Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Kävin tästä ajatuksesta taannoin keskustelua KSV:ssä. Ei se ihan uusi juttu ollut sielläkään. Minun ideani oli, että jos ei kerran kuiluun saa panna joukkoliikennettä, niin pantaisiin sitten autot. Ja rauhoitettaisiin Ruoholahdenkatu-Simonkatu -reitti joukkoliikenteelle.Entäs jos ohjattaisiin Länsiväylältä ja Hietalahden rannan suunnasta Pohjoiselle rautatienkadulle kulkeva autoliikenne satamaradan kautta.
No ei. Mechelininkadun päässä tämä onnistuu, mutta toisessa päässä tulee vaikeuksia. Ala-Mannerheimintie on nyt poistettu, sen paikalla on musiikkitalon monttu. Liikenne olisi johdettava Sanomatalon pohjoispuolitse Töölönlahdenkadulle. Sen ja Mannerheimintien liittymä ei kuulemma kestä tulevaa liikennemäärää. No jaa sanoisin minä. Se läpäisee minkä läpäisee, on niitä pullonkauloja Kansakoulukadulla ja muuallakin tämän liikenteen nykyisellä reitillä.
Tämä ”kevyt keskustatunneli” on kuitenkin siitä huono ratkaisu, että suurempana ongelmana pidetään pääsyä idästä Mannerheimintielle. Ja niinhän se tietenkin onkin, kuten keskustatunnelin liikennevirta-analyysikin näyttää, että ”ongelma” on keskustan läpi ajava liikenne, ei keskustaan matkalla oleva liikenne. Eivät autoilijat halua Töölönlahdelle, joten ei niitä kannata sitten johtaakaan.
Antero