- Liittynyt
- 18 Maaliskuu 2006
- Viestit
- 2,001
Pikaratikan kululle ehdoton edellytys on estoton kulku joka ei Manskulla ole mahdollista nykymittakaavassa mm. liikennevaloista, autoista, työmaista ja suojateistä johtuen. Jos 4, 10, 2, 3 ja 8 kulkee Töölössä niin tulee kyllä aikamoiset ruuhkat, kun ratikat ei pysty ohittamaan toisiaan.
Mannerhemintien tapaisilla paraatikaduilla on maailmalla onnistuttu ihan hyvin saamaan kulku tarpeeksi esteettömäksi pikaraitiotielle. Mutta edelleenkin, kuten olen jo aiemmin maininnut, se lyhyt matka Mannerheimintietä, joka on hitaampaa, ei vaikuta kuin pari minuuttia. Se pari minuuttia hitaammin on joka tapauksessa parempi kuin pitemmät etäisyydet, jotka maanalaisella on.
Jos Mannerheimintietä pitkin kulkisi tiuhaan pikaraitiotiejunia, ei noiden mainittujen linjojen välttämättä tarvitsisi kulkea peräkanaa Töölössä. Kaikkia niistä linjoista ei välttämättä edes tarvittaisi, ainakaan samalla reitillä.
---------- Viestit yhdistetty klo 01:33 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 01:22 ----------
Keskustaan ei ole millään muotoa mahdollista saada nykytilassa pikaratikkaa.
Jos ei, niin onneksi tarpeeksi lähelle Keskustaa on mahdollista. Se riittää.
---------- Viestit yhdistetty klo 11:46 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 11:42 ----------
Toki osa entisistä kävelijöistä kulkee pyörätuolilla ja osa lepää hautuumaalla:
Taisi loppua argumentit.
Trollataanko takaisin uutisilla eri metro- ja lähijunien alle jäämisistä?
---------- Viestit yhdistetty klo 12:10 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 11:46 ----------
Petterillä ja MaxiBus1975:lla on nyt tosiaan vähän kokonaisuuden hahmottaminen hukassa. Jos pikaraitiotie saapuu kaupunkiin vaikkapa 10 kilometrin päästä, lasketaan keskinopeus sille matkalle, ei pelkästään välille Töölön tulli - Lasipalatsi. Toki pikaratikka on kantakaupungissakin nopeampi kuin tavallinen ratikka, mutta ensisijaisesti sen tarkoitus on palvella kokonaisuutena eikä töölöläisiä. Se, että ratikka ei saada kulkemaan Mannerheimintietä 30 km/h keskinopeudella, ei tee siitä vähemmän pikaratikkaa muualla eikä se välttämättä tee kokonaismatka-ajasta sen pitempää kuin mitä se olisi täyseristetyllä metrolla.