Metrohavaintoja 2014

Vähän aihetta sivuten, miksi nokkajunavaunuparin 103-104 valaistus on huomattavasti himmeämpi kuin kaikissa muissa junissa? Ja miksi tätä ei ole korjattu, ainakin muutaman vuoden ajan olen kiinnittänyt huomiota, että on aika himmeä valaistus lukuunottamatta ovien kohdalla olevia valoja, jotka palavat normaalisti. Liittynee ilmeisesti siihen, että nehän ovat varavalaistusta, jos sähköä ei jostain syystä tule.
Ko. vaunuhan ei nyt kesällä ole liikenteessä kuten eivät muutkaan nokkisvaunuparit, mutta tuli nyt mieleen :D
 
Vähän aihetta sivuten, miksi nokkajunavaunuparin 103-104 valaistus on huomattavasti himmeämpi kuin kaikissa muissa junissa? Ja miksi tätä ei ole korjattu, ainakin muutaman vuoden ajan olen kiinnittänyt huomiota, että on aika himmeä valaistus lukuunottamatta ovien kohdalla olevia valoja, jotka palavat normaalisti. Liittynee ilmeisesti siihen, että nehän ovat varavalaistusta, jos sähköä ei jostain syystä tule.
Ko. vaunuhan ei nyt kesällä ole liikenteessä kuten eivät muutkaan nokkisvaunuparit, mutta tuli nyt mieleen :D

Kyseisessä vaunuparissa on kokeiltu loisteputkivalaisimiin asennettavia LED-valoja. Valotehossa on hieman hävitty eikä kokeilua ole laajennettu sen enempää.
LED-valoja varten valaisimiin on pitänyt tehdä pieniä muutoksia, joiden vuoksi palaaminen loisteputkiin ei ole niin virtaviivaista, että sitä olisi vielä tehty. Itselläni ei ole tietoa mikä on jatkosuunnitelma näiden valojen suhteen.
 
Kyseisessä vaunuparissa on kokeiltu loisteputkivalaisimiin asennettavia LED-valoja. Valotehossa on hieman hävitty eikä kokeilua ole laajennettu sen enempää.
LED-valoja varten valaisimiin on pitänyt tehdä pieniä muutoksia, joiden vuoksi palaaminen loisteputkiin ei ole niin virtaviivaista, että sitä olisi vielä tehty. Itselläni ei ole tietoa mikä on jatkosuunnitelma näiden valojen suhteen.

Kiitos tiedosta, aika erikoinen juttu. Tarkoitus kyllä hyvä (sähkönsäästö), mutta valotehon häviö on kyllä ikävä puoli.
 
29.7: vaunusta 123 lähti kytkin irti, ei puskin niinkuin uutisessa lukee. Onneksi ei tapahtunut tunneliosuudella.

http://www.metro.fi/uutiset/a1387805838101
---
Helsingin keskustan suuntaan matkalla ollut metrojuna hajosi kesken ajon Itäkeskuksen ja Siilitien metroasemien välisellä rataosuudella tiistaina iltaseitsemän aikaan. Juna pysähtyi sillan kohdalle, ja pelastuslaitos kävi evakuoimassa matkustajat.

Kukaan ei loukkaantunut tilanteessa, mutta mottiin jääneiden matkustajien pinna oli koetuksella. Kyydissä ollut Mika Nieminen kertoo, että matkustajat joutuivat odottamaan evakuointia yli tunnin ajan.

"Aika kuumahan siellä tuli näillä säillä. Osa matkustajista alkoi hermostua, ja paitaa siellä jo otettiin pois", Nieminen sanoo.

HKL:n metrovalvomosta kerrotaan, että matkanteon katkaisi vaunupareja yhdistävän puskimen murtuminen. Osan hajoaminen ei tuntunut kovinkaan rajusti junan sisällä.

"Vauhti alkoi hidastua, ja kuului laahaava ääni. Näin, että hajonnut osa lojui kiskoilla", Nieminen kertoo.

