Nyt 12 vuotta myöhemmin ollaankin sitten tilanteessa, jossa Helsingin kaupungin virallinen suunnittelu on kovaa vauhtia viemässä toteutukseen juuri sellaisentyyppisiä hankkeita, joista täällä 12 vuotta sitten keskusteltiin ne foliohatut päässä. Olisikohan sittenkin niin, että ne hatut eivät koskaan olleetkaan foliosta, mutta oranssien aurinkolasien linssit ovat vuosien kuluessa himmentyneet?
Jos katson 10 vuoden taakse, vuoteen 2007, Raide-Jokerille visioitiin jopa yli 30 km/h nopeuksia, nyt se toteutuu noin 25 km/h nopeustasolla. Laajasaloon on tulossa ratikka, joka liikkuu ihan kohtuullisen nopeasti Hakaniemenrantaan saakka ja juuttuu sen jälkeen Kaisaniemenkadun ratikkaruuhkiin. Tampereen ratikka kyllä on toteutumassa aika paljon tuon aikakauden visioiden mukaan, ilman tunneleita, hitaalla ydinkeskustaosuudella.
Vuonna 2005 Länsimetron ei yleisen foorumimielipiteen mukaan pitänyt koskaan valmistua. Kohta puolin oranssilla junalla kuljetaan Matinkylään ja Kivenlahteenkin muutaman vuoden päästä, kaikesta sekoilusta huolimatta.
Mannerheimintielle tai Hämeentielle on usein visioitu jopa 25 km/h pikaratikoita, mutta paljon mikään ei ole muuttunut. Mannerheimintiellä ja Hämeentiellä ei ole tapahtunut oikeastaan mitään. Se ei kyllä ole mikään ihme, vastaavassa ympäristössä on joka puolella maailmaa viimeisen vuosisadan ajan ensin hakattu kunkin aikakauden vauhtiratikkavisionäärien päätä raiteisiin ja sitten alettu joko kaivamaan tai hyväksytty kantakaupungin luonnollinen hitaus.
Viimeksi muokattu: