Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys
Asematoiminta nykymuodossa, muut vanhat kiinteistöt, yhä vieläkin aika paljon toimipisteitä ympäri maata, konduktöörit aina junissa, fyysinen lipunmyynti (vaikka vähentynyt), kaluston huolto-organisaatio aika raskas (kyllä pienentynyt kun on tullut uudempaa kalustoa, joka ei niin paljon vaadi). Perinne palvella lähes koko maata eikä keskittyä vaan kannattavaan toimintaan, joka rajoittaa toimintaa. Paljon vanhaa henkilökuntaa, jonka palkkataso on korkealla. Tehtävänkuvat tarkasti rajatut ja niitä ei ole helppo muuttaa. Yhtiössä ei laki-sääteisiä henkilöstöetuja. Paljon tehdään itse eikä alihankita jne.
Nuo ovat kaikki aikamoisia lisäkustannustekijöitä, kun todennäköisellä kilpailijalla on valmiiksi trimmattu organisaatio bussiliikenteen puolella. Toki monia tuollaisista asioista on myös viime vuosina karsittu jatkuvasti ja osa rasitteista (esimerkiksi kiinteistöistä) on siirtynyt VR:ltä muille toimijoille, mutta kyllä VR:llä vielä on paljon tehtävää ennen kuin organisaatio ja toiminta on yhtä trimmattu kuin kilpaillussa bussiliikenteessä tai lentoliikenteessä. Pienistä puroista muodostuu kuitenkin suuri ero.
Niin. Kaipailin esimerkkiä siitä ylimääräisestä.
Asematoiminta nykymuodossa, muut vanhat kiinteistöt, yhä vieläkin aika paljon toimipisteitä ympäri maata, konduktöörit aina junissa, fyysinen lipunmyynti (vaikka vähentynyt), kaluston huolto-organisaatio aika raskas (kyllä pienentynyt kun on tullut uudempaa kalustoa, joka ei niin paljon vaadi). Perinne palvella lähes koko maata eikä keskittyä vaan kannattavaan toimintaan, joka rajoittaa toimintaa. Paljon vanhaa henkilökuntaa, jonka palkkataso on korkealla. Tehtävänkuvat tarkasti rajatut ja niitä ei ole helppo muuttaa. Yhtiössä ei laki-sääteisiä henkilöstöetuja. Paljon tehdään itse eikä alihankita jne.
Nuo ovat kaikki aikamoisia lisäkustannustekijöitä, kun todennäköisellä kilpailijalla on valmiiksi trimmattu organisaatio bussiliikenteen puolella. Toki monia tuollaisista asioista on myös viime vuosina karsittu jatkuvasti ja osa rasitteista (esimerkiksi kiinteistöistä) on siirtynyt VR:ltä muille toimijoille, mutta kyllä VR:llä vielä on paljon tehtävää ennen kuin organisaatio ja toiminta on yhtä trimmattu kuin kilpaillussa bussiliikenteessä tai lentoliikenteessä. Pienistä puroista muodostuu kuitenkin suuri ero.
Viimeksi muokattu: