- Liittynyt
- 23 Elokuu 2005
- Viestit
- 3,331
Eivätpä taida kaikkien itäpuolisten pääkaupunkien länsimetrot olla kovin turvallisia (mutta odotetaan kuitenkin teknisen syyn selvittämistä)
Moskova, Washington, mitä näitä pääkaupunkeja nyt on.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Eivätpä taida kaikkien itäpuolisten pääkaupunkien länsimetrot olla kovin turvallisia (mutta odotetaan kuitenkin teknisen syyn selvittämistä)
Vähän aihetta sivuten, miksi nokkajunavaunuparin 103-104 valaistus on huomattavasti himmeämpi kuin kaikissa muissa junissa? Ja miksi tätä ei ole korjattu, ainakin muutaman vuoden ajan olen kiinnittänyt huomiota, että on aika himmeä valaistus lukuunottamatta ovien kohdalla olevia valoja, jotka palavat normaalisti. Liittynee ilmeisesti siihen, että nehän ovat varavalaistusta, jos sähköä ei jostain syystä tule.
Ko. vaunuhan ei nyt kesällä ole liikenteessä kuten eivät muutkaan nokkisvaunuparit, mutta tuli nyt mieleen
Kyseisessä vaunuparissa on kokeiltu loisteputkivalaisimiin asennettavia LED-valoja. Valotehossa on hieman hävitty eikä kokeilua ole laajennettu sen enempää.
LED-valoja varten valaisimiin on pitänyt tehdä pieniä muutoksia, joiden vuoksi palaaminen loisteputkiin ei ole niin virtaviivaista, että sitä olisi vielä tehty. Itselläni ei ole tietoa mikä on jatkosuunnitelma näiden valojen suhteen.
Käsittääkseni uusissa näytöissä piti olla sellainen hyvä puoli, että vikatilanteissa niillä saataisiin jotain tekstiä sinne alle kertomaan viasta ja sen seurauksista.
Vaikka päätykytkimestä nyt yleisemmin puhutaankin, niin ei puskinkaan nyt aivan metsään mene: kyllähän kyseessä on myös keskuspuskin, joka siis hoitaa kytkimen lisäksi myös puskimen virkaa eli välittää työntovoimia.29.7: vaunusta 123 lähti kytkin irti, ei puskin niinkuin uutisessa lukee.
Valitettavasti laiturinäytöt eivät oikeen pelanneet vian kanssa yksiin; Kampissa ainakaan näytöt eivät tienneet oikeen minne juna menee (vaihteli useita kertoja Mellunmäen ja Vuosaaren välillä) eikä edes milloin se tulee (...) Siilitien kohdalla, kun toinen raide oli pois käytöstä, ei näytöt tienneet edes sitä.
Poikkeustilanteiden asemainformaatio on kyllä yksi osa-alue, jossa metrossa on usein parannettavaa. Hommaa ei tosiaan mitenkään edesauta tuo tämänhetkinen infojärjestelmä, joka käyttäytyy välillä miten sattuu ja jota ei kyllä oikein ole myöskään suunniteltu nykyistä kuljettajaliikennöintiä tukevaksi, vaan enemmän automaattiajon ominaispiirteitä silmälläpitäen (täysautomaattisessa liikennöinnissä ei ole esimerkiksi väliä, mikä juna hoitaa minkäkin lähdön, mutta kuljettajien kanssa operoitaessa junien (vuoronumeroiden) ja aikataulun yhteispeliin joudutaan kiinnittämään enemmän huomiota). Myöskään läheskään kaikki poikkeusliikennöintiin liittyvät toiminnot eivät ole vielä käytössä liikenteenohjauksen käytönohjausjärjestelmässä. Lisäksi valvomo taisi eilen olla hiukan vajaalla miehityksellä, ja tilanne oli varsin työllistävä, eli yksinkertaisesti kädetkin tahtoivat loppua siellä kesken.Onneksi kuulutukset pelasivat, mutta valitettavasti niissäkään ei kerrottu reaaliaikaista tietoa odotusajoista.
Tähän tosiaan vaikuttaa, käytetäänkö käytönohjauksen poikkeusliikennöinnin automatiikkatoimintoja tai junien uudelleenreitityksiä, vai tehdäänkö kulkutiet käsin. Poikkeusliikennöintimalli asettisi suljetulle raiteelle tekstin "junat toiselta raiteelta" ja käytettävälle raiteelle lisätekstin "junat molempiin suuntiin tältä raiteelta" sekä reaaliaikaisen seuraavan lähdön näytön.Vanhat näytöt näyttivät poikkeuksellisen lähtöraiteen vasta, kun väärää raidetta aseman ohittavalle junalle oli asetettu kulkutie.
Lyhyesti sanottuna buginen ja keskeneräinen :lol:Millainen lienee uusi järjestelmä?
...ehkäpä taannoisen puunkaatumiscasen yhteydessä ST-IK välillä havaittujen bugien pohjalta...
Toki. Puunkaatumistapauksessa oli myös tarpeen liikennöidä IK-ST eteläistä raidetta pitkin. Itäkeskuksen ympäristön raiteisto mahdollistaa eri variaatioita tästä, ja tuolloin oli pientä hämminkiä, kun automatiikka haki kulkuteitä eri tavalla kuin oli tarkoitettu. Tältäkin pohjalta oli ymmärrettävää, että liikenteenohjajat halusivat hoidella tuon kohdan manuaalisesti, mutta tällöin järjestelmä ei ymmärrettästi kykene ennakoimaan junien liikkeitä ennen kuin niille on kulkutie Siilitien aseman kohdalle.Saakos kysyä, että mihin tällä viittaat?
M200-sarjalainen jämähti toviksi Kontulaan, jonkinmoisia jarruongelmia; en tiedä olivatko enemmän bitti poikittain -tyyppisiä vaiko mekaanisempia.Ja tänäänkin oli jotain ongelmaa metroliikenteessä