Puskimen hajoaminen lamautti kummankin vaunuparin. Ne siirrettiin yksi kerrallaan huoltoon.
---
Kuvia: http://www.metro.fi/webkuva/oletus/960/1387805838569?ts=0
http://www.metro.fi/webkuva/oletus/960/1387805838585?ts=0
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä tuo odottelua ja junien seisomista aiheutti, ihan ymmärrettävästi.
Valitettavasti laiturinäytöt eivät oikeen pelanneet vian kanssa yksiin; Kampissa ainakaan näytöt eivät tienneet oikeen minne juna menee (vaihteli useita kertoja Mellunmäen ja Vuosaaren välillä) eikä edes milloin se tulee, sillä ajat heiluivat ihan satunnaisesti muistaakseni 5min, 4min, 2min ja kerran 39min välillä. Siilitien kohdalla, kun toinen raide oli pois käytöstä, ei näytöt tienneet edes sitä. Iloisesti ilmoittivat Ruoholahden suunnan junan lähtevän xx min kuluttua raiteelta kaksi, joka siis oli poissa käytöstä.
Käsittääkseni uusissa näytöissä piti olla sellainen hyvä puoli, että vikatilanteissa niillä saataisiin jotain tekstiä sinne alle kertomaan viasta ja sen seurauksista. Tätäkään ei tapahtunut, kaikissa näytöissä rullasi ilmoitus lyhyistä junista kesäaikana. Onneksi kuulutukset pelasivat, mutta valitettavasti niissäkään ei kerrottu reaaliaikaista tietoa odotusajoista.
 
Käsittääkseni uusissa näytöissä piti olla sellainen hyvä puoli, että vikatilanteissa niillä saataisiin jotain tekstiä sinne alle kertomaan viasta ja sen seurauksista.

Voi kun niihin saataisiin edes minuutit näyttämään minuuteilta eikä tunneilta. Tai lisättyä sekunnit (tai vaikka edes puoliminuuttiset), jotta niistä ymmärtäisi, miksi näyttävät niin kummallisilta.

Kai siellä on sitten vielä asennuspuoli vasta alkutekijöissään, vasta näytöt tulleet, muut vielä työn alla, ja ne tulevat sitten, kun koko kulunvalvonta jne. on toimitettu (joskus vuonna 20xx).
 
Kuljettajakurssilla kymmenisen vuotta sitten sanottiin, että koskaan ei ole vielä juna katkennut kesken ajon. Nyt tämäkin on sitten tapahtunut ensimmäisen kerran. En ainakaan muista tällaista aiemmin uutisoidun.

"Nimimerkillä ensimmäisen luokan hälytys"

Vanhat näytöt näyttivät poikkeuksellisen lähtöraiteen vasta, kun väärää raidetta aseman ohittavalle junalle oli asetettu kulkutie. Millainen lienee uusi järjestelmä?
 
Viimeksi muokattu:
Joskus 1999 tai 2000 tms kuulin että olis metro katkennut Kontulan ja mellunmäen välillä. Tämä asia onkin oikeastaan vaivannut aina että onko se totta.
 
Junan päätykytkin on katkennut kolmesti metrohistorian aikana. 1999 samoilla paikkeilla kuin nyt 2014, ja 2013 Mellunmäessä.
2013 tapauksessa irtoaminen oli tapahtunut jo Myllypuron paikkeilla, mutta vika tuli ilmi vasta junan lähdettyä Mellunmäestä; vaihteissa vaunuparien välinen etäisyys kasvoi kaapeleiden ja ilmaletkujen joustoa pidemmäksi, katkesivat, ja juna pysähtyi.
Tuoreimman tapauksen lehtijutusta saa käsityksen että kytkin olisi laahannut maata. Kytkin oli kuitenkin kiinni ehjässä vaunuparissa, ja putosi radalla vasta kytkintä irroitettaessa.
Kytkimen katkeaminen 2014.jpg
 
Viimeksi muokattu:
29.7: vaunusta 123 lähti kytkin irti, ei puskin niinkuin uutisessa lukee.
Vaikka päätykytkimestä nyt yleisemmin puhutaankin, niin ei puskinkaan nyt aivan metsään mene: kyllähän kyseessä on myös keskuspuskin, joka siis hoitaa kytkimen lisäksi myös puskimen virkaa eli välittää työntovoimia.

Valitettavasti laiturinäytöt eivät oikeen pelanneet vian kanssa yksiin; Kampissa ainakaan näytöt eivät tienneet oikeen minne juna menee (vaihteli useita kertoja Mellunmäen ja Vuosaaren välillä) eikä edes milloin se tulee (...) Siilitien kohdalla, kun toinen raide oli pois käytöstä, ei näytöt tienneet edes sitä.
Onneksi kuulutukset pelasivat, mutta valitettavasti niissäkään ei kerrottu reaaliaikaista tietoa odotusajoista.
Poikkeustilanteiden asemainformaatio on kyllä yksi osa-alue, jossa metrossa on usein parannettavaa. Hommaa ei tosiaan mitenkään edesauta tuo tämänhetkinen infojärjestelmä, joka käyttäytyy välillä miten sattuu ja jota ei kyllä oikein ole myöskään suunniteltu nykyistä kuljettajaliikennöintiä tukevaksi, vaan enemmän automaattiajon ominaispiirteitä silmälläpitäen (täysautomaattisessa liikennöinnissä ei ole esimerkiksi väliä, mikä juna hoitaa minkäkin lähdön, mutta kuljettajien kanssa operoitaessa junien (vuoronumeroiden) ja aikataulun yhteispeliin joudutaan kiinnittämään enemmän huomiota). Myöskään läheskään kaikki poikkeusliikennöintiin liittyvät toiminnot eivät ole vielä käytössä liikenteenohjauksen käytönohjausjärjestelmässä. Lisäksi valvomo taisi eilen olla hiukan vajaalla miehityksellä, ja tilanne oli varsin työllistävä, eli yksinkertaisesti kädetkin tahtoivat loppua siellä kesken.

Se, että Siilitien näytöt eivät tienneet yhdenraiteenajosta, on oikeastaan enemmän käyttäjävirhe; tilanteessa ei käytetty käytönohjausjärjestelmän yhdenraiteen liikennöinnin automatiikkaa vaan ohjattiin liikennettä manuaalisemmin. Ymmärrän kyllä tämän ratkaisun Itiksen ruuhkasuman ja raiteiston haastavuuden, tilanteen elävyyden ja ehkäpä taannoisen puunkaatumiscasen yhteydessä ST-IK välillä havaittujen bugien pohjalta, mutta homman kääntöpuolena oli tosiaan se, ettei järjestelmällä ollut oikein mitään mahdollisuuttakaan ennakoida junien kulkua oikein edes niiltä osin kuin mihin näytöt voisivat pystyä.

Vapaatekstirivin käyttö olisi ollut hyvä juttu, mutta sen kanssa on kesän akana ollut myös varsin paljon ongelmia, eikä sen käytöön ole oikein rutinoiduttu, joten siksi lie jäänyt tekemättä. Lyhyiden junien tiedote pyörii siellä muun muassa siksi, että se peittää muutamalla asemalla tällä hetkellä olevan virheellisen pysyvän Ei matkustajille -teksin... Päivitystä odotellessa :tongue:

Vanhat näytöt näyttivät poikkeuksellisen lähtöraiteen vasta, kun väärää raidetta aseman ohittavalle junalle oli asetettu kulkutie.
Tähän tosiaan vaikuttaa, käytetäänkö käytönohjauksen poikkeusliikennöinnin automatiikkatoimintoja tai junien uudelleenreitityksiä, vai tehdäänkö kulkutiet käsin. Poikkeusliikennöintimalli asettisi suljetulle raiteelle tekstin "junat toiselta raiteelta" ja käytettävälle raiteelle lisätekstin "junat molempiin suuntiin tältä raiteelta" sekä reaaliaikaisen seuraavan lähdön näytön.

Millainen lienee uusi järjestelmä?
Lyhyesti sanottuna buginen ja keskeneräinen :lol:
 
Viimeksi muokattu:
...ehkäpä taannoisen puunkaatumiscasen yhteydessä ST-IK välillä havaittujen bugien pohjalta...

Saakos kysyä, että mihin tällä viittaat?

Ja tänäänkin oli jotain ongelmaa metroliikenteessä , mutta missään ei kerrottu mitä, onko jollakin sisäpiirin tietoa tai visuaalista havaintoa asiasta? :D
 
Saakos kysyä, että mihin tällä viittaat?
Toki. Puunkaatumistapauksessa oli myös tarpeen liikennöidä IK-ST eteläistä raidetta pitkin. Itäkeskuksen ympäristön raiteisto mahdollistaa eri variaatioita tästä, ja tuolloin oli pientä hämminkiä, kun automatiikka haki kulkuteitä eri tavalla kuin oli tarkoitettu. Tältäkin pohjalta oli ymmärrettävää, että liikenteenohjajat halusivat hoidella tuon kohdan manuaalisesti, mutta tällöin järjestelmä ei ymmärrettästi kykene ennakoimaan junien liikkeitä ennen kuin niille on kulkutie Siilitien aseman kohdalle.

Ja tänäänkin oli jotain ongelmaa metroliikenteessä
M200-sarjalainen jämähti toviksi Kontulaan, jonkinmoisia jarruongelmia; en tiedä olivatko enemmän bitti poikittain -tyyppisiä vaiko mekaanisempia.
 
Onpa mukavaa, että täällä kerrotaan näin avoimesti eri tapahtumista ja ihan HKL-ML:n työntekijöiden toimesta. Ratikkapuolella kun tuntuu, että kaikki on niin kovin salaista ja panttaamisen arvoista, silloinkin kun asiassa ei oikeasti ole mitään kummallista.
 
Takaisin
Ylös