EU-maiden välinen kansainvälinen liikenne on jo avattu kilpailulle. EU-parlamentti päätti joulukuussa 2016 ns. neljännestä rautatiepaketista, jonka mukaan mm. EU-maiden kotimaanliikenteessä kilpailu pitää vapauttaa viimeistään 14.12.2020 ja rautateiden ostoliikenne pitää kilpailuttaa tarjouskilpailuilla joulukuusta 2023 lähtien (aikaisemmat ostoliikennesopimukset ovat kuitenkin voimassa niiden päättymiseen asti). Neljäs rautatiepaketti pantiin Suomen kansallisessa lainsäädännössä toimeen uudella raideliikennelailla, joka tuli voimaan tämän vuoden alussa. Se toteuttaa EU:n neljännen rautatiepaketin minimivaatimukset eli mm. ei anna kellekään yksinoikeutta henkilöliikenteeseen.
Suomen rautateiden yksilöllisten kalustovaatimusten vuoksi kilpailun avaaminen yksinään tuskin kuitenkaan tuo kilpailua, koska mahdollisilla uusilla operaattoreilla ei ole sopivaa kalustoa. Hallitusohjelman kirjaus "Rautateiden henkilöliikenteen kilpailun avaamisessa seurataan HSL:n lähiliikenteen kilpailutuksen tuloksia ja jatkokilpailutuksissa edetään Open Access -mallin mukaan." tarkoittaa, että nykyinen hallitus ei aio siirtää VR:n nykyistä kalustoa kalustoyhtiöön, joka voisi tarjota sitä muille operaattoreille, vaan tämä nykytilanne jatkuu. Rautateiden ostoliikenteen tulevissa kilpailutuksissakaan tuskin saadaan tarjouksia muilta kuin VR-Yhtymä Oy:ltä, koska muilla ei ole sopivaa kalustoa.