Matkustajaliikenteen vapautuminen

Ite kyllä muistelen, että ainakin jossain vaiheessa kaupassa olikin estetty loppuunmyydyn lähdön valitseminen. Ykkös/ekstraluokan paikkojen tarkistamiseksi piti sitten palata takaperin ja valita ykkös/ekstraluokka ja tehdä haku uudestaan.

Loppuunmyyty-merkintä tulee nykyäänkin, ja sen voi suhteellisen helposti jokainen todeta koettamalla hakea lippua vaikkapa perjantaille 21.12. Helsingistä Ouluun. Nykyään tuo ekstraluokan valinta tehdään yhtä pykälää myöhemmin kuin aiemmin, eli siinä suhteessa liki loppuunmyydystä junasta paikka löytyy nykyään aavistuksen helpommin kuin ennen.
 
Täysin off-topic, mutta onko tuo Talsan juttu, jos Talsassa julkaistun jutun lopussa lukee suuraakkosin STT?

Hesarista lähtien samaa tekevät, usein voi olla suoraan tiedoite parilla sanalla muutettuan, onneksi ei Suomessa vielä kuin jenkeissä jossa laitkin tulevat valmiina pakettina etujärjestöltä joka menee sitten samassa muodossa samoilla sanoilla läpi, vertailemmalla journalistit huomasivat eri osavaltioissa tapahtuvan....
 
Ei varsinaisesti yllättävä veto SAKn ministeriltä, mutta eipä tuolla nyt suurta vaikutusta ole mihinkään. Sen kun valmistelevat muita junaliinenteen kilpailutuksia komiteoissa vaikka seuraavat 12 vuotta, kunhan HSL-kilpailutus etenee.

Ironia tietysti siinä, että maakuntien takuupuolue hallituksessa ja kun VRää ei oletettavasti lähiliikenteen operointi muutoin kuin monopolihinnoin napostele, niin se ei kehity ja pattitilanne ropisee pksn pussiin. Sitten kohta voidaankin taas itkeä, että miksi kaikkien on pakko asua Helsingissä. Nii-in.

Eipä sitten muuta kuin Lahdesta ja Tampereelta HSLn jäsenhakemusta täyttämään! Tervetuloa maailman parhaan joukkoliikenteen piiriin!
 
Sen kun valmistelevat muita junaliinenteen kilpailutuksia komiteoissa vaikka seuraavat 12 vuotta, kunhan HSL-kilpailutus etenee.

Tosin ainakin jos HSL:n kilpailutusta valmistelevien puheita uskoo, niin heidän kilpailuunsa osallistuvien ulkomaisten firmojen hinnassa näkyy, jos Suomesta ei ole lisämarkkinoita luvassa. Tosin se ei varmaan yhtään haittaa pääministeriä ja hänen taustajoukkojaan.
 
Tosin ainakin jos HSL:n kilpailutusta valmistelevien puheita uskoo, niin heidän kilpailuunsa osallistuvien ulkomaisten firmojen hinnassa näkyy, jos Suomesta ei ole lisämarkkinoita luvassa. Tosin se ei varmaan yhtään haittaa pääministeriä ja hänen taustajoukkojaan.

Asiasta toiseen, onko junaliikenteen avaamisessa kilpailulle olemassa jokin takaraja josta on päätetty EU:ssa? Jos ei ole niin miksi ei?

t. Rainer
 
Asiasta toiseen, onko junaliikenteen avaamisessa kilpailulle olemassa jokin takaraja josta on päätetty EU:ssa?

EU-maiden välinen kansainvälinen liikenne on jo avattu kilpailulle. EU-parlamentti päätti joulukuussa 2016 ns. neljännestä rautatiepaketista, jonka mukaan mm. EU-maiden kotimaanliikenteessä kilpailu pitää vapauttaa viimeistään 14.12.2020 ja rautateiden ostoliikenne pitää kilpailuttaa tarjouskilpailuilla joulukuusta 2023 lähtien (aikaisemmat ostoliikennesopimukset ovat kuitenkin voimassa niiden päättymiseen asti). Neljäs rautatiepaketti pantiin Suomen kansallisessa lainsäädännössä toimeen uudella raideliikennelailla, joka tuli voimaan tämän vuoden alussa. Se toteuttaa EU:n neljännen rautatiepaketin minimivaatimukset eli mm. ei anna kellekään yksinoikeutta henkilöliikenteeseen.

Suomen rautateiden yksilöllisten kalustovaatimusten vuoksi kilpailun avaaminen yksinään tuskin kuitenkaan tuo kilpailua, koska mahdollisilla uusilla operaattoreilla ei ole sopivaa kalustoa. Hallitusohjelman kirjaus "Rautateiden henkilöliikenteen kilpailun avaamisessa seurataan HSL:n lähiliikenteen kilpailutuksen tuloksia ja jatkokilpailutuksissa edetään Open Access -mallin mukaan." tarkoittaa, että nykyinen hallitus ei aio siirtää VR:n nykyistä kalustoa kalustoyhtiöön, joka voisi tarjota sitä muille operaattoreille, vaan tämä nykytilanne jatkuu. Rautateiden ostoliikenteen tulevissa kilpailutuksissakaan tuskin saadaan tarjouksia muilta kuin VR-Yhtymä Oy:ltä, koska muilla ei ole sopivaa kalustoa.
 
Tosin ainakin jos HSL:n kilpailutusta valmistelevien puheita uskoo, niin heidän kilpailuunsa osallistuvien ulkomaisten firmojen hinnassa näkyy, jos Suomesta ei ole lisämarkkinoita luvassa. Tosin se ei varmaan yhtään haittaa pääministeriä ja hänen taustajoukkojaan.

Varmasti näin. En kuitenkaan olisi (enää) kovin huolissani Suomen joukkoliikennemarkkinoista kokonaisuudessaan. HSL-alueen lähiliikenne on ollut viimeinen korporatismin tuoksuinen monopolilinnake, jonka ikeessä ei ole voitu paljon muuta kuin itkeä ja maksaa, osin toki HSLn omien kankeuksien vuoksi.

Tietysti surkeaa, että rautateiden potentiaalia hukataan lyhytnäköisellä poliittisella nollamiinuspelillä, mutta kaukoliikenteessä bussit ja kaupunkiliikenteessä Tampereen ja toivottavasti myös Turun raitioliikenneinvestoinnit pitävät paljolti huolen siitä, että yhtäältä kuluttaja selviää matkoistaan vailla ryöstöä ja toisaalta kaupunkimaisen yhdyskuntarakenteen kasvu ei ole yksien raiteiden varassa.
 
Edellisissä puheenvuoroissa on unohdettu se, että onko jonkun sektorin kilpailulle avaaminen tuonut enemmän haittoja vai hyötyjä. Kun jotain projektia väkisin tungetaan, niin esille tuodaan olemassaolevan tilanteen haitat, joita liioitellaan. Taksien tarvetta kilpailulle väännettiin väkisin. MItä saimme ?

Siten ministerin siirto oli maalaisjärjen käyttöä. Itse olen käyttänyt junia viimeaikoina enemmän ja vähemmän. Mikä siellä on sellaista vikaa joka liikennöitsijöitä lisäämällä korjaantuisi ?

Pitää muistaa myös että VR:n kalusto n VR:n kalustoa. Sormea napsauttamallako omistusoikeus siirtyy johonkin muualle ?
 
^ Taksien vapauttaminen paransi taksipalvelua. Nykyään taksin saa kohtuulisen helposti myös silloin, kun moni muu liikkuu taksilla, eli lauantai-iltana tai sateisina arkiaamuina. Ennen ei saanut, ei helposti, mahdollisesti ei ollenkaan. Lisäksi hinnat ovat keskimäärin laskeneet. Toki nousseet, jos otetaan mukaan myös ne matkat, joita ennen ei tehty, koska ei ollut riittävästi takseja, mutta se vertailu ei ole mielekäs.

Vr on valtion omistama yhtiö ja kyllä se kalusto irtaantuu omaksi yhtiökseen lähes sormia napsauttamalla. Jos vain on halua.

Liikenteen vapauttaminen toisi markkinat junaliikenteeseen. Markkinat tuovat tehokkuutta ja lisää palveluita. Vrt teleliikenneoperaattorit. Olisko meillä 4g ja kuitu joka nurkassa nykyhinnoilla, jos olisi yhä monopolituotanto? Ei olisi. Ei tarvitse kovin kaukaa etsiä maita, joissa internetiin pääsy joka niemennotkosta ei ole itsestäänselvyys.
 
EU-maiden välinen kansainvälinen liikenne on jo avattu kilpailulle. EU-parlamentti päätti joulukuussa 2016 ns. neljännestä rautatiepaketista, jonka mukaan mm. EU-maiden kotimaanliikenteessä kilpailu pitää vapauttaa viimeistään 14.12.2020 ja rautateiden ostoliikenne pitää kilpailuttaa tarjouskilpailuilla joulukuusta 2023 lähtien (aikaisemmat ostoliikennesopimukset ovat kuitenkin voimassa niiden päättymiseen asti). Neljäs rautatiepaketti pantiin Suomen kansallisessa lainsäädännössä toimeen uudella raideliikennelailla, joka tuli voimaan tämän vuoden alussa. Se toteuttaa EU:n neljännen rautatiepaketin minimivaatimukset eli mm. ei anna kellekään yksinoikeutta henkilöliikenteeseen.

Suomen rautateiden yksilöllisten kalustovaatimusten vuoksi kilpailun avaaminen yksinään tuskin kuitenkaan tuo kilpailua, koska mahdollisilla uusilla operaattoreilla ei ole sopivaa kalustoa. Hallitusohjelman kirjaus "Rautateiden henkilöliikenteen kilpailun avaamisessa seurataan HSL:n lähiliikenteen kilpailutuksen tuloksia ja jatkokilpailutuksissa edetään Open Access -mallin mukaan." tarkoittaa, että nykyinen hallitus ei aio siirtää VR:n nykyistä kalustoa kalustoyhtiöön, joka voisi tarjota sitä muille operaattoreille, vaan tämä nykytilanne jatkuu. Rautateiden ostoliikenteen tulevissa kilpailutuksissakaan tuskin saadaan tarjouksia muilta kuin VR-Yhtymä Oy:ltä, koska muilla ei ole sopivaa kalustoa.

Eli jos jollakin on kalustoa niin voisi ryhtyä kilpailemaan jo nyt Suomen rataverkolla?
Onko se niin kamalan vaikeaa tuoda tänne kalustoa esim Itä-Eurooopasta tai Iberian niemimaalta jossa on jo pitkään harrastettu ajamista kalustolla jota voi käyttää muuttuvilla raideleveyksillä, tai vaihtaa pyörät vanhoihin keski-eurooppalaisiin vaunuihin? Minkä takia VR:n pitäisi antaa uusinta kaukojunakalustoa jonka hankkimiseen ja ylläpitoon on käytetty omaa osaamista, kilpailijoiden käyttöön? Toinen juttu on että miksi VR ei ole lähtenyt itse kilpailemaan ulkomaille?

t. Rainer
 
^ Taksien vapauttaminen paransi taksipalvelua. Nykyään taksin saa kohtuulisen helposti myös silloin, kun moni muu liikkuu taksilla, eli lauantai-iltana tai sateisina arkiaamuina. Ennen ei saanut, ei helposti, mahdollisesti ei ollenkaan. Lisäksi hinnat ovat keskimäärin laskeneet. Toki nousseet, jos otetaan mukaan myös ne matkat, joita ennen ei tehty, koska ei ollut riittävästi takseja, mutta se vertailu ei ole mielekäs..

Tutkimusten mukaan hinnat ovat nousseet. Mihin käsityksesi taksien hintatason laskemisesta perustuu?

http://www.stat.fi/tietotrendit/blo...29.1714683340.1561735563-304145933.1561735563
 
Takaisin
Ylös