Metrohavaintoja 2010

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Olen ainakin kerran pyynnöstä kuullut Roihupellossa opastetorven äänen. Torvi sijaitsee vaunun (ohjaamon) lattian alla eli sen paikka ei ole kaikkein paras, vaan ehkäpä huonoin. Ääni kuuluu kyllä ulos heleänä, mutta niin myös sisälle junaankin asianosattomille. Valtion radoilla torvet on nykyään vastaavanlaisissa moottorijunissa sijoitettu ohjaamon katolle ja tyfonin suu taitaa olla sivullepäin. Se lienee ehkä kenties optimaalisin rakenne
Jos tarkoitat M200:n torvia, niin ne ovat todella "lattian alla".
M100 torvet sen sijaan ovat katolla ohjaamon kohdalla osoittaen sivuille.
 
Tunneleihin kulkeutuva ja siellä sulava lumiko on aiheuttanut melkoisen kellarilemun, joka oli havaittavissa ainakin Kampissa eilen. Yleensähän tuolla on kuivaa, mutta nyt on sepeli ollut märkää jo usean päivän.

Kiinnitin myös huomiota siihen, että molempiin suuntiin mennessäni eilen ja parina päivänä aiemminkin pinta-asemilla kuljettaja ei avaakaan ovia. Onko tullut uusi ohje tästä?

Antero
 
märkää jo usean päivän.Kiinnitin myös huomiota siihen, että molempiin suuntiin mennessäni eilen ja parina päivänä aiemminkin pinta-asemilla kuljettaja ei avaakaan ovia. Onko tullut uusi ohje tästä?
Ei ole uusi ohje. Metron toimintaohje mainitsee asiastan näin:

Metron toimintaohje sanoi:
13 JUNAN LÄMMITYS JA ILMANVAIHTO
..
13.2 Matkustajaliikenteessä olevan junan matkustamon lämpötila on oltava vähintään +5 ennen junan ovien avaamista matkustajille. Em. johtuen on kuljettajan hiljaisen liikenteen aikana ottaessaan matkustajia junaan laitettava ovet matkustajakäytölle Kulosaaren, Siilitien, Myllypuron ja Rastilan asemilla sekä Mellunmäen ja Vuosaaren pääteasemilla.

Eli kaikessa epämääräisyydessään tyyliin "kylmillä ilmoilla, pääteasemilla ja ao. väliasemalla, vähäisen matkustajamäärän ollessa kyseessä, ovet laitetaan napeille". Tätä sitten kuljettajat toteuttavat oman tuntumansa mukaan. Ruuhka-aikana on syytä avata ovet myös noilla mainituilla asemilla.
Helposti käy kyllä niin (satojatuhansia kertoja tehtynä), että ovet avataan, vaikka voisi laittaa vain napeille.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Metron toimintaohje sanoi:
Em. johtuen on kuljettajan hiljaisen liikenteen aikana ottaessaan matkustajia junaan laitettava ovet matkustajakäytölle Kulosaaren, Siilitien, Myllypuron ja Rastilan asemilla sekä Mellunmäen ja Vuosaaren pääteasemilla.

Ohjetta ei ilmeisesti ole päivitetty vähään aikaan, kun Kalasataman asema puuttuu tuosta listasta? Onneksi käytännössä useat kuljettajat laittavat ovet matkustajakäytölle myös Kalasatamassa. Näillä -20 tuntuisi sangen hölmöltä pitää ovia auki asemalle joka on puolillaan lunta, ja jonne ruuhka-aikojen ulkopuolella on hyvin vähän matkustajia.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Noista viheltimien käytöstä vielä, kerran (ainakin 10 vuotta sitten) liikenteessä oli ollut jokin viivästys ja junia kulki itään jatkuvalla syötöllä. Kuitenkin Rautatientorilla rullaportaiden kohdalla olleesta ovesta oli vielä pakko tunkea oven väliin (aukesivat ainakin jo kolmannen kerran). Silloin kuljettajalla käämi kärähti ja hän soitti kimeää ja katkeaa vihellintä lyhyesti yhtäaikaa. Ääni suljetussa tilassa oli tosiaan veretseisauttava. Eipähän sen jälkeen kukaan tunkenut oven väliin neljännen kerran ja matka pääsi jatkumaan. :)

Sitten ihan havainto.

28.1. Liikenne sekoili enemmän ja vähemmän aamulla. Ainakin Kampissa ja Ruoholahdessa kaikki kellot olivat pysähtyneet näyttämään 08.45:ttä. Iltapäivällä ~17.10 Itäkeskuksessa varikolta tuli juna joka otti matkustajat lähti Vuosaareen. Hieman outoa oli, että niin laiturilla kuin junassakin näytöissä luki ei matkustajille. Tiedotus määränpäästä kettottiin käsikuulutuksella. Kyseisen junan jälkeen meni kaksi seuraavaa junaa myös Vuosaareen (!)
 
2.2. on teknisten vaikeuksien vuoksi ilmeisesti vaunuja hyytynyt ja metrojunia on ajettu pätkittyinä kahden vaunuparin junina.
 
Kuitenkin Rautatientorilla rullaportaiden kohdalla olleesta ovesta oli vielä pakko tunkea oven väliin (aukesivat ainakin jo kolmannen kerran). Silloin kuljettajalla käämi kärähti ja hän soitti kimeää ja katkeaa vihellintä lyhyesti yhtäaikaa.

Itsekin olen pariin otteeseen kuullut ovien väliin juoksijoille soitetun äänimerkin. Kerran Sörnäisissä ollessani itse vaunussa sisällä ja kerrän Rautatientorilla ollessani aivan junan vieressä. Molemmat kerrat olivat karseita kokemuksia, vaikka äänimerkit olivatkin vain lyhyitä.

Näille ovien kanssa pelleileville tulisi olla oma äänimerkki, vaikka pienen pieni vihellys tai sitten kuulutus, mutta turha sellaista on enää ideoida, kun kestää vielä 200 vuotta, ennen kuin tietokone sen osaa oikein perustein antaa.

Koska ruotsalaiset tuntuvat olevan vähän huonoja huomauttelemaan toisille matkustajille tällaisista asioista, on Tukholmassa homma jäänyt kuljettajien huoleksi. Heiltä onkin moni saanut kuulla kunniansa. Parikin kertaa huomautus on ollut tyyliltään seuraavanlainen: "Olkaa hyvät ja odottakaa seuraavaa, minuutin päästä tulevaa junaa. Täällä on satoja muita, jotka haluavat jatkaa matkaansa."
Paikalliseen väestöön tämä toimii loistavasti. Kai se häpeän ja syyllisyyden tunne tuntuu.
 
Kuitenkin Rautatientorilla rullaportaiden kohdalla olleesta ovesta oli vielä pakko tunkea oven väliin (aukesivat ainakin jo kolmannen kerran). Silloin kuljettajalla käämi kärähti ja hän soitti kimeää ja katkeaa vihellintä lyhyesti yhtäaikaa. Ääni suljetussa tilassa oli tosiaan veretseisauttava. Eipähän sen jälkeen kukaan tunkenut oven väliin neljännen kerran ja matka pääsi jatkumaan. :)

Samainen tilanne kävi Kontulassa keväällä 2008.
Muistaakseni kuljettaja kuulutti vielä asiasta junan päästyä liikkeelle.
 
Yllätyin onnellisesti tänään vaunussa 157, kun Nescafe oli pystyttänyt vaunun molempiin päihin kahvinjakopisteet, mistä kaikki matkustajat saivat ilmaiseksi kupin kahvia. Kampanja jatkuu kuulemma koko helmikuun ajan.
 
Teillä kun näyttää olevan havainnot hallinnassa, niin kertokaa mihin aikaan iltapäivästä on suurin mahdollisuus nähdä liikennettä Roihupellon varikolle?

Olisi tarkoitus kuvata videolle metroliikennettä ja tämä olisi yhtenä osana siinä.
 
Teillä kun näyttää olevan havainnot hallinnassa, niin kertokaa mihin aikaan iltapäivästä on suurin mahdollisuus nähdä liikennettä Roihupellon varikolle?

Olisi tarkoitus kuvata videolle metroliikennettä ja tämä olisi yhtenä osana siinä.

Aikataulun mukaan ruuhkajunat lisätään ja niiden lähtöajat idän suuntaan ovat Itäkeskuksesta 13.45 (Vuosaareen), 14.07 tai 14.08 (Vuosaareen) ja 14.21 (Mellunmäkeen). Tällöin liikennettä on siis varmuudella varikolta linjalle päin.

Junia aletaan vastaavasti lyhentää noin 18.30 alkaen ja tämän jälkeen ylimääräiset vaunuparit ja vuorot menevät varikolle.
 
24.02. aamupäivällä lyhyellä otannalla "harvinaisen paljon" punalamppuisia metrovaunuja liikkeellä. Sattumaakohan?
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös