- Liittynyt
- 5 Maaliskuu 2006
- Viestit
- 279
Kuulosti melkein metrowau-otsikolta: "matkustajia meinasi mennä vahingossa varikolle". :mrgreen:19.12 7.53
M100 oli matkustajien kanssa varikolle menevällä raiteella (keskimmäisellä) heti Itäkeskuksen jälkeen. Palasi kuitenkin linjaraiteelle ennen varikolle menevää siltaa.
Mutta totuus on arkisempi; kahden junan lähestyessä itäkeskusta samaan aikaan eri haaroilta, ohjataan toinen junista Itäkeskuksen keskiraiteen kautta. Tälle "keskeltä lähtevälle" asetetaan kulkutie oheisen kuvan mukaan, syöttöraiteen läpi. Kulkutietä ei aseteta heti Itäkeskuksen länsipään vaihteiden kautta, koska tällöin estettäisiin kolmanneksi saapuvan junan tulokulkutien asettuminen (joka vaatii vaihteet ns. ohiajovaraksi).
---------- Viestit yhdistetty klo 11:57 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 11:56 ----------
Jos yhden liukuportaikon tunneliaseman kaikki portaat ovat pois pelistä muulloin kuin matkustajamäärältään todella hiljaisena aikana, niin asema suljetaan valvomon päätöksellä.Lauantaina 16.12. Rautatientorin metroaseman koneportaissa esiintyi lievää ruuhkaa. Laituritasolle / -lta johtavista koneportaista kaksi eli puolet oli pois käytöstä eräässä vaiheessa iltapäivää.
Kuormitetuimman metroaseman laituritasolle on liukuporrasyhteys todellakin vain yhdeltä suunnalta, ja se joskus näkyy sitten tälläkin tavoin.
Jokin aika (ehkä pari - kolme vuotta) sitten Kampin metroaseman itäpään rullaportaat olivat kaikki pois pelistä. Siinä vaiheessa sallittiin kulku kävellen risoja koneportaita pitkin. RT:llä ei nyt ollut tarvetta sentään sellaiseen ratkaisuun.
Kantapään kautta on kyllä kokeiltu miten käy kun junallinen ihmisiä padottuu pitkien liukuportaiden alapäähän ja seuraava juna jo tuo lisää; kohta ei mahduta edes laiturille. Hissikään ei mitenkään vedä tämmöistä joukkoa. Alaspäin menevillä mutta siis pysähdyksissä olevilla liukuportailla alkavat tapaturmat kompastelun ja kaatuilun muodossa.