessa voitaisiin käyttää, kadulla maantieliikenteen seassa. Olivat ne sitten kaksisuuntaisia tai ei. Jos yksisuuntaisuus olisi vaatimuksena, Helsingin sähköraitiotietkään eivät olisi kelvanneet kategoriaan historiansa alkuvaiheessa...
Vielä keskusteluun suurimmasta raitiotieverkosta:
LRTA väittää Sofian raitioteiden pituudeksi 222 kilometriä, Katowicen muistaakseni 253. Tietääkö kukaan, ovatko tiedot ratapituuksia, vai joitakin muita mittoja? Olisivat joka tapauksessa vahvoja kandidaatteja Venäjän länsipuolisen Euroopan suurimmaksi raitiotieverkoksi.
Vielä todettakoon, että vaikka Helsinki noin 46 kilometrin ratapituudella (viittaan Compactin ja Safkan mittaustuloksiin toisessa ketjussa) onkin korkeintaan keskikokoinen ratikkaverkko, pikainen silmäys osoitti sen sijoittuvan peräti sijan 13. tienoille jos vain metrin raideleveyden verkkoja tutkitaan. Joistakin verkoista tosin ainoa käytettävissä oleva lähde oli LRTA.