- Liittynyt
- 14 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 5,978
No, en minä ole niin paljoa matkustanut, että omia kokemuksia voisi pitää hirveän kattavina. Mutta minä en tosiaan ole nähnyt kaksikerrosvaunuja kaukoliikenteessä missään muualla kuin Suomessa. Voihan se olla sattumaa, mutta sen sijaan kaikkialla muualla missä olen käynyt, kaksikerroksiset kahteen suuntaan ajettavat junat tuntuvat olevan seudullisen liikenteen peruskalustoa, varsinaiset s-bahn -tyyppiset suurkaupunkien lähiliikennejunat sitten erikseen. Eli näitä alueita: Tanska, Pohjois-Saksa, Tsekki ja Itävalta. Lisäksi voi huomata, että suomalaiset kaksikerrosvaunut ovat muunnelma saksalaisesta vaunusta. Mikä kai ei ole mikään yllätys, kun lähes koko suomalainen junakalusto on suunniteltu saksalaisten esikuvien mukaan, toki soveltaen.
Ennen kuin VR sai 2-kerrosvaununsa käytettiin 2-kerros tai 1 1/2-kerrosvaunuja 1950-luvulta alkaen ns maisemavaunuina kaukojunissa mm Pohjois-Amerikassa ja Länsi-Saksassa, ja 2-kerroksisia makuuvaunuja on käytetty Saksan ja sen naapurimaiden välisessä yöjunaliikenteessä vuodesta 1995 alkaen. Ranskalaisista TGV-junista on myös olemassa 2-kerrosversioita (TGV-duplex) jotka otettiin käyttöön niinikkään v 1995 eli 2 vuotta ennenkuin VR sai ensimmäiset 2-kerros IC-vaununsa. Myös jotain muita moottorivauunja on taidettu käyttää kaukojunissa niin että matkustamo on ollut korkealla konehuoneen yläpuolella ja perässä saattanut olla toinen kokonaan 2-kerroksinen liite- tai ohjausvaunu mutta ovat lähinnä kuriositeetteja, ainakin Ruosissa oli sellainen muutaman dieselmoottorijunan käsittänyt sarja käytössä aikoinaan.
VR:n 2-kerrosvaunut ovat sinänsä ainutlaatuisia IC-liikenteessä ja ovat tavallaan toimineet esikuvana, koska mm Saksan valitionrautatiet DB on tilannut ison sarjan 2-kerrosvaunuja IC -liikenteeseensä ja ensimmäisten on määrä tulla liikenteeseen 2014.
t. Rainer