RNV:n raitioverkon pituus on Wikipedian mukaan 301,8 tai 306,9 km.
http://de.wikipedia.org/wiki/Rhein-Neckar-Verkehr
Vaikutelmani mukaan tämän pitäisi olla oikeaa suuruusluokkaa.
Kyseessä pitäisi siis olla yksi maailman suurimmista raitiotieverkoista.
Wikipedia osoittaa kyllä metsään. Oikea pituus oli ennen Ludwigshafenissa tehtyjä lakkautuksia 188,3 kilometriä, yli 300 kilometrin päästään kun lasketaan jokaisen linjan pituus yhteen, jolloin huomattava osa verkosta tulee listattua useampaan kertaan. Mutta verkosto on siis joka tapauksessa Berliiniä ja Wieniä suurempi.
Edit: tuo 199,2 kilometriä on helppo uskoa nykyiseksi pituudeksi, koska Ludwigshafenissa tehdyt supistukset saattavat hyvinkin enemmän kuin kompensoitua Heidelbergissä toteutetuilla laajennuksilla, jotka niinikään tuosta 188 km lukemasta puuttuivat.
Edit 2: nyt huomasin tuon mainitun 199,2 km verkon viittaavan tilivuoteen 2008-2009. Silloinhan liikennöitiin vielä Ludwigshafenissa linjaa 12, joten kenties sen osuudet sisältyvät vielä tuohon lukuun. Mutta joka tapauksessa verkostoa on enemmän kuin 188 km, koska Heidelbergin laajennukset tosiaan puuttuivat aiemmin tiedossani olleesta luvusta, ja Ludwigshafenin sulkemisista ei tule kymmentä kilometriä täyteen.
---------- Viesti lisätty kello 14:24 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 13:51 ----------
Wienin liikennelaitos on harrastanut tutkivaa journalismia ja selvittänyt maailman suurimmat raitiotieverkot:
http://www.vipress.at/index.php?id=731&meldung_uid=1524&cHash=e9db84eef9
Eli listaksi tulee:
Melbourne, 245 km
Pietari, 240 km
Berliini, 190 km
Moskova, 181 km
Wien, 172 km
Nyt olen hahmotellut "korjattua" listaa, seuraavin periaattein:
1. Järjestelmät, jotka on kokonaisuudessaan luokiteltavissa rautateiksi, puuttuvat, vaikka rataa olisikin kadulla (Seuraus: esimerkiksi Rhätische Bahn puuttuu tämän rajauksen vuoksi listasta)
2. Järjestelmät, joiden verkostosta osa on luokiteltu rautatieksi, ovat mukana koko pituudeltaan, mikäli liikkuvana kalustona kuitenkin käytetään vain tieliikennekelpoista raitiovaunukalustoa (jollaiseksi lasketaan myös tavaraliikenteen kalusto, kun se täyttää tieliikennelainsäädännön vaatimukset, kuten esim. Dresdenin tavararatikan tapauksessa) (tämä rajaus tuo listaan mukaan Kölnin ja Mannheimin seudut)
3. Kaupunkiliikenteen järjestelmät, jotka ovat kaluston ja laitureiden puolesta esteettömiä ja jotka eivät kohtaa tieliikennettä lainkaan tai kohtaavat sitä ainoastaan puomillisissa tasoristeyksissä, puuttuvat, vaikka kalusto olisikin ennemmin raitiovaunuja kuin raskasmetroja vastaavaa (tämä kohta ei vaikuta kärjen järjestykseen)
4. Yhden operaattorin kaikki radat on laskettu yhdeksi järjestelmäksi, niin kauan kuin lippujärjestelmä on yhtenäinen ja ollaan samalla kaupunkiseudulla, ja järjestelmä on teknisesti yhtenäinen. Naapurikaupunkien teknisesti yhteydessä olevia verkkoja ei toisaalta lasketa yhdeksi, ellei operaattori ole sama (Seuraus: Mannheimin seudun radat on laskettu yhdeksi verkoksi, mutta toisaalta vaatimus yhdestä operaattorista pudottaa Kölnin sijoitusta, koska Bonnin ratoja ei ole laskettu mukaan. Ruhrin seudun verkosto, joka on maailman suurin fyysisesti toisiinsa yhteydessä oleva raitioteiden kokonaisuus, putoaa listasta sekä toisistaan poikkeavien teknisten standardien että useiden operaattoreiden vuoksi. Schöneiche ja Woltersdorf ovat ulkona Berliinin luvusta vastaavista syistä, kyse on naapurikaupunkien verkostoista vaikka niiden toiset päätepysäkit ovatkin Berliinin kaupungin rajojen sisällä.)
5. Järjestelmät joiden verkostosta osa on luokiteltu rautatieksi, ovat mukana vain raitiotieksi luokitellulta pituudeltaan, mikäli rautatieksi luokitellulla osalla verkostoa on myös liikennettä tieliikennekelvottomalla, varsinaisella rautatiekalustolla (Seuraus: Karlsruhe puuttuu listasta, samoin tämän perusteella Wienin sijoitus on mikä on, koska Badenin radalla on raitioliikenteen ohella rautatiekalustolla hoidettua tavaraliikennettä.)
Koska listan rakentelu on vaatinut näinkin paljon sääntöjä, on selvää ettei allaolevaa listaa voi sitäkään pitää mitenkään yksiselitteisenä. Mutta tarjoaa kuitenkin taas yhden tulkinnan.
Näillä opeilla ranking-listaukseksi saadaan jotain seuraavankaltaista:
1. Melbourne, Australia, 245 km
2. Pietari, Venäjä, 228 km
3. Katowice ja ympäristö, Puola, 201 km
4. Köln, Saksa, 195 km
5 (jaettu) Ludwigshafen-Mannheim-Heidelberg, Saksa, n. 190 km
5 (jaettu) Berliini, Saksa, n. 190 km (Mannheimin seudun järjestelmä lienee suurempi, mutta varmuutta on netistä löytyvien tietojen perusteella mahdotonta saada)
? Milano
Ennen Moskovaa ja Wieniä listalle tulee vielä Milano, jossa katuraitiotietä on noin 160 kilometriä ja päälle tulee kaksi pitkähköä esikaupunkilinjaa. Milano ja Katowice puuttuivat Wiener Linienin laatimasta listasta todennäköisesti kuntarajoja ylittävien linjojen vuoksi.
Editit: Yllä olevaa listaa olen sen laadinnan jälkeen muokannut lisäämällä Katowicen tiedot Maxin viestin perusteella, sekä tarkistamalla Pietarin tiedot venäläisistä lähteistä.