Metrohavaintoja 2012

Ne näyttävät aikataulun mukaista aikaa, ja tunnetusti metrot eivät nyt täysin aikataulussa kulje. Useimmiten pitää paikkaansa kun laskee sen yläpäässä olevan näytön aikaan +2min. Tällä itse ainakin pärjännyt.
Ylänäytön 0 minuuttia tarkoittaa, että aikataulunmukaisen lähtöajan ensimmäiseen sekuntiin on aikaa 0 ... 59 sekuntia. Lisäksi ylänäyttöihin on ohjelmoitu asemakohtainen aika (esim. 30 sek), jolloin lähtö poistuu ylänäytöstä. Tällöin voi siis olla vielä jäljellä melkein 1 min 30 sek aikataulunmukaista lähtöaikaminuuttia kyseiselle junalle. Nämä lienevät syyt, miksi ylänäyttöjen usein mielletään näyttävän mitä sattuu.

Mitä aikataulussa ajamiseen tulee, niin uskallan kyllä väittää, että metrot keskimäärin kulkevat hyvinkin tarkkaan aikataulussaan. Yli minuuttia ei käytännössä voi olla etuajassa, koska käytönohjaus ei hae junalle kulkutietä asemalta pois tuota aiemmin. Tyypillisin tilanne metron käytönohjauksen yleiskuvaa katsoessa on, että junat ovat "valkoisia", eli aikataulussaan +/- 0 ... 59 sekuntia. Tottahan toki pieniä vuorokohtaisen aikataulun myöhästymisiä myös välillä syntyy, varsinkin ruuhka-aikaan. Nykyään Ruoholahdessa ehkä aiempaa herkemmin, kun kääntöajan ja kuljettajakierron käytäntöjä on muutettu. Ruuhka-ajan ulkopuolella uskaltaisin kyllä kohtalaisella varmuudella vaikka tarkistaa kelloni näyttämän metrojunien kulun perusteella ;)
 
Nykyään Ruoholahdessa ehkä aiempaa herkemmin, kun kääntöajan ja kuljettajakierron käytäntöjä on muutettu.

Tämäpä mielenkiintoista, miten? Eikö enää olekaan ruuhka-aikaan ylimääräistä kuljettajaa käännön ritilällä odottamassa seuraavaa junaa?
 
Tämäpä mielenkiintoista, miten? Eikö enää olekaan ruuhka-aikaan ylimääräistä kuljettajaa käännön ritilällä odottamassa seuraavaa junaa?
Eipä ole ei. Pitkäänhän ja vielä viime keväänäkin oli tosiaan käytäntö, että RL:n kääntöaika (purkulaiturin tulosta lähtölaiturin lähtöön) oli 4 minuuttia, ja ritilän itäpäässä oli valmiina kuljettaja, joka nappasi saapuvan junan itselleen ja taas mentiin. Järjestely oli huomattavan toimiva.

Nykyään kääntöaika on venytetty 6 minuuttiin, mutta nyt myös ruuhka-aikana sama kuljettaja jatkaa samalla junalla käveltyään sen toiseen päähän. Tämä aikataulutus toimii, jos ollaan täsmälleen aikataulussa, mutta pelivaraa siinä ei enää ole. Entisellä, lyhyellä kääntöajalla ja kahdella kuljettajalla saattoi jopa lähes parinkin minuutin myöhästymisen saada kurottua umpeen. Nykyisen käytännön on sanottu säästävän kuljettajakustannuksissa, mutta jotenkin tuntuu, että säästö on enimmäkseen teoreettinen. Ainakin täsmällisyys on näppituntumalta sanoen heikentynyt, joskaan keskimääräiset myöhästymiset eivät varmaan ole järin suuria.

Tilannetta paikataan jonkin verran sillä, että ruuhka-aikaan käytetään varsin ahkerasti molempia kääntöraiteita, mutta pakostakin välillä risteävien kulkuteiden sekä ohiajovaroista aiheutuvien viivytysten takia yhden junan myöhästyminen heijastuu useampaan seuraavaan vuoroon. Myös Ruoholahden tulolle joutuu nykyään jarruttelemaan entistä useammin.
 
Itiksen keskimmäisen raiteen uusissa näytöissä lukee Ruoholahti. Siinä onkin jotain ulkopaikkakuntalaisia joskus odottamassa metroa. Ei tuo minua haittaa, mutta ikävä on että hämmennetään joitain harvoja ihmisiä.
 
3.12.

Metro ajaa maanantaiaamuna epäsäännöllisin vuorovälein teknisen vian vuoksi. Myöskään laiturinäytöt eivät ole toiminnassa, mutta kuljettajat kuuluttavat seuraavien asemien nimet junissa.
 
Hieman sarkasmia: olisikohan uusi ohjausjärjestelmä toiminut paremmin, jos olisi ostettu myös Siemensin junia? ;)
 
http://yle.fi/uutiset/metrojarjestelma_voidaan_joutua_palauttamaan_kasiohjaukselle/6407694
Mainittakoot, että tuo "käsiohjaus" on virheellinen termi. Kyllä vanha käytönohjausjärjestelmä oli niin ikään aikatauluautomatisoitu, ja se jopa toimikin, mitä nyt muutaman kerran vuoteen lyhyesti saattoi uuvahtaa. Mutta tästä huolimatta tuossa uutisessa on harvinaisen osuva lausunto:

Uskalsimme ottaa tämän järjestelmän käyttöön, kun toimittaja eli Siemens lupasi, että heidän henkilökuntansa on paikalla, mutta valitettavasti se henkilökunta ei ole kyennyt antamaan kaikkiin kysymyksiimme vastausta, Hölttä kertoo.

;)
 
http://yle.fi/uutiset/metrojarjestelma_voidaan_joutua_palauttamaan_kasiohjaukselle/6407694
Mainittakoot, että tuo "käsiohjaus" on virheellinen termi. Kyllä vanha käytönohjausjärjestelmä oli niin ikään aikatauluautomatisoitu, ja se jopa toimikin, mitä nyt muutaman kerran vuoteen lyhyesti saattoi uuvahtaa. Mutta tästä huolimatta tuossa uutisessa on harvinaisen osuva lausunto:



;)

Mitä, JOS päätetään palauttaa vanha järjestelmä, niin käytännössä meinaa? Parin päivän metrokatkosta lyhyellä varoitusajalla? Uusi asetinlaite pistetään kuntoon jossain muualla? Tai muina vaihtoehtoina esim. pistetään korvaavat bussit suoraan vain liikennöimään metrojen liikennöidessä miten sattuu ja Siemensien henkilökunnan protestin aikana esittää korjaavansa ongelmaa..
 
Jos nämä asetinlaiteongelmat tosiaan johtuvat siitä, kun Siemens ei voittanut M300-junista järjestettyä tarjouskilpailua, niin on kyllä aika uskomatonta toimintaa. Olisivat tehneet paremman tarjouksen, jos olisivat halunneet voittaa. Jos Siemens aikoo tätä menoa jatkaa vielä pitkäänkin, niin uskon, että HKL:ltä loppuu ymmärrys ja Siemensiltä työt hyvin nopeasti. :)
 
Takaisin
Ylös