Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen 2010
Hmm...kuulostaa aika pelottavalta. Ihmisiä palveleva liikenneväline. No, ainakin se olisi markkinoita mullistava idea, jotain uutta Suomessa.
Tulin vastikään Saksasta ja uusien joukkoliikennekokemusten jälleen on vain niin käsittämätöntä ymmärtää, ettei Suomessa ole junaliikennettä Rauman, Äänekosken, Uudenkaupungin kokoisille paikoille, puhumattakaan Joensuun-Oulun, Jyväskylän-Oulun tai Kuopio-Joensuun kaltaisista yhteyksistä suorinta rataosaa pitkin. Tiheä väestöntiheys ei riitä selittämään sitä, miksi Saksassa pikkukyliinkin pääsee helposti joukkoliikenteellä.
Eikös henkilöliikenteen kilpailun avaaminen olisi lottovoitto erityisesti keskisuurille kaupunkiseuduille, joissa kaivataan ihmisiä (!) palvelevaa vuorotarjontaa seutukeskuksesta ympäröiville paikkakunnille? Siis jos kilpailun avaamisen myötä mahdollistuisi liikenne juuri Äänekoskelta Jyväskylään (ja Jämsänkoskelle) sekä Turusta Uuteenkaupunkiin, niin eihän se VR:n tulosta heikentäisi, kun VR ei ole em. yhteyksiä suostunut ylipäätään liikennöimään. Olisiko mahdollista aloittaa kilpailua sieltä, missä ei tällä hetkellä henkilöliikennettä ole? Aloitettiinhan peruskoulukokeilukin aikanaan Pohjois-Suomesta, jotta sen pahimmat hedelmät ehdittiin huomata ja korjata ennen kuin se seitsemisen vuotta myöhemmin ulottui myöskin herrain pääkaupunkiin.
Yksi innovaatio voisi olla juna, joka pysähtyisi asemilla, joilla kansalaiset osoittavat siihen tarvetta.
Hmm...kuulostaa aika pelottavalta. Ihmisiä palveleva liikenneväline. No, ainakin se olisi markkinoita mullistava idea, jotain uutta Suomessa.
Tulin vastikään Saksasta ja uusien joukkoliikennekokemusten jälleen on vain niin käsittämätöntä ymmärtää, ettei Suomessa ole junaliikennettä Rauman, Äänekosken, Uudenkaupungin kokoisille paikoille, puhumattakaan Joensuun-Oulun, Jyväskylän-Oulun tai Kuopio-Joensuun kaltaisista yhteyksistä suorinta rataosaa pitkin. Tiheä väestöntiheys ei riitä selittämään sitä, miksi Saksassa pikkukyliinkin pääsee helposti joukkoliikenteellä.
Eikös henkilöliikenteen kilpailun avaaminen olisi lottovoitto erityisesti keskisuurille kaupunkiseuduille, joissa kaivataan ihmisiä (!) palvelevaa vuorotarjontaa seutukeskuksesta ympäröiville paikkakunnille? Siis jos kilpailun avaamisen myötä mahdollistuisi liikenne juuri Äänekoskelta Jyväskylään (ja Jämsänkoskelle) sekä Turusta Uuteenkaupunkiin, niin eihän se VR:n tulosta heikentäisi, kun VR ei ole em. yhteyksiä suostunut ylipäätään liikennöimään. Olisiko mahdollista aloittaa kilpailua sieltä, missä ei tällä hetkellä henkilöliikennettä ole? Aloitettiinhan peruskoulukokeilukin aikanaan Pohjois-Suomesta, jotta sen pahimmat hedelmät ehdittiin huomata ja korjata ennen kuin se seitsemisen vuotta myöhemmin ulottui myöskin herrain pääkaupunkiin.