Metrohavaintoja 2017

Toisaalta nythän ajossa on yksi juna enemmän kuin mikä oli tarkoitus. Se voisi lisätä tämän todennäköisyyttä. ;)

Vaikka junia on liikenteessä yksi suunniteltua enemmän ja kaksi M300-yksikköä on korjