Metrohavaintoja 2016

Tällä hetkellä 316 on CAF:n koeajossa, muut junat ovat joko kuljettajakurssin koulujunia, vanhojen kuljettajien kouluttamiseen käytettviä junia tai muuten vain keräämässä kilometrejä.

Oliko myös jotain tiukempaa aikataulua kokeilussa kun Kalasatamassa n klo 13.00 316 ensin pysähtyi ja sitten melkein heti perään 304 samaan suuntaan? Ei ollut kuin minuutti tjms. väliä....
 
Oliko myös jotain tiukempaa aikataulua kokeilussa kun Kalasatamassa n klo 13.00 316 ensin pysähtyi ja sitten melkein heti perään 304 samaan suuntaan? Ei ollut kuin minuutti tjms. väliä....

Ei ollut minun tietääkseni. Ehkä liikennepuolelta joku osaa kommentoida, mutta taitaa melkein kaikki jlf:läiset olla lomilla.
 
Ei ollut minun tietääkseni. Ehkä liikennepuolelta joku osaa kommentoida, mutta taitaa melkein kaikki jlf:läiset olla lomilla.

Ok, en ole vain aiemmin huomannut kyseistä toimintaa, varoajat tuntuu aina olevan mahd. pidemmät. Kiitos kuitenkin tiedosta.
 
Jos ei silmät ihan valehdellut niin tossa aamupäivällä olin näkevinäni M300 sarjan junan matkustajilla sillalta katsoen. En kyllä tiedä mitä matkustajia siellä sitten oli.
 
Aina saa kysyä. Eriasia on mitä vastataan. :smile:

Varmuudella en pysty sanomaan, koska kohtalosta liikkuu erilaisia huhuiksi luokiteltavia tietoja. Peruskorjaamisesta on aina välillä puhetta, mutta tietääkseni päätöstä ei ole tehty.

Teoriassa nokkajunaa voidaan kyllä käyttää Länsimetron avaamiseen saakka, mikäli kalustopula uhkaa. Nokkajuna on kuitenkin hieman epävarmempi kuin sarjajunat ja kahden vaunuparin junassa vetovoimasta putoaa vikatilanteessa puolet pois, joka hidastaa matkantekoa merkittävästi. Vuorovälin lyhentyessä ongelma on siis suurempi ja kun M300 junat saadaan liikenteeseen, ei nokkajunaa oikeastaan enää tarvita.
Nokkajuna on nyt jo hyvän tovin seissyt hallissa, koska ilmastoinnin vuoksi sen käyttöä kesällä vältetään. Itse veikkaan, että seuraavan kerran nokkajuna nähdään matkustajaliikenteessä, kun se on mahdollisesti peruskorjattu tai kaikki muut junat ovat rikki.
Kiitos vastauksesta!

Onpas jännä, ettei vieläkään sitten ole varmoja päätöksiä :D
Täytyy nyt kuitenkin toivoa parasta, että ajo jatkuisi, vaikka sitten peruskorjattuna. Nokkis on kuitenkin nokkis.
 
Kiitos vastauksesta!

Onpas jännä, ettei vieläkään sitten ole varmoja päätöksiä :D
Täytyy nyt kuitenkin toivoa parasta, että ajo jatkuisi, vaikka sitten peruskorjattuna. Nokkis on kuitenkin nokkis.

Täysin peruskorjattuna nokkis ei varmaan hirveästi erottuisi muista 100-sarjan junista. Esimerkiksi jos infojärjestelmät uusittaisiin nykyaikaisiksi ja paineilmaovet korvattaisiin sähköovilla. Nokkiksen tunnelma perustuu juuri siihen ettei sitä ole kauheasti uudistettu.
Valitettavasti luulen että M101-M106 ajot ovat aikalailla ajettu.
 
Ok, en ole vain aiemmin huomannut kyseistä toimintaa, varoajat tuntuu aina olevan mahd. pidemmät. Kiitos kuitenkin tiedosta.

Kyllä yleensä tietääkseni pyritään välttämään laittamasta kahta ylimääräistä junaa vuorojen väliin, mutta ilmeisesti jokin tilanne on vaatinut nyt tekemään näin.

Jos ei silmät ihan valehdellut niin tossa aamupäivällä olin näkevinäni M300 sarjan junan matkustajilla sillalta katsoen. En kyllä tiedä mitä matkustajia siellä sitten oli.

Ei pitäisi olla ainakaan maksavia matkustajia. Näitkö ja muistatko mikä junayksikkö oli kyseessä?
 
Viimeksi muokattu:
En pysty sanomaan. Ikkunoiden sijainnin ja keulan perusteella oli M300, mutta en muuten ehtinyt näkemään tarkemmin. Ihmisiä siellä oli sisällä. Saattaa tietysti olla että olen erehtynyt, mikä lienee todennäkösintä ja olikin M200.
 
N. kello 22 Ruoholahden kääntöraide näyttäisi olevan poissa käytöstä. Normaalilla lähtöraiteella seisoi yksi M100-sarjan vaunupari tyhjänä. Liikenne hoitui normaalin tuloraiteen kautta niin, että junat tulivat ja lähtivät samalta raiteelta ja kuljettaja vaihtoi ohjaamoa laituria pitkin. Lähdön jälkeen siirryttiin normaalille raiteelle, joten Kampissa liikenne hoitui normaalisti. Osaako joku kertoa, liittyykö tämä jotenkin Länsimetroon, vai oliko syynä jokin muu?
 
Osaako joku kertoa, liittyykö tämä jotenkin Länsimetroon, vai oliko syynä jokin muu?

Liittyy Länsimetroon. Eteläinen raide suljetaan joka ilta klo 20.00, jonka jälkeen sen länsipäähän aletaan rakentaa Länsimetron vuoksi tehtävää palo-ovea. Pohjoiselle raiteelle vastaava ovi rakennetaan yötöinä.

Eteläiselle raiteelle jää odottamaan aamulla Ruoholahdesta aloittavan junan kolmas vaunupari, joka normaalisti jää kääntöraiteelle yöksi. Kaksi muuta vaunuparia tulevat Ruoholahteen liikenteen loputtua jäävästä junasta.
 
Kuinkahan pahasti uusi metrojuna vaurioitui? Onko kenelläkään sisäpiiriläisellä kuvaa mitä tapahtui tai valokuvaa vaurioituneesta vaunusta?
Miten pahasti olisi käynyt jos metrossa sisällä /laiturilla olisi ollut odottavia matkustajia?

Ulkoiset vauriot ovat aika pieniä, toki alumiinia ja ikkunoita menee vaihtoon, mutta koreissa ei ole suuria muodonmuutoksia.
Junat siis ovat rapsutelleet toisiaan hieman kyljittäin ja M300 (302, A-vaunu) on hypännyt rytäkässä kiskoilta. M100 (157) saatiin varikolle jo yöllä ja M300 ennen puolta päivää. VR:n raivaushenkilökunta kävi nostamassa M300:n takaisin raiteelle.

Asian arkaluontoisuuden vuoksi ei nyt ihan heti ainakaan minulta kannata odottaa tarkempaa selvitystä tapahtumista. Jos HKL ei virallisia reittejä anna tarkempaa tietoa, niin lopulta ainakin OTK tekee virallisen raportin tapauksesta.

Ehkä kannattaa kuitenkin vielä mainita, että radan ja junien turvalaitteisiin voi edelleen luottaa.

Edit: Vaurioita voi arvioida myös sen perusteella, että toinen juna oli paikoillaan ja toinen ajoi hiljaa.
 
Viimeksi muokattu:
Kuinkahan pahasti uusi metrojuna vaurioitui? Onko kenelläkään sisäpiiriläisellä kuvaa mitä tapahtui tai valokuvaa vaurioituneesta vaunusta?
Miten pahasti olisi käynyt jos metrossa sisällä /laiturilla olisi ollut odottavia matkustajia?

Nyt on valokuvia julkisuudessa:
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/a...etro-onnettomuus-mita-oikein-tapahtui/6005780

Tarkoittaakohan onnettomuudessa vaurioituneet vaunut (+mahdetaanko lähipäivinä uskaltaa ajaa M300-sarjalla matkustajaliikenteessä), länsimetron myöhästyminen ainakin vuodenvaihteeseen ja sen alkaminen kulkea kuljettajallisena sitä että vielä nähtäisiin Nokkajuna matkustaja-ajossa, jää nähtäväksi.
 
Nyt on valokuvia julkisuudessa:
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/a...etro-onnettomuus-mita-oikein-tapahtui/6005780

Tarkoittaakohan onnettomuudessa vaurioituneet vaunut (+mahdetaanko lähipäivinä uskaltaa ajaa M300-sarjalla matkustajaliikenteessä), länsimetron myöhästyminen ainakin vuodenvaihteeseen ja sen alkaminen kulkea kuljettajallisena sitä että vielä nähtäisiin Nokkajuna matkustaja-ajossa, jää nähtäväksi.

M300-sarjan käyttöön tämä tapaus ei vaikuta (paitsi tietysti risan junan osalta). Junat ovat siis edelleen turvallisia matkustajien kuljettamiseen, kunhan saadaan kaikki viilattua sellaiseen malliin, että voidaan matkustajia taas ottaa kyytiin.
Varsinainen M300 sarja (15 junaa) on toimitettu ja loput junat luovutetaan ennen ensi kuun puoliväliä. Ensimmäinen toimitusoptio (5 junaa) luovutetaan lokakuun loppuun mennessä. Länsimetroa varten tarvitaan 15 junaa, joten kalustoa on riittävästi vaikka 302:ta vielä korjattaisiinkin.
 
Takaisin
Ylös