Näitä sattuu turhan usein ja saa kyllä ohjaamossa lämmön nousemaan aika äkkiä.
No, täysautomaattiajo tavallaan ratkaisisi tämänkin ongelman...
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Näitä sattuu turhan usein ja saa kyllä ohjaamossa lämmön nousemaan aika äkkiä.
On tietoa Klo 07:55,vuoro 85, vaunu 141, ei vetoa. Ilmeisesti 'veto sallittu'-kontaktori temppuili. Juna jäi Vuosaaren kääntöraiteelle odottamaan kikkamiehen (päivystävä vaununkorjaaja) korjaustoimia. Kun juna saatiin lopulta Itäkeskukseen, pätkäistiin vikaantunut vaunu pois ja juna saatiin omaan vuoroväliinsä IK2:n lähtöön 09:02 kahden vaunuparin mittaisena. Varikolla ei ollut kalustopulan vuoksi laittaa junaa Itäkeskuksen lähtöön 08:02. Siemensin ehostaman junakokonaisuuden aikataulusta ei minulla ole tietoa.Tietoa mikä juna ja millä tavalla oli hajonnut tänään niin, että oli kokonaan pois aamuliikenteestä? Kuulostaa hieman nokkikselta, kerran koko pötkö piti viedä lyhentämättä varikolle. Kuinka paha kalustopula oikein on ja milloin tuo Siemensin automaattilelu palaa ajoon?
Tähän vielä vastaus. Toivottavasti muistan oikein määrät..Kuinka paha kalustopula oikein on?
Tähän vielä vastaus. Toivottavasti muistan oikein määrät..
Ennen automaattiprojektin alkua oli kalustoa varikolla ruuhka-aikana 9 vaunuparia.
Niistä kolme oli varatttu päivittäisiin huoltoihin ja kuusi oli periaatteessa vapaana, varalla. Niitä hetkiä jolloin kaikki kuusi olisivat valmiina linjalle, säilytyshallissa odottelemassa, ei tietenkään ollut usein. Junia kun pitää ottaa erilaisiin korjauksiin ennakkosuunitelman mukaisesti ja vikakorjauksiin joissa menee useampi päivä.
Tällä hetkellä tuosta kuuden vaunuparin reservistä on syöty kolme, kun Siemens asentaaa ja kokeilee automaattilaitteita.
Eli ruuhka-aikana kun linjalla on 15 vuoroa, ei vaunupareja useinkaan riitä linjalle vaihdettavaksi.
Nythän tämäkin taitaa muuttua, kun kesäaikataulut astuvat voimaan, mikä metrolle ainakin viime vuosien perusteella tarkoittaa ruuhkanakin lyhyitä junia. Miksi näin muuten tehdään, tuleeko siinä jotain suurtakin säästöä aikaan?
Ei ihan näin; M200-sarjalaisia on linjalla kolme junaa. Näin ollen varikolle jää aina vähintään 3vp M200.M200-junistahan käsittääkseni kaikki on liikenteessä jos ovat siihen kykeneviä, eli ei huollossa, joten tuo varareservi koostuu ilmeisesti siis M100-junista.
Summien suuruus on tietysti suhteellista, eikä vähiten metrosta puhuttaessa... Kyllähän siinä ihan perusteitakin on, kun matkustajamäärät kuitenkin heinäkuussa ovat selvästi pienemmät.Nythän tämäkin taitaa muuttua, kun kesäaikataulut astuvat voimaan, mikä metrolle ainakin viime vuosien perusteella tarkoittaa ruuhkanakin lyhyitä junia. Miksi näin muuten tehdään, tuleeko siinä jotain suurtakin säästöä aikaan?
Jos joltakulta jäi hymiö huomaamatta, niin todettakoot varmuudeksi, että junien lyhyys keskikesällä ei liity automatisointiin. Siemensillä on nyt nuo kolme protoasennettua M100-sarjalaista hallussaan. Käsittääkseni alkusyksystä ne taas palautuvat linjalle ja sitten pitäisi alkaa sarja-asennukset M100-juniin, siten että aina 3 vp kerrallaan on käsittelyssä ja seuraavat otetaan työn alle kun edelliset ovat valmistuneet. Sikäli kalustotilanne säilyy siis nykyisellään, mutta hommaa käytännössä tulee mutkistamaan se, että automaattivarustellut ja varustelemattomat vaunuparit eivät juttele keskenään, jolloin junien kokoonpanot täytyy erikseen suunnitella.Kattos kun tällä järjestelyllä saadaan automatisoitua junia tehokkaasti ja nopeasti
Vaihteiden kääntölaitehuoltoja tuolla päin on ainakin tuolloin tehty, olisiko liittynyt niihin.Äsken ajoi HKL:n Tka7 Mellunmäen ja Kontulan väliä, mitäköhän tekemässä?
Kyseessä on alumiinivirtakiskon koeasennus. Länsimetron osuudelle on tarkoitus asentaa uudentyyppinen virtakisko. Tuohon alumiiniikiskoon on kiinnitetty (puristamalla?) ruostumattomasta teräksestä tehty vajaan sentin paksuinen kulutuspinta. Alumiinivirtakiskon idis on sen paremmassa sähkönjohtavuudessa.Huomasin, että Herttoniemen kohdalla, ainakin länsipuolella, on rakenteilla uutta virtakiskoa. Onko tälle jotain erityistä syytä, kun virtakiskon puolikin vaihtuu?
Kyseessä on alumiinivirtakiskon koeasennus. Länsimetron osuudelle on tarkoitus asentaa uudentyyppinen virtakisko. Tuohon alumiiniikiskoon on kiinnitetty (puristamalla?) ruostumattomasta teräksestä tehty vajaan sentin paksuinen kulutuspinta. Alumiinivirtakiskon idis on sen paremmassa sähkönjohtavuudessa.
Mihin parempaa sähkönjohtavuutta tarvitaan?
...jolloin sähkönsyöttöasemia ei tarvita yhtä tiheästi, mistä luonnollisesti syntyy säästöjä. Toisaalta järjestelmän vikasietoisuus laskee tällöin jonkin verran tilanteissa, joissa jokin sähkönsyöttöasema vikaantuu.Paremmalla sähkönjohtavuudella saavutetaan esimerkiksi pienemmät virtahäviöt sähkön siirrossa.
Sinänsä junalla ei useinkaan tuonkaltaisessa tilanteessa ole mikään ihan erityinen hoppu pois linjalta. Jos vikailmaisua ei saada linjalla kuitattua, ja jokin vaunu on tästä syystä koko ajan levyjarruilla (hälytys tiputtaa ajomoottorikäytön pois), juna pyritään vaihtamaan kierroksen-parin sisällä. Levyjarruja kun ei ole suunniteltu jatkuvaan täysimääräiseen käyttöön, ja ne rupeavat lämpenemään.Ihmettelin, kun ei pistetty itiksen kohdalla varikolle huoltoon, niinkuin monesti on tehty samassa tilanteessa.