Mechelininkadun ruuhkat

Entäs jos ohjattaisiin Länsiväylältä ja Hietalahden rannan suunnasta Pohjoiselle rautatienkadulle kulkeva autoliikenne satamaradan kautta.
Kävin tästä ajatuksesta taannoin keskustelua KSV:ssä. Ei se ihan uusi juttu ollut sielläkään. Minun ideani oli, että jos ei kerran kuiluun saa panna joukkoliikennettä, niin pantaisiin sitten autot. Ja rauhoitettaisiin Ruoholahdenkatu-Simonkatu -reitti joukkoliikenteelle.

No ei. Mechelininkadun päässä tämä onnistuu, mutta toisessa päässä tulee vaikeuksia. Ala-Mannerheimintie on nyt poistettu, sen paikalla on musiikkitalon monttu. Liikenne olisi johdettava Sanomatalon pohjoispuolitse Töölönlahdenkadulle. Sen ja Mannerheimintien liittymä ei kuulemma kestä tulevaa liikennemäärää. No jaa sanoisin minä. Se läpäisee minkä läpäisee, on niitä pullonkauloja Kansakoulukadulla ja muuallakin tämän liikenteen nykyisellä reitillä.

Tämä ”kevyt keskustatunneli” on kuitenkin siitä huono ratkaisu, että suurempana ongelmana pidetään pääsyä idästä Mannerheimintielle. Ja niinhän se tietenkin onkin, kuten keskustatunnelin liikennevirta-analyysikin näyttää, että ”ongelma” on keskustan läpi ajava liikenne, ei keskustaan matkalla oleva liikenne. Eivät autoilijat halua Töölönlahdelle, joten ei niitä kannata sitten johtaakaan.

Antero
 
No ei. Mechelininkadun päässä tämä onnistuu, mutta toisessa päässä tulee vaikeuksia. Ala-Mannerheimintie on nyt poistettu, sen paikalla on musiikkitalon monttu. Liikenne olisi johdettava Sanomatalon pohjoispuolitse Töölönlahdenkadulle. Sen ja Mannerheimintien liittymä ei kuulemma kestä tulevaa liikennemäärää. No jaa sanoisin minä. Se läpäisee minkä läpäisee, on niitä pullonkauloja Kansakoulukadulla ja muuallakin tämän liikenteen nykyisellä reitillä.

Itse en edes ajatellut että autoliikenne vietäisiin koko matkaa kuilussa vaan että autot ajaisivat takaisn Pohjoiselle rautatienkadulle notkelmassa ennen Runebergin kadun risteystä. Näin kierrettäisiin ainoastaan tuo Marian sairaalan mäki. En tiedä onko tuo taas enää mahdollista nyt kun siellä rakennetaan. Paikalla en ole pitkään aikaan käynyt.
 
Ei ainakaan tuon Merlinin taikoman linkin perusteella. Katsokaa kuva; yhteyksiä on paljon vaikeampi selittää sanallisesti.

Linkki on muuten näemmä kadonnut jonnekin. Sama linkki löytyy vielä hel.fi haulla ja googlellakin, mutta se ohjautuu HKR:n ajankohtaista-sivulle. Ei siis ilmeisesti ole tippunut vain listasta vaan poistettu koko sivu. Ehkä se nähtävilläolo loppui jo niin suunnitelmaa ei ole tarpeen pitää enää netissäkään...

Hanke-kartan kautta näyttäisi löytyvän ainakin "Mechelininkadun eteläpää" http://ptp.hel.fi/hanke/Applications/hanke/showdata.asp?AlueID=Kslk 2007-1595
ja "Jätkäsaarenkallion ja Hietasaaren katuympäristösuunnitelma" http://ptp.hel.fi/hanke/applications/hanke/showdata.asp?AlueID='kslk 2007-0875'

Liekö kyse jommasta kummasta?
 
Viimeksi muokattu:
Hanke-kartan kautta näyttäisi löytyvän ainakin "Mechelininkadun eteläpää" http://ptp.hel.fi/hanke/Applications/hanke/showdata.asp?AlueID=Kslk 2007-1595

Liekö kyse jommasta kummasta?

Periaatteessa alue on oikea, mutta tuosta vain ei näy niitä raitioratoja. Tuo lienee jokin varhaisempi suunnitelma, eikä se muutenkaan ole katusuunnitelma. Mutta Google Cache auttaa. Sieltä löytyy seuraavat linkit:

http://www.hel.fi/wps/wcm/connect/d.../mechelininkatu_1_suunnitelma.pdf?MOD=AJPERES
http://www.hel.fi/wps/wcm/connect/e...lininkatu_2_poikkileikkaukset.pdf?MOD=AJPERES
 
Marian sairaalan puoleista jalkakäytävää käytetään huomattavasti vähemmän kuin hautausmaan puoleista, mikäli tämä jalkakäytävä poistettaisiin väliltä marian sairaala-porkkalankatu saataisiin autokaistoja siirrettyä marian seinään päin jolloin raitiovaunuille tulisi lisää tilaa, jos vielä raiteet limitettäisiin tuolla välillä, niin silloin ratikat voisivat ajaa omalla väylällään eivätkä seisoisi enää autoruuhkassa.
 
Marian sairaalan puoleista jalkakäytävää käytetään huomattavasti vähemmän kuin hautausmaan puoleista, mikäli tämä jalkakäytävä poistettaisiin väliltä marian sairaala-porkkalankatu saataisiin autokaistoja siirrettyä marian seinään päin jolloin raitiovaunuille tulisi lisää tilaa, jos vielä raiteet limitettäisiin tuolla välillä, niin silloin ratikat voisivat ajaa omalla väylällään eivätkä seisoisi enää autoruuhkassa.

Tämä alkaa minusta vaikuttaa tähän asti parhaalta ajatukselta. Mechelininkadun keskelle korotettu, limitetty, valo-ohjattu rv-kaista (tuolle välille ei ole suunniteltu mitään muuta liikennettä kuin linja 8, ja sen vuoroväli tuskin koskaan laskee alle 6 minuutin) ja itäinen jalkakäytävä kokonaan pois. Tällöin autokaistojen määrä voitaisiin säilyttää nykyisenä, eivätkä autot häiritsisi ratikkaliikennettä.

Mahtaako tuon itäisen jalkakäytävän puolella olla mitään ovia tai muita kulkureittejä? Sairaalan porttikin on lähinnä autoliikenteen käytössä, ja mahdollinen jalankulku sairaalan pihalta etelään voitaneen ohjata Mechelininkadun sijaan tuolle uudelle satamaradan kevarille.
 
Mahtaako tuon itäisen jalkakäytävän puolella olla mitään ovia tai muita kulkureittejä? Sairaalan porttikin on lähinnä autoliikenteen käytössä, ja mahdollinen jalankulku sairaalan pihalta etelään voitaneen ohjata Mechelininkadun sijaan tuolle uudelle satamaradan kevarille.

Sairaala-alueen puutalojen ensisijainen jalankulkureitti taitaa olla Marian pihan kautta Lapinlahdenkadulle ja mitään muita kulkureittejä tuolle jalkakäytävälle ei ole joten en näkisi sen poistamiselle mitään estettä, näin pienellä muutoksella saavutettaisiin suuri parannus raitiovaunuliikenteen sujuvuuteen, olisiko kaupunkisuunnitteluvirasto oikea kohde johon voisin lähettää kyseisen ehdotuksen/ajatuksen?
 
Kävin tästä ajatuksesta taannoin keskustelua KSV:ssä. Ei se ihan uusi juttu ollut sielläkään. Minun ideani oli, että jos ei kerran kuiluun saa panna joukkoliikennettä, niin pantaisiin sitten autot. Ja rauhoitettaisiin Ruoholahdenkatu-Simonkatu -reitti joukkoliikenteelle.

No ei. Mechelininkadun päässä tämä onnistuu, mutta toisessa päässä tulee vaikeuksia. Ala-Mannerheimintie on nyt poistettu, sen paikalla on musiikkitalon monttu. Liikenne olisi johdettava Sanomatalon pohjoispuolitse Töölönlahdenkadulle. Sen ja Mannerheimintien liittymä ei kuulemma kestä tulevaa liikennemäärää.
Eikö voisi ajatella, että kuilun eduskuntatalon puoleiseen päähän rakennettaisiin luiska, joka päättyy suoraan Mannerheimintien ja Pohjoisen Rautatiekadun risteykseen? Parhaiten kai tällainen ratkaisu sopisi raitioliikenteelle, mutta miksei tarvittaessa myös autoille.
 
Eikö voisi ajatella, että kuilun eduskuntatalon puoleiseen päähän rakennettaisiin luiska, joka päättyy suoraan Mannerheimintien ja Pohjoisen Rautatiekadun risteykseen? Parhaiten kai tällainen ratkaisu sopisi raitioliikenteelle, mutta miksei tarvittaessa myös autoille.
Tietenkin toinen mahdollisuus olisi tehdä kampinradasta luiska fredalta Marian kanjoniin.
 
Eikö voisi ajatella, että kuilun eduskuntatalon puoleiseen päähän rakennettaisiin luiska, joka päättyy suoraan Mannerheimintien ja Pohjoisen Rautatiekadun risteykseen? Parhaiten kai tällainen ratkaisu sopisi raitioliikenteelle, mutta miksei tarvittaessa myös autoille.
Korkeuserot ovat hankalia ja Rautatiekatujen poikkikatujen välimatkat lyhyitä. Kahdennettu T-risteys on myös hankala. Eduskuntatalojen välillehän syntyisi tässä ratkaisussa sellainen. Kahdennetun T-risteyksen voi sananmukaisesti kiertää kiertoliittymällä, mutta sellaisellekin on tuossa paikassa huonosti tilaa.

Tämä on minusta esimerkki siitä, miten keskustatunneliin perustuvin suunnitteluratkaisuin on koko ympäristö lukittu minkään muun vaihtoehdon kehittämiseltä. Vaikka tunnelista ei ole varsinaisesti päätöstä, koko ajan on toimittu siten, että se tehdään. Ainoa perustselu tälle asialle on yleiskaavan merkintä keskustatunnelin linjalla olevasta katuyhteydestä.

Toisaalta, ongelma syntyy vain siitä, että lähdetään ajatuksesta autoilun vapaudesta ja jonkin ennustemenetelmän antaman kysynnän toteuttamisesta. Sillä onhan tähän toinenkin vaihtoehto, eli todeta, että keskustaan ei mahdu enempää autoja ja asuntojen, työpaikkojen ja palveluiden synnyttämä kysyntä hoidetaan joukkoliikenteellä. Tämä on aivan normaali oikeiden metropolien ratkaisu.

Jo nyt tässäkin on kyse näpertelystä suhteessa H:gin keskustaan saapuvaan liikennemäärään. Keskustaan tulee päivittäin kolmen aamutunnin aikana noin 100.000 ihmistä. Keskustatunnelin tuntikapasiteetti on luokkaa 2500 ihmistä molemmista suunnista, ja puolet tästä määrästä tulee jo pintaliikenteenä. Puhumme siis parin prosentin luokassa olevasta liikennekapasiteetin tarjonnan lisäyksestä, joka keskustatunnelin muodossa maksaisi 500.000.000 euroa.

Edellä olevasta voi laskea, että jokainen uusi autoilija H:gin keskustaan maksaisi 0,2 miljoonaa €, kun niitä varten rakennetaan uutta kaistakapasiteettia. Siinä mietittävää mm. sähköautointoilijoille.

Antero
 
Toteuttamiskelpoisin vaihtoehto Mechelininkadun raitioliikenteen parantamiseksi lienee kuitenkin yhden etelään johtavan autokaistan poisto. Tälle kaistalle sitten limitettäisiin kiskot.

Ahtaimmassa kohdassa on tällä hetkellä kolme autokaistaa etelään, joista vain läntisin johtaa länsiväylän suuntaan. Suurin osa autolijoista lienee matkalla juuri länsiväylän suuntaan, joten itäisimmän autokaistan poisto ei juurikaan haittaisi liikennettä. Kaiken lisäksi tämä poistuva kaista mahtuisi alkamaan jo ennen Porkkalankadun risteystä. Eli etelään Porkkalankadun risteyksen yli johtaisi edelleen kaksi kaistaa kuten nytkin, toinen kaista vain alkaisi n. 100m myöhemmin kuin nykyään.
 
Mielestäni positiivista on se, että Ruoholahdenkadun-Itämerenkadun ratayhteys, jota liikennesuunnitelmassa ei ollut, on nyt otettu katusuunnitelmaan mukaan. Se mahdollistaa periaatteessa ysin reitityksen Saukonpaateen Itämerenkadun kautta jo vuonna 2011, jos tuosta Ruoholahdenkadun radasta päästään sopuun.

Miksiköhän Itämerenkadun ja Mechelininkadun risteyksen kaarteet uusittiin tänä syksynä, jos risteys on kuitenkin menossa uuteen uskoon muutaman vuoden kuluttua?
 
Miksiköhän Itämerenkadun ja Mechelininkadun risteyksen kaarteet uusittiin tänä syksynä, jos risteys on kuitenkin menossa uuteen uskoon muutaman vuoden kuluttua?
Eivätkös ne Variot ole kovia kuluttamaan kiskoja kaarteissa. Jos oli pakko uusia?
 
Takaisin
Ylös