Nyt kun linjaus on, että valtio kilpailuttaa koko matkustajajunaliikenteen käyttöoikeussopimuksilla, ei vapaata kilpailua tulekaan. Ketjun nimi ei siis enää kuvaakaan toteutumassa olevaa tulevaisuutta
Näin voi tosiaankin sanoa.Asia, mitä ei ehkä ihan heti hahmoteta, on, että nyt valtiovalta paremminkin ottaa junaliikenteen nykyistä vahvemmin omaan valvontaansa. Kokonaisuus tulee muistuttamaan suurten kaupunkiseutujen tilannetta, jossa viranomainen vastaa liikenteen kokonaisuudesta, mutta itse liikenteen tuottavat yksityiset yhtiöt, joiden joukossa usein vanha liikennelaitos. Käyttöoikeussopimukset ovat helppo keino vaatia operaattoreilta esimerkiksi lippuyhteistyötä ja ylipäätään nyt viranomainen määrittää palvelutason ja pitää huolen, että junavuorot muodostavat toimivan kokonaisuuden. Mielestäni tämä ei ole yhtään huono asia, kun viranomainen voi arvioida asiaa laajemmasta näkökulmasta ja ilmeisesti myös neuvotella maakuntien ja suurten kaupunkiseutujen kanssa tarpeellisesta liikenteestä. Noin yleisemmin ajattelen, että usein on paljon sinällään järkeviä vaihtoehtoja järjestää asiat ja tärkeää on tehdä selvä valinta, kuinka tehdään ja sitten tehdä se hyvin. Eli ehkä vapaan kilpailunkin varaan saisi toimivan järjestelmän. Mutta parannus nykytilanteeseen ratkaisu on, kun päästään eroon omituisesta välitilasta.
Kun ehdotuksessa on siis viisi kokonaisuutta, mutta maakunnille ja kaupunkiseuduille tulisi mahdollisuus järjestää liikennettä, ajateltu luultavasti on, että isojen käyttöoikeussopimusten lisäksi tulisi vielä pienempiä sopimuksia kaikkein vähäliikenteisemmistä radoista ja selvästä paikallisliikenteestä, sen mukaan, miten maakunnat ja kaupungit ovat valmiita liikennettä rahoittamaan. Oma arvaukseni kokonaisuuksista: 1. Etelä-Suomen paikallisliikenne, 2. Helsinki - Turku, 3. Pääradan liikenne + yöjunat ja ehkä Turku - Tampere, 4. Helsinki/Turku/(Pori) - Tampere - Jyväskylä - Kuopio/(Joensuu) ja 5. Savon ja Karjalan radat. Muut radat sitten sen mukaan miten sovitaan, mahdollisesti osana näitä isompia kokonaisuuksia. Ainakin itse pyrkisin järjestämään kokonaisuuden niin, että vilkkaimmilla reiteillä olisi jonkin verran päällekkäisyyttä, jotta kilpailuakin syntyisi.
Tärkeä asia, josta nyt ei ole tietoa, on, pyritäänkö lipunhintoja mitenkään sääntelemään. Periaatteellisena ongelmanahan kuitenkin on, että tässä syntyy alueellisia monopoleja. Käyttöoikeussopimus sinällään on vahva väline, jonka avulla voidaan niin halutessa vaikka määrätä lipunhinnat. Joskin ilmeisesti nyt pyritään tilanteeseen, jossa operaattoreille jäisi aito mahdollisuus itse rakentaa toimintakonseptiaan joissain puitteissa.