Dakkus; sanoi:
Joka tapauksessa, näkisin järkevämmäksi hieman sekoittaa metrojunien järjestystä kuin seisottaa metroa Itiksen tulolla päästämmässä perässä tulevaa metroa ohi.Viiden minuutin heitto työvuoron päättymisessä olisi ollut pienempi paha ja jos hinkua löytyy, myös korjattavissa ennen työpäivän päättymistä. Kuljettajahan olisi kuitenkin saanut työstään palkan viimeisiltäkin minuuteilta, joten tuskin häntä olisi haitannut.
Tässähän kuitenkin Vuosaaren juna oli kärsinyt jo enemmän, eli sitä ei haluttu enää viivästyttää enempää. Vuorojen järjestyksen sekoittaminen aiheuttaa muutenkin liikenteenhoidolle väistämättä yllättävän paljon ylimääräistä vaivaa, joten siihen mennään vain, jos on pakko. Parin minuutin lisäodotus yhdelle vuorolle tilanteessa, jossa ehkä kaikki vuorot ovat varsinaisesta aikataulustaan muutaman minuutin jäljessä, ei enää paljoa tunnu. Vuorot on parempi pitää tasaisesti kaikki aikataulustaan jäljessä kuin yrittää pelata yhtä vuoroa kulkemaan täsmälleen aikataulussa.
Kyse ei varmasti ole mistään viiden minuutin työaikaylityksestä, vaan siitä, että jos vuorojen järjestystä ruvetaan sorkkimaan, kohta on sekä kuljettajilla, liikennetyönjohdolla että liikenteenohjauksella kova homma yrittää pysyä kärryillä siitä, mikä juna menee mihinkin ja varsinkin kuka kuljettaja missäkin pitäisi olla. Yksittäinen parin minuutin säästötavoittelu kostautuu aika nopeasti siinä, kun IK3:ssa ruvetaan ihmettelemään, että kukas kuski tämän junan nyt ottaa tai toisen puolen laiturissa sitä, että mikäs pääteasema tälle junalle nyt arvotaankaan. Kokonaan oma juttunsa on vielä junien huoltokierto ja pätkimis- ja kytkentäsuunnitelmat.
Summa summarum, vuorojen järjestystä voidaan toki sekoittaa jos sillä saavutetaan hyötyjä. Näin on erityisesti, jos vaikka yksi juna hajoaa tai tulee muu yksittäinen häiriö. Kuitenkin jos olosuhteet ovat, mitä ne tänään olivat, ja pieniä häiriöitä sekä paljon normaalista poikkeavaa puuhaa riitti kuljettajilla ja valvomolla, ei ole mielekästä ehdoin tahdoin tehdä hommasta vaikeampaa kuin mitä se jo on.
Dakkus; sanoi:
Yleensä yli viiden minuutin myöhästymiset johtuvat jostain viasta, esim. oviviasta, joten tuon metron taaksen jääminen tuntuu yleisesti ottaen huonolta idealta.
Jos oveen tulee vika, se laitetaan ensitoimenpiteenä sulkuun, jolloin sama ovi ei ainakaan junaa uudestaan viivytä.
Dakkus; sanoi:
Toisaalta, Kalasatamalle asti päästiin ilman hidastuksia ja Kalasataman tulollakin riitti vain vähäinen jarruttelu.
Sörnäinen-Kalasatama-Kulosaari on juurikin se paikka, jossa opastimellaodotteluja ensimmäisenä tulee jos edellinen vuoro on enemmän myöhässä, pitkistä opastinväleistä johtuen. Ruoholahden kääntyminen on toinen pullonkaula.