- Liittynyt
- 5 Maaliskuu 2006
- Viestit
- 279
Syy oli siis tuo kiskon katkeaminen.Ainakin klo 23:02 metro Itäkeskuksesta Ruoholahteen mateli jostain syystä todella hitaasti.
Liikenteenohjaaja asetti kulkutien käsin, ja se sattumalta osui samaan aikaan tuon laiturikilven automaattitoiminnon kanssa.Näyttötaulut näyttivär aluksi yhtä minuuttia, sen jälkeem vaihtuivat nollaan ja sillä hetkellä opastimeen vaihtui vihreä valo mutta metroa ei näkynyt.
Liikenteenohjaajan asettaessa opastimeen poikkeusopasteen (tässä tapauksessa IK:n tulo-opastin CB), menee seuraava pääopastin seis-asentoon ja lukittuu. Tämä ei ole yllättävä tapahtuma, vaan asetinlaitteen normaali toiminto.Noin kahden minuutin päästä opaston vaihtuikin yllättäen punaiselle.
Kiskovaurion johdosta ajettiin alennetulla nopeudella.Metro tuli vast 23:06, eli minuutti ennen seuraavaa metroa, ja vauhtia sillä oli n. 10kmh kun se tuli tunnelista asemalle. Vuoro tuli Mellunmäestä, ja siis metro ajeli jo tuota vauhtia Mellunmäen haaran suunnasta, eli epätavallisen hitaasti.
Ja katos mokomaa, Markkuhan kertoikin juuri syyn hitaalle nopeudelle.