Metrohavaintoja 2012

Tähän täytyy kommentoida että tämä kuskin poisto RL käännöltä on HSL:n suunnalta tullut.., ei HKL-Metroliikenteen. Vähän ihmettelen itsekkin, mutta näin on meille kerrottu. :?:
Selitys, jonka itse olen kuullut, on, että "ylimääräinen" kuljettaja Ruoholahdessa on "kuluerä, jota HSL ei suostu maksamaan". En tunne kovinkaan hyvin liikennöintisopimusten kulurakennetta, varsinkaan metron tapauksessa, mutta sinänsä lienee ihan uskottavissa, että poistamalla ruuhka-ajan entinen "pikavaihto" Ruoholahden käännöltä, ollaan varmaan saatu arkipäivän ajosarjojen (=kuljettajien käytön suunnittelu) henkilötyötunneista jotain nipistettyä pois.

Mutta se, mitä oma laskentatoimen taitamukseni ei riitä selittämään, on se, että miksei HKL-ML ei pitäytynyt vanhassa käytännössä vaikka ihan "omaan pussiinsa"? Kun en millään hahmota sitä säästöä, mikä syntyy, kun nämä ajosarjoista (teoriassa) vapautuneet henkilötyötunnit siirtyivät nyt sitten Itäkeskukseen, jossa joka tapauksessa on x määrää ajosarjantonta "ylimääräistä" kuljettajaa varalla/ekstratauottamassa..? Henkilöstökulut vakkarikuljettajien osalta lienevät kuitenkin varsin kiinteät ajosarjojen tunneista riippumatta. Okei, jotain pientä säästöä voisin kuvitella syntyvän lomien ja sairastapauksien painaessa yhtaikaa päälle ja aiheuttavan esim. ylityötarpeen, joka nyt on ruuhkassa teoreettisesti hieman pienempi, mutta en jaksa uskoa, että nämä olisivat suuruudeltaan kovin relevantteja eriä.

Mieluusti kyllä kuulisin vaikkapa jonkun HSL:n soppareista enemmän tietävän näkemyksiä.

Mutta jo täälläkin pariin otteeseen todettu fakta on ainakin se, että nykyinen käytäntö heikentää pienistäkin häiriötilanteista palautumista ja täten osaltaan koko järjestelmän luotettavuutta. Se ei itsessään ole syy häiriöihin, mutta pahentaa niiden vaiktuksia. Sinänsä on muuten ihan hauska deltaji, että luotettavuus kärsi, kun ruuhkan 4 minuutin kääntöaika pidennettiin 6 minuuttiin ;)

===

Edit: Miska olikin jo näköjään ehtinyt HSL:n vinkkelistä asiaa kommentoimaan. Edellenkään en itse hahmota operaattorin näkökulmasta säästön syntymekanismia, mutta jos joku sen osaa rautalangasta vääntää, niin saa suorittaa. Katettako tässä yritetään vääntää ylös? Kiinteisiin henkilöstökustannuksiinhan tuo ei vaikuta.
 
Viimeksi muokattu:
27.12.12

Nokkajunassa vain kaksi junayksikköä 101-102 ja 105-106.

Ja silti nämä asemien uudet hienot infotaulut näyttivät asemalle saapuvaksi 3-yksikköisen junan! Seurasin näitä uusia näyttöjä tänään Ik:n ja Vuosaaren välillä ja joka asemalla näytöt näyttivät mitä sattuu. Esim. Ik:n 1 laiturin kaksi näyttöä antoi aivan eri infoa, toinen väitti seuraavan junan menevän Vuosaareen ja toinen taas mellunmäkeen, minuuttiajatkin vaihtelivat näyttöjen kesken. Ei kyllä oikein vakuuta tämä uusi infosysteemi!
 
Ja silti nämä asemien uudet hienot infotaulut näyttivät asemalle saapuvaksi 3-yksikköisen junan!

Kai tuo yksikköjen määrä tulee joka tapauksessa aikataulutiedoista. Tuskin uusi näyttötaulutekniikka tilannetta mitenkään muuttaa huonompaan tai parempaan. Automaattimetroon ehkä voidaan kehittää jokin järjestelmä, jossa metro itse myös tietää, kuinka monella yksiköllä se mitäkin vuoroa ajaa.
 
Kyllä tästä edelleen voimistuu käsitys, että nykyinen disinformaatiojärjestelmä on täysin hyödytön. Mitä laiturinäytöillä ylipäätään tekee, jos ne eivät ymmärrä tosiolevasta mitään? Jos laiturinäytöt ymmärtävät vain sen mitä paperiaikataulussa lukee, niin eikö silloin ole ihan sama, että näyttöjen tilalla on paperiaikataulu?

Laiturinäyttöjen suurin merkitys on nimenomaan poikkeustilanteissa, jolloin niillä on pystyttävä näyttämään oikeellista tietoa. Normaalitilanteessa saman tiedon näkee aikataulukirjastakin.

Kun nykyisin tietotekniikalla voi käytännössä tehdä mitä tahansa, niin on jotenkin surullista kun edes yhtä junapituutta ei osata näyttää oikein.

Ps. Vanhat näytöt olisivat osanneet näyttää tämänkin oikein. Kehitys kehittyy, suunnan voi jokainen päätellä itse.
 
Kai tuo yksikköjen määrä tulee joka tapauksessa aikataulutiedoista.
Kyllä käytönohjauksella on tieto junan todellisesta vaunuparimäärästä (ja jopa vaunuparien numeroista). Ainakin vanhalla järjestelmällä oli. Uusi ei aina tunnu itsekään tietävän mitä tietää ;)
 
Takaisin
Ylös