VR:n kannalta tässä piilee kuitenkin melkoinen riski. Kansainväliset operaattorit ovat sen suuruusluokan tekijöitä, että niillä voi hyvinkin olla resursseja oman ”laivaston” hankkimiseen.
Ihmettelisin kovasti, jos joku operaattori, joka ei muuten liikennöi Suomessa rautateillä, pistäisi tänne pystyyn omaa liikennettä. Ratakapasiteetti rajoittaa, paljonko uutta tarjontaa raiteille mahtuu, eikä monilla yhteysväleillä riitä kysyntääkään kovin suurelle lisätarjonnalle. On aika vaikea rakentaa niin suurta liiketoimintaa, että sitä varten kannattaa rantautua Suomeen.
Jos HSL:n lähijunaliikenteen kilpailutuksen voittaa joku muu kuin VR, tulee siitä yksi potentiaalinen operaattori, joka voisi aloittaa omaa kauko- tai lähiliikennettä. Tuon operaattorin riskinä kuitenkin on, että HSL:n lähiliikenteen sopimuskauden päätyttyä se voi menettää tuon tukijalkansa ja sitten käsiin jää vain pieni markkinaehtoinen liikenne. Tietysti operaattori voi laskea sen varaan, että HSL:n lähiliikenteen sopimuskauden aikana hallitukset ehtivät vaihtua moneen kertaan ja välissä voi tulla joku hallitus, joka kilpailuttaa junaliikennettä laajemmin.