Metrohavaintoja 2012

Täältä sorvin äärestä terveisiä.
Tietokoneasetinlaite kyllä toimii moitteetta, ja on kokoajan toiminut, mutta sen kylkeen leivottu käytönohjausjärjestelmä ei toimi halutulla tavalla.
Tosin juuri nyt, lauantaiaamuna, junat ovat aikataulussaan ja kulkutiet asettuvat kuin tanssi. Kuva alla.
Pientä, ei matkustajalle näkyvää tökkimistä oli kun tehtiin junanvaihto Mellunmäessä. Käytönohjaus saatiin kuitenkin taipumaan operaatioon. Huomenna on sunnuntaiaikataulu ja maanantaina jälleen arkiaikataulu joka on tökkinyt eniten. Tökkimisellä tarkoitan esimerkiksi sitä, että kulkutiet eivät satunnaisesti asetu, laitteisto hukkaa junan reitin ja/tai asettaa IK:ssa reitin väärälle haaralle.

Jos käytönohjaus alkaa ryppyilemään, niin se voidaan ohittaa ja ohjata liikennettä yksinomaan asetinlaitteella. Silloin kulkutiet asettuvat kellonajasta riippumatta. Junien ajojärjestyksen valvominen, reitin/pääteaseman valinta ja lähtöaikojen hanskaaminen ovat kuitenkin uskomattoman työlästä hommaa varsinkin ruuhka-aikana. Näin vaikka ratamme on maailman mittapuussa lyhyt ja junia vain 15. Normaali valvomon työvuorovahvuus ei menestykselliseen liikenteenhoitoon silloin riitä.

Pitäisiköhän lähettää häiriötiedote "Metrojunat ovat täsmälleen aikataulussaan" :mrgreen:
 

Liitetiedostot

  • Yleiskuva 2012.jpg
    Yleiskuva 2012.jpg
    44.4 KB · Lukukerrat: 795
Viimeksi muokattu:
17.12.

Metroliikenne takkuilee jälleen

Metro sanoi:
HKL:n metroliikenteen keskusvalvomosta kerrottujen tietojen mukaan epäsäännölliset vuorovälit eivät johdu mistään teknisestä viasta. Aamun lumituiskulla taas on omaa osuutta asiaan.

– Ei tämä mikään katastrofi ole. Kun on paljon väkeä liikenteessä, niin junat eivät vaan tahdo ehtiä kulkea aikataulussa. Mikään ei ole rikki, liikenteenohjaaja Ari Hentula vakuuttaa.

Tämähän on mielenkiintoista. Muistan itse ainakin, muistaako kenties joku muukin, miten pitkään HKL ja HSL ovat hehkuttaneet metroliikenteen luotettavuuden olevan erinomaista, vaikka sataisi lunta miten kovaa tahansa. Nyt kun on sitten asennettu uusi asetinlaite, on metrosta tullut yht'äkkiä yhtä haavoittuvainen muiden liikennemuotojen kanssa. Ei ole mikään rikki, ei. ;)
 
17.12.

Metroliikenne takkuilee jälleen

Tämähän on mielenkiintoista. Muistan itse ainakin, muistaako kenties joku muukin, miten pitkään HKL ja HSL ovat hehkuttaneet metroliikenteen luotettavuuden olevan erinomaista, vaikka sataisi lunta miten kovaa tahansa. Nyt kun on sitten asennettu uusi asetinlaite, on metrosta tullut yht'äkkiä yhtä haavoittuvainen muiden liikennemuotojen kanssa. Ei ole mikään rikki, ei. ;)

Lainatakseni uutiseen kirjoittamaani kommenttia:
''– Ei tämä mikään katastrofi ole. Kun on paljon väkeä liikenteessä, niin junat eivät vaan tahdo ehtiä kulkea aikataulussa.''

Ja mitenkähän tämä tilanne on näin radikaalisesti muuttunu puolen vuoden sisällä? Matkustin neljän vuoden ajan kouluun metrolla keskustan suuntaan eikä myöhästymisiä ollut juuri koskaan. Pakosti siellä joku nyt tökkii.


Lisään vielä, että tuon neljän vuoden aikana metrot ovat kyllä olleet tuttuun tapaan täynnä aamuisin ja iltapäivisin, mutta harvoin se myöhässä on ollut. Kumma juttu. Onneksi matkustaminen sujuu nykyään bussilla, joka sekin vaikuttaa jo luotettavammalta kuin metro, vaikka käyttämäni linjat Kehä I:sen ruuhkissa kulkevatkin.
 
Viimeksi muokattu:
Lainatakseni uutiseen kirjoittamaani kommenttia:
''– Ei tämä mikään katastrofi ole. Kun on paljon väkeä liikenteessä, niin junat eivät vaan tahdo ehtiä kulkea aikataulussa.''

Ja mitenkähän tämä tilanne on näin radikaalisesti muuttunu puolen vuoden sisällä? Matkustin neljän vuoden ajan kouluun metrolla keskustan suuntaan eikä myöhästymisiä ollut juuri koskaan. Pakosti siellä joku nyt tökkii.
Miltä kuullostaisi listaus samalle päivälle osuneista ilmiöistä:

- tuiskulunta vaihteisiin kinostuneena -> vaihde ei mene lukkoon -> juna jää myöhään
- säästä johtuen normipäivää enenmmän matkustajia -> junat täynnä -> lastaus kestää -> pientä myöhästymistä joka kasvaa kuin lumipallo
- Ruoholahden kääntöraiteen hoitaminen yhdellä kuljettajalla vrt. aiemmin ruuhka-aikana kaksi -> aikataulua ei voi saada kiinni jos juna tuli myöhässä Ruoholahteen
- uudet metrojunankuljettajat ovat juuri tulleet matkustajajunia ajamaan -> luontainen varoivaisuus uudessa tehtävässä -> juna jää myöhään helposti
 
Miltä kuullostaisi listaus samalle päivälle osuneista ilmiöistä:

- tuiskulunta vaihteisiin kinostuneena -> vaihde ei mene lukkoon -> juna jää myöhään
- säästä johtuen normipäivää enenmmän matkustajia -> junat täynnä -> lastaus kestää -> pientä myöhästymistä joka kasvaa kuin lumipallo
- Ruoholahden kääntöraiteen hoitaminen yhdellä kuljettajalla vrt. aiemmin ruuhka-aikana kaksi -> aikataulua ei voi saada kiinni jos juna tuli myöhässä Ruoholahteen
- uudet metrojunankuljettajat ovat juuri tulleet matkustajajunia ajamaan -> luontainen varoivaisuus uudessa tehtävässä

On metrossa ollut tänään näemmä myös pieniä teknisiä ongelmia. ;)
Metro ongelmissa iltaan saakka – myös lähijunia peruttu

---------- Viestit yhdistetty klo 18:44 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 15:30 ----------

On metrossa ollut tänään näemmä myös pieniä teknisiä ongelmia. ;)
Metro ongelmissa iltaan saakka – myös lähijunia peruttu

Uutista päivitetty, muut syyt epäsäännöllisiin vuoroväleihin, ohjausjärjestelmän ongelmien lisäksi, olivat juurikin nuo Markku K:n mainitsemat. HKL lupaa, että huomenna kaikki toimii normaalisti. Jos Siemens olisi hoitanut hommansa hyvin, olisi tämä ollut luultavasti ainoa päivä, jolloin metrot kulkivat poikkeuksellisesti. :) Koska kuten aiemmin totesin, ei lumisade ole ennenkään metron kulkuun ihmeemmin vaikuttanut, ja totta kai uusille kuljettajille pitää antaa aikaa totutella uuteen työhönsä.
 
''– Ei tämä mikään katastrofi ole. Kun on paljon väkeä liikenteessä, niin junat eivät vaan tahdo ehtiä kulkea aikataulussa.''

Tietäen miten paljon toimittajat onnistuvat kuulemaan ja käsittämään väärin en olisi ollenkaan varma siitä, että joku HKL-ML:ssä on tosiaan sanonut noin. Hyvä, että Markku oikaisee!

Noita lukittuvia turvavaihteita on raitioteilläkin pari, ja tällaisella ilmalla ne herjaavat herkästi, vaikka vaihde silmämääräisesti olisikin kääntynyt hyväksyttävästi ja siitä voi ajaa. Mikä on metrossa toimintaohje, jos vaihde ei lukkiudu? Siellä ei kai niin vaan kuljettaja astu ulos vaihdetta putsaamaan?
 
- tuiskulunta vaihteisiin kinostuneena -> vaihde ei mene lukkoon -> juna jää myöhään
- säästä johtuen normipäivää enenmmän matkustajia -> junat täynnä -> lastaus kestää -> pientä myöhästymistä joka kasvaa kuin lumipallo
Mitä silloin tapahtuu, kun junien pitäisi kulkea ilman kuljettajia? Olen tainnut puhua liikojen matkustajien ongelmasta automaattimetron automaattiovien kanssa jo vuodesta 2003. Nyt kuulen ensi kerran, että se viivästyttää myös kuljettajien ajamaa liikennettä.

Antero
 
- Ruoholahden kääntöraiteen hoitaminen yhdellä kuljettajalla vrt. aiemmin ruuhka-aikana kaksi -> aikataulua ei voi saada kiinni jos juna tuli myöhässä Ruoholahteen
Tämä on jälleen yksi asia, jota en vaan voi käsittää. Näennäisellä "säästöllä" heikennetään olennaisesti liikenteen toimintavarmuutta. Ja se on näkynyt selkeästi. Ennen oli melko harvinaista, että juna lähtisi myöhässä Ruoholahdesta, nykyisin se on puolestaan valitettavan yleistä. Mutta mikäs tässä. On toki johdonmukaista heikentää luotettavuutta siirryttäessä kohti autuasta automatisointia.
 
Mikä on metrossa toimintaohje, jos vaihde ei lukkiudu? Siellä ei kai niin vaan kuljettaja astu ulos vaihdetta putsaamaan?

Juna ei pääse vaihdetta edeltävältä opastimelta eteenpäin, koska kulkutie ei muodostu ennen vaihteen lukkiutumista eikä kuljettaja siis välttämättä näe koko vaihdetta.
Lukkiutumattomasta vaihteesta siis ei ajeta lainkaan, koska ei voida olla varmoja, ettei se käänny yhtäkkiä junan alla.

Kaima K tai Juhana varmaan täydentää tai korjaa, jos on tarpeen. :)
 
On toki johdonmukaista heikentää luotettavuutta siirryttäessä kohti autuasta automatisointia.
En malta olla peesaamatta, vaikka tämä onkin luokiteltavissa asiattomaksi viestiksi. Eli:

Totta kai on aivan johdonmukaista, että matkustajia on ryhdytty totuttamaan epäluotettavaan ja hidastelevaan metroon. Kun näin tehdään, matkustajat eivät huomaa enää eroa sitten, kun siirrytään luonnostaan ja pysyvästi epäluotettavaan automaattiajoon. Kun tämä totuttaminen aloitetaan nyt, monta vuotta ennen automaattia, kaikki unohtavat miten hyvin Helsingin metro toimi 30 vuotta kuljettajien ohjaamana.

Antero
 
Juna ei pääse vaihdetta edeltävältä opastimelta eteenpäin, koska kulkutie ei muodostu ennen vaihteen lukkiutumista eikä kuljettaja siis välttämättä näe koko vaihdetta.
Lukkiutumattomasta vaihteesta siis ei ajeta lainkaan, koska ei voida olla varmoja, ettei se käänny yhtäkkiä junan alla.

Miten tuo vaihde sitten saadaan toimintakuntoon? Tuleeko jostain partio puhdistamaan sen? Tulevatko jalkaisin lähimmältä asemalta ja sähköt pois?
 
Miten tuo vaihde sitten saadaan toimintakuntoon? Tuleeko jostain partio puhdistamaan sen? Tulevatko jalkaisin lähimmältä asemalta ja sähköt pois?
Jos vaihde ei mene lukkoon (asetinlaiteilmaisu "Vaihdehäiriö"), niin liikenteenohjaaja soittaa heti päivystävän ratamiehen hommiin. Tämä on kotivarallaolossa arki-iltaisin klo 15-23 ja pe klo15 -> su klo23, muulloin heti lähtövalmiina metrovarikolta. Odotellessa heilutellaan asetinlaitekomennoilla vaihdetta asennosta toiseen ja toivotaan että kyseessä on niin pieni jääklöntti/roska että se litistyy alle 3mm toleranssin ja vaihde menee lukkoon. Paikasta ja tilanteesta riippuen voidaan ratapäivystäjää odotellessa käyttää myös osaavaa metrojunankuljettajaa, valvomosta lähtevää henkilöä (Liikenne-1) tai muuta suostuvaista työntekijää katsomaan mitä vaihteen kielen välissä on.

Jossain tilanteessa peruutetaan edellisen vaihteen taakse ja ajetaan poikkeavalla reitillä viallisen vaihteen ohi. Esimerkki:
Itäkeskuksen kuningasvaihde D18 IK1-itäpäässä ei lukitu -> tulo-opastimella DN oleva juna peruuttaa ~50m Siilitielle päin vaihteen D6 taakse -> juna ajaa vaihteiden D6-D7 kautta syöttöraiteen läpi IK keskilaituriin. Liikenteenohjaaja kuuluttelee Itiksen 1-laituriin syvästi pahoitellen että seuraavat junat itään keskilaiturista vaihdevian vuoksi. Metrovartijat sulkevat IK1-laiturin kunnes vaihdevika on korjattu.

---------- Viestit yhdistetty klo 11:17 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 11:07 ----------

Tämä on jälleen yksi asia, jota en vaan voi käsittää. Näennäisellä "säästöllä" heikennetään olennaisesti liikenteen toimintavarmuutta. Ja se on näkynyt selkeästi. Ennen oli melko harvinaista, että juna lähtisi myöhässä Ruoholahdesta, nykyisin se on puolestaan valitettavan yleistä. Mutta mikäs tässä. On toki johdonmukaista heikentää luotettavuutta siirryttäessä kohti autuasta automatisointia.
Tähän täytyy kommentoida että tämä kuskin poisto RL käännöltä on HSL:n suunnalta tullut.., ei HKL-Metroliikenteen. Vähän ihmettelen itsekkin, mutta näin on meille kerrottu. :?:
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos Markku selvennyksestä. Voisin kuvitella, että lumi-jää-kokkareet sentään aika useasti murskautuvat lopulta tuon eestaas kääntämisen aikana.
 
Tähän täytyy kommentoida että tämä kuskin poisto RL käännöltä on HSL:n suunnalta tullut.., ei HKL-Metroliikenteen. Vähän ihmettelen itsekkin, mutta näin on meille kerrottu. :?:

Kyllä tuo on ihan HKL-Metroliikenteeltä lähtöisin oleva asia. HSL on toki hyväksynyt HKL-Metroliikenteen laatimat aikataulut, mutta ei HSL kuljettajakiertoja sen tarkemmin määrittele kuten ei bussiliikenteessäkään. Liikenteessä olevien junien määrähän ei käsittääkseni noiden 1-2 minuutin aikataulumuutosten myötä muuttunut
 
Takaisin
Ylös