Ja toisinpäin, ei kannata hävittää toimintakuntoista kalustoa, jos sen käytön jatkaminen on mahdollista ja halvempaa kuin uuden kaluston rahoitus- ja käyttökulut. Tähän ei vaikuta se, onko kaluston arvo kirjanpidossa jo nolla, jolloin ”on varaa” ostaa uutta kalustoa.
Normaalissa liiketoiminnassa vanhentuva tuotanto-omaisuus käytettän hyödyksi tukemaan kasvua. VR:n tapauksessa toiminta on ollut supistamista, joten on jouduttu tilanteeseen, jossa kaluston määrällinen tarve vähenee mutta samalla ostetaan uutta kalustoa. Tämä ei oikeastaan istu yritystoiminnan oppeihin ja teoriaan ollenkaan, sillä yritystoiminnan periaatteet lähtevät siitä, että toiminta kasvaa ja yritys laajenee eikä supistu.
Antero
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta käsittääkseni sulattoon on päätynyt lähinnä vaunukalustoa, jonka turvallisuus, esteettömyys, ympäristöystävällisyys ja asiakkaiden kokema matkustusmukavuus on ollut todella surkealla tasolla. En tiedä teknisiä yksityiskohtia, mutta viimeksi kun olen näillä romutettavilla sinivaunuilla matkustanut, niin kiinnitin huomiota seuraaviin asioihin:
* Kyytiin on turha päästä ilman terveitä jalkoja, eli minkäänlaista esteettömyyttä ei ole. Jopa tervejalkaiselle, vähän enemmän tavaroita mukanaan kantavalle henkilölle kyytiin kiipeäminen ei todellakaan ole se mukavin rasti matkalla.
* matkustajan on mahdollista jättää vaunun ovi avoimeksi raiteille. Turvallisuus siltä osin ei todellakaan ole tätä päivää.
* WC:ssä on lähes yhtä kylmä kuin ulkona ja tuotokset levitetään kiskoille. Käymälää saa käyttää vain junan liikkuessa, ei koske Seinäjoen asemaa, vai miten se vitsi nyt menikään? Homma ei tosin naurata, jos lainsäädännössä on edelleen tällainen porsaanreikä, joka mahdollistaa junien jätevesien levittämisen ympäristöön ilman minkäänlaista käsittelyä. Tämä ei liene sallittua missään muualla, kuin rautateillä.
* Meluisuus ja vetoisuus on jotain aivan muuta, kuin uudeemmassa kalustossa. 230 V sähköstä tai usb-pistokkeellisista paikoista ei kannata matkustajan haaveilla.
Ja sitten on vielä se puoli, mitä emme tiedä, eli käyttökustannukset / vedetty km verrattuna uudempaan kalustoon. Eli varmasti on ihan painavat syyt pilkkoa nämä kilon paloiksi ja korvata uudella, vaikka liikenne vähenisikin.