Metrohavaintoja 2014

Eikös Rikoslain 23. luvun 11 a § Liikenteen häirintä sopisi tähän: "Joka huomattavasti haittaa yleisen ilma-, raide- tai vesiliikenteen kulkua, on tuomittava liikenteen häirinnästä sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi. Tieliikenteen ja raitiovaunuliikenteen häirinnästä säädetään tieliikennelaissa." ?
Näin kirjoitin ylempänä: "Yhteiskuntajärjestystä vastaan tässä on loukattu, ja siitä rikoksesta poliisi kirjoitti sakon." Eli sakko liikenteen häirinnästä annettiin.
 
Haitta on kohdistunut suoraan matkustajiin, jotka oletettavasti ovat myöhästyneet. Eli loogisesti heillä on oikeus esittää korvausvaatimuksia, ei muilla. Matkustajaa kohden korvaus jäisi vaan niin vaatimattomasti, että ei kenenkään kannata muutamaa euroa oikeudessa perätä. (Peruskorvaukseksi arvelisin tulevan kertalipun hinnan.) Jos HKL tai HSL olisivat maksaneet asiakkaille myöhästymisestä, niin silloin HKL tai HSL voisi edelleen vaatia näitä rahoja vahingonkorvauksena.
 
Tänään klo 16:50 lähettiin Siilitieltä ja vähän ajan päästä kiihdytys loppui ja valot alko vilkkumaan. Sitten mentiin "vapaalla" ja melkein Herttoniemeen asti mentiin hiljaa. Loppumatka Kamppiin meni normaalisti. Ite olin vaunussa 207 (M200).
 
Viimeksi muokattu:
No onpas hienoa nuorisokasvatustoimintaa, kun tällaiset "reippaat" lapsukaiset eivät saa HSL/HKL:n suunnalta mitään korvausvaateita metroliikenteen pysäyttämisestä:
http://yle.fi/uutiset/hkl_metroliikenteen_lyhyesta_seisauttamisesta_ei_kustannuksia/7053943
Osaatko yhtään nimetä millä perusteella korvauksia vaadittaisiin, kun mistään ei löydy selkänojaa asialle? … Se, että missään ei ole määritelty erillistä sanktiota metroradalla urpoilusta, on onnetonta.
No joo, eilisen viestini sanavalinnat olivat toki turhan hätäisesti ja ajattelemattomasti kirjoitettuja, mutta myös viranomaisten hieman ristiriitainen viestintä hämäsi meidziä, sillä aiemmassa uutisessahan ”poliisi arvioi korvausvaatimuksen kasvavan huomattavaksi, koska liikenne oli pysäytettävä nuorten takia”:
http://yle.fi/uutiset/metrotunneliin_menneet_nuoret_katkaisivat_liikenteen_helsingissa/7052828

Mutta tarkoituksenani oli vain ihmetellä sitä, että kun virkavalta arvioi metroliikenteen pysäyttämisen ja ajamattoman vuoron olevan huomattava vahinko kun taas HSL/HKL:n puolesta näiden ongelmien aiheuttaminen liikenteelle ja matkustajille on täysin yhdentekevää läpi sormien katsottavaa teinilapsien harrastetoimintaa, niin tällainenhan on suorastaan kutsu seuraaville nuorille ”sankareille” yrittää pistää seuraavat tempauksensa reilusti über-tasoisemmiksi (tosin juridisia perusteita ei vahingonkorvauksille tietenkään ole, jos ”mitään” vahinkoa tai haittaa ei todellekaan aiheutunut...).
 
3.2.2014 vaihde rikkoontui Myllypuron asemalla n. klo 15, klo 16.40 metrot oli vielä pari minuuttia myöhässä.
 
http://www.metro.fi/uutiset/a1387802386193


Olin itse metrossa joka tarkistettiin.

Ensin pysähdyttiin melko suurella voimalla ennen Siilitietä. Kuljettaja kuulutti että edellä on Siilitien asemalla yhä juna. Siilitien asemalla, laiturilla oli vartijoita ja junaan tuli poliiseja vissiin valokuvan kera jotain henkilö etsimään. Ilmeisesti odotus ennen siilitietä kesti kauan koska edellä ollutta junaa tarkistettiin.
 
Viimeksi muokattu:
Vissiin ainakin vaunu 135: jarruttaessa voimakas kumiseva ääni. Liikkeelle lähdössä ihan hiljaista. Ei moottoria käytössä tms?

Vaunun päädyssä kyljessä paloi punainen valo. Saman yksikön toisessa vaunussa se ei palanut.
 
Viimeksi muokattu:
Vissiin ainakin vaunu 135: jarruttaessa voimakas kumiseva ääni. Liikkeelle lähdössä ihan hiljaista. Ei moottoria käytössä tms?
Jeps. Kyseisessä vaunussa ollut jokin vikahälytys päällä (mitä mm. punainen valo kyljessä on ilmaissut). Moniin hälytyksiin liittyy se, että kyseisen vaunun ajomoottorikäyttö poistuu käytöstä. Juna kulki siis viiden muun vaunun voimin ja siksi kiihdytettäessä oli hiljaista. Samasta syystä sähköjarru ei ollut käytössä jarrutettaessa eli viallinen vaunu käytti levyjarruja. 100-sarjalaisessa niille on usein ominaista melko voimakas ääni.
 
Mikäs tänä aamuna myöhästytti metroja? En kuullut tälle mistään syytä.
 
Mikäs tänä aamuna myöhästytti metroja?
Irronnut virtakiskonpätkä hankalassa paikassa Itäkeskuksen syöttöraiteella: jännitteitä jouduttiin katkomaan, pari junaa jäi blokkiin ja blokkaamaan, ja Itäkeskuksessa jouduttiin liikennöimään liikenteen käynnistymisen aikoihin yhtä raidetta n. klo 6:een saakka. Kaikki 15 vuoroa saatiin linjalle kiertämään klo 6.45. Liikenne saatiin suunnilleen aikatauluun klo 8 aikoihin.
 
Tänään Rautatientorin metroasemalla, joku torvi työnsi sormensa viime hetkellä metron ovien väliin kun oli enää muutaman sentin rako siinä ja sai oven aukemaan jollain konstilla vielä siinä vaiheessa niiden sulkeutumista. No, ei tuo mitään. Mutta hän piti lisäksi ainakin 30sek sitä ovea auki liukuportaissa oleville ystävilleen tms. Lopulta matkustivat vain kahden aseman välin itään päin, semmosen matkan varmaan kävelee jo siinä ajassa mitä menee aikaa laituritasolle pääsyyn ja sieltä ylös.
 
No, ei tuo mitään. Mutta hän piti lisäksi ainakin 30sek sitä ovea auki liukuportaissa oleville ystävilleen tms.

Näitä sattuu turhan usein ja saa kyllä ohjaamossa lämmön nousemaan aika äkkiä.
 
Takaisin
Ylös