Mielestäni on outoa, että uusiin näyttöihin on pitänyt kopioida menneisyyden jäänne vanunuparien määrän ilmoittamisessa. Väitän, että 99,99%:lla kaupunkilaisista ei ole hajuakaan, mitä aikataulunäyttöjen "ristikkosillat" yrittävät kuvata. Paljon informatiivisempi olisi vaikka ihan lukea "6 vaunua". Tai sitten yrittää luoda sellainen vaunuparin kuva, jonka tavan pölöpallistikin ymmärtää.
Tuossa esimerkkikuvassa on suurempi moka se, että lyhyelle junalle "rataa" ei ole piirretty jatkumaan 3 vaunuparin mittaiseksi, jolloin symboli ei vahingossakaan välitä sitä sanomaa, että juna ei ole koko laiturin mittainen, vrt.
nykytilanne. En nyt pitäisi tuota mahdottoman epäonnistuneena symbolina; kyllä tuo nyt joissain määrin kuvaava kuvio on, jos sille yhtään ajatusta uhraa. Eipä vaunumäärän ilmoittaminenkaan kovin monelle välttämättä kerro sitä, että juna on laituria lyhyempi, jos ei satu tietämään, kuinka pitkiä laiturit ovat.
Itse pitäisin parhaana ehkä sitä, että täyspitkän junan tapauksessa ei olisi mitään infoa ja lyhyemmän junan kohdilla lukisi teksti "LYHYT JUNA". No, tietysti sen pitäisi sitten vilkkua toisella kotimaisellakin.
Niin tai näin, sanoisin, että valtaosa vakiomatkustajista osaa jo kellonajan perusteella seistä sopivassa kohdassa (ehkä iltaruuhkan jälkeistä junien lyhenemistuntia lukuunottamatta), ja satunnaisemmat tai muuten vain ajatuksissaan kulkevat matkustajat eivät sitten paljoa infosta piittaa, oli se missä muodossa hyvänsä. Edes se ei tunnu antavan mitään vihjettä, että seistä tapittaa ainoana matkustajana sillä sisäänkäynnistä kauimmaisella 45 metrin laituriosuudella, vaan siellä sitä seistään, kunnes huomataan, ettei juna ulotu tänne asti, ja sitten juostaan välillä enemmän, välillä vähemmän hämmentyneinä junalle. Itsekkäimmät tapaukset muistavat vielä ohi mennessään mulkoilla kuljettajaa vihaisesti.
Muutenkin sanoisin, ettei Helsingin metromatkustajakulttuuriin tunnu juuri kuuluvan opastetekstien katsominen. On melko lailla sama, vaikka junassa tai laiturikilvissä lukisi "Ei matkustajille", mutta jos sen ovet vaan nenän edessä aukeavat, niin sisään astellaan laumana hyvinkin sujuvasti. Ja jos eivät aukea, niin nappeja täytyy ainakin käydä kokeilmassa, jos vaikka silti pääsisi kyytiin. :lol: