Jonotysköysiä&pylväitä on hankittu juuri iso keko. Niillä on tarkoitus rajata matkustajien kulkua poikittain niille laiturin osille joissa juna ei pysähdy. Hissille pääsyä ei kuitenkaan estetä. Pituussuuntaan tolpat olisivat tavallaan hyvä juttu, mutta niitä menisi melko paljon ja kokemuksesta tiedetään että kansalainen viskoo ne radalle jossain vaiheessa iltaa. Laituriin pultattavat esineet taas ovat ongelmallisia kiinnitettäviä laiturin lämmityskaapeleiden/putkien vuoksi, joskin tehtävissä, mutta siitä kyllä saadaan K/H-urputus aikaiseksi.
IK3-keskiraiteelle ohjataan junia jos IK2-raiteelta ei ole junan lähtö juuri käsillä. Jos edellinen juna tekee juuri lähtöä, on viisaampaa odottaa tulo-opastimen takana; ajaminen keskiraiteelle 35km/h vie pidemmän ajan kuin normiajo IK2-raiteelle, ja aiheuttaa matkustajille sekaannusta ja epätietoisuutta joka kerta.
Junankuljettajakoulutuksessa on ollut erityisen paljon muuttujia viimeisen vuoden aikana, ja tieto Itäkeskuksen tulo-opastimen lähestymisen suhteen on jäänyt vähemmälle huomiolle. Oikein hyvä tapa on jäädä odottamaan mäkeen 100m päähän opastimesta, jolloin juna ei kallistu kaarteeseen.
Samaa sarjaa on HY-RT ja RT-KP välien ajaminen Ruoholahden suuntaan: asemilta ei tule lähteä liikkeelle ennen kuin tunnelissa näkyvä esiopastin on ODOTA AJA -asennossa, tai liikenteenohjaaja muuta ohjeistaa.
Näin on, ehdottomasti. Jos joku juna ei liiku, ainoa keino hallita tilanne on pysäyttää kaikki 24 junaa, ja laittaa taas kaikki liikkeelle kun vikaantunut juna liikkuu jälleen.
Eilen oli klo ~15:30 normaali viankuittaustoimenpide RL kääntöraiteella. Juna jäi 2½min myöhään RL lähdöstä. Olisi pitänyt pidättää edellä meneviä kahta junaa minuutilla-kahdella. Nyt tämä myöhään jäänyt oli 5:40 myöhässä saapuessaan Itäkeskukseen, syynä iso matkustajamäärä jonka lastaamisaika aina vain kertaantui per asema. Oli myös ovien väliin juoksijoita. Kokeilin myös kuuluttaa HT ja SN asemille, että juna on täynnä ja jos mahdollista nouskaa vasta tämän junan jälkeen heti saapuvaan junaan jossa on tilaa --> ei silmin havaittavaa vaikutusta matkustajien käyttäytymisessä.
edit: lisätty viimeinen kappale
HY-RT ja RT-KP. välien ajaminen Ruoholahden suuntaan: (Huom Ruoholahti mainittu kirjakielellä). Edelleen HT-SN asemille sitä sun tätä.
Teille talon väelle nuo lyhenteet ovat selvää pässinlihaa, mutta me metron käyttäjät joudumme joka kerta miettimään, mitähän mikäkin lyhenne tarkoittaa. Miten olisi: voisitteko käyttää selväkielisiä nimityksiä täällä kaikelle kansalle tarkoitetulla foorumilla.