- Liittynyt
- 18 Elokuu 2006
- Viestit
- 2,312
Vs: Onnibus - Uusi pikavuoroyritys
Ei VR:ltä tarvitse ottaa kalustoa pois. Paljon yksinkertaisempaa on pilkkoa VR kahteen osaan: kalusto-VR:ksi ja operaattori-VR:ksi. Ensinmainittu vuokraa kalustoa kaikille halukkaille operaattoreille markkinahinnalla. Jos kalusto-VR uhkaa käyttää (lähes) monopoliasemaansa väärin, pilkotaan se kahteen tai kolmeen osaan, jotka kilpailevat keskenään.
Tällainen päätös on valtio-omistajan koska tahansa tehtävissä, nollavaroitusajalla. Omistajalla on oikeus tehdä yritysjärjestelyjä yhtiöitä fuusioimalla tai pilkkomalla aivan vapaasti mielensä mukaan. Mitään laillista estettä ei ole, ja jos toimiva johto haraa vastaan, vaihdetaan sitten toimiva johto yhteistyöhaluisempaan.
Kalustoyhtiö tarvitaan kilpailun stimuloimiseen operaattoreiden kesken. Kalustomarkkinat ovat hyvin epälikvidit jos operaattori joutuu ostamaan kalustonsa. Todennäköisesti se haluaisi mieluummin rahoitusyhtiön väliin, ja liisata kaluston siltä. Aikaa myöten kalustoyhtiö syntyisi markkinaehtoisestikin. Mutta jos ja kun valtio haluaa kilpailun toimivan raiteilla eikä salli nykyisen monopolin käyttävän asemaansa epäreilusti hyödykseen kilpailluilla markkinoilla, valtion kannattaa vauhdittaa muutenkin tapahtuvaa kehitystä tämänsuuntaisilla toimilla.
Ei VR:ltä tarvitse ottaa kalustoa pois. Paljon yksinkertaisempaa on pilkkoa VR kahteen osaan: kalusto-VR:ksi ja operaattori-VR:ksi. Ensinmainittu vuokraa kalustoa kaikille halukkaille operaattoreille markkinahinnalla. Jos kalusto-VR uhkaa käyttää (lähes) monopoliasemaansa väärin, pilkotaan se kahteen tai kolmeen osaan, jotka kilpailevat keskenään.
Tällainen päätös on valtio-omistajan koska tahansa tehtävissä, nollavaroitusajalla. Omistajalla on oikeus tehdä yritysjärjestelyjä yhtiöitä fuusioimalla tai pilkkomalla aivan vapaasti mielensä mukaan. Mitään laillista estettä ei ole, ja jos toimiva johto haraa vastaan, vaihdetaan sitten toimiva johto yhteistyöhaluisempaan.
Kalustoyhtiö tarvitaan kilpailun stimuloimiseen operaattoreiden kesken. Kalustomarkkinat ovat hyvin epälikvidit jos operaattori joutuu ostamaan kalustonsa. Todennäköisesti se haluaisi mieluummin rahoitusyhtiön väliin, ja liisata kaluston siltä. Aikaa myöten kalustoyhtiö syntyisi markkinaehtoisestikin. Mutta jos ja kun valtio haluaa kilpailun toimivan raiteilla eikä salli nykyisen monopolin käyttävän asemaansa epäreilusti hyödykseen kilpailluilla markkinoilla, valtion kannattaa vauhdittaa muutenkin tapahtuvaa kehitystä tämänsuuntaisilla toimilla.
Viimeksi muokattu: