Metrohavaintoja 2010

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
8.4.

Pääsin sattumalta pitkästä aikaa nokkajunan ([VS<-]106+105+M102+M101+104+103 [-> RL]) kyytiin, mutta voi kauhistuksen kanahäkki, mikä modernisaatio vaunuihin onkaan iskenyt! Sisälle on tullut monitorit lasiseinineen sekä kaikki invalideille ja vanhuksille, älä nojaa oviin ym. kyltit ovat poissa. Lisäksi 103-106 ovat saaneet kylkeensä valkoiset numerot ilman legendaarisia M-kirjaimia. Samalla keltaiset lemmikkieläinkyltit on poistettu ulkoa.

Onnkesi sentään alkuperäiset oviäänet ja kuulutukset ovat tallella. :smile:
 
24.02. aamupäivällä lyhyellä otannalla "harvinaisen paljon" punalamppuisia metrovaunuja liikkeellä. Sattumaakohan?
Anteeksi tietämättömyyteni, mutta mitä se punainen lamppu oikeastaan tarkoittaa? Hätäjarrua? Ei saa mennä sisään?

... Onnkesi sentään alkuperäiset oviäänet ja kuulutukset ovat tallella. :smile:
Miksei yhtä vaunuparia voi jättää täysin entiseen kuntoonsa (toki huolletaan, pestään ym) mutta siis "vanhat" ovet, kuulutukset, m-kirjaimet ym...
Mielestäni muuten vanhat oviäänet olivat mukavemmat ja pehmeämmät. Harmittaa kun lähes kaikissa vaunuissa on jo tuo uusi kimeä kolmipiippaus.
(olettekos huomanneet että joskus tuleekin kolmen piippauksen lisäksi neljäs tai kolmas jää lyhyemmäksi?)
 
Nokkajuna 106+105, 104+103, M102+M101 tänään. Kaukaisilta kuulostavista moottoriäänistä päätellen oma vaunu 104 ei ollut vetävää mallia.
 
4.5.

Liikenteessä jotain pientä hämminkiä. Nokkajunan vakiovuorossa sarjajuna, joka lähti 2 min myöhässä (14.12) Ruoholahdesta.

Itäkeskuksessa saapui Ruoholahteen menevä juna raiteelle 2 klo 14.32, kun edellinen juna oli vielä raiteella 3. Raiteelle 2 saapunut juna jatkoi 14.34 Ruoholahteen, heti raiteelta 3 klo 14.32 lähteneen junan perään. Muutaman sekunnin ajan oli siis Ruoholahteen lähtevät junat rinnakkain laiturin molemmin puolin. :cool:
 
4.5.

Liikenteessä jotain pientä hämminkiä. Nokkajunan vakiovuorossa sarjajuna, joka lähti 2 min myöhässä (14.12) Ruoholahdesta.

Nokkajuna jäi aamulla varikolle, koska vaunupari 103 oli pyöräsorvissa.

Yön aikana varikolle oli ilmestynyt jälleen kerran kiskokuorma, jonka yökyöpelit voivat todennäköisesti bongata radalla ensiyönä.
Merkittävä määrä kiskoja näytti kuitenkin jääneen metroalueen aitojen ulkopuolelle Viilarintien varteen.
 
Nokkajuna jäi aamulla varikolle, koska vaunupari 103 oli pyöräsorvissa.

Ke 5.5. oli sitten liikenteessä kaksivaunuparisena (103+104 puuttuen) vuorossaan. Kuljettaja pahoitteli kuulutuksin mahdollista tilanahtautta kalustopulan takia.
 
4.5.

Liikenteessä jotain pientä hämminkiä. Nokkajunan vakiovuorossa sarjajuna, joka lähti 2 min myöhässä (14.12) Ruoholahdesta.

Itäkeskuksessa saapui Ruoholahteen menevä juna raiteelle 2 klo 14.32, kun edellinen juna oli vielä raiteella 3. Raiteelle 2 saapunut juna jatkoi 14.34 Ruoholahteen, heti raiteelta 3 klo 14.32 lähteneen junan perään. Muutaman sekunnin ajan oli siis Ruoholahteen lähtevät junat rinnakkain laiturin molemmin puolin. :cool:

Onkohan jostain saatavilla tämän "nokkajunan vakiovuoron" tiedot?
 
Kuljen juuri vaunulla 105 itään (Sörnäisistä ~9:55), ja vaunussa on noin joka viides sisävalo päällä. Muutenkin tuntuu, että vaunusta olisi virrat poikki, ts. ei vetoa. Samalla vaunun sisään tuli aika kovasti jarrujen käryä. Mistähän oli kyse, ja tapahtuuko moista usein? Itselle ei ole osunut kohdalle aiemmin noin ~10 vuoden aikana.
 
Kuljen juuri vaunulla 105 itään (Sörnäisistä ~9:55), ja vaunussa on noin joka viides sisävalo päällä. Muutenkin tuntuu, että vaunusta olisi virrat poikki, ts. ei vetoa. Samalla vaunun sisään tuli aika kovasti jarrujen käryä. Mistähän oli kyse, ja tapahtuuko moista usein? Itselle ei ole osunut kohdalle aiemmin noin ~10 vuoden aikana.

Nokkajuna oli aikataulun mukaan kyllä nähdäkseni menossa tuohon aikaan länteen päin.
Sähköjarru voi pudota joskus jonkin häiriön seurauksena pois päältä, jolloin jarrutus tapahtuu levyjarruilla. Yleensä pysähdyttäessä vika kuitenkin kuittaantuu ja matka jatkuu sen jälkeen normaalisti. Hätävalaistus viittaa siihen, että vaunu todella on virrattomana jostain syystä. Kuinka pitkälle matkustit ja pysyikö tilanne samana koko ajan?
 
Toki länteen olin menossa. Metro pysähtyi ehkä noin minuutiksi rautatientorille ovet auki, jotenkin ajattelin, että tähänkö se hyytyi, joten nousin itse pois. Ovet meni kiinni ja juna jatkoi matkaa. Itse menin seuraavalla Ruoholahteen, jossa jarrujen(?) tuoksu oli edelleen melkoinen. Tosiaan aiemmissa viesteissä mainitut punaiset valot oli päällä viimeisessä yksikössä vielä rautatientorilta lähdettäessä.
 
Joku vaunupari oli sellainen (M100-sarjaa, en muista olisko ollu nokkajuna), että kun vauhtia alettiin hidastaa, alkoi juna nykiä aika kovasti (riippui miten lujaa jarrutettiin). Jotkut kuskit osaavat jarruttaa ilman, ettei tuota ilmaannu.
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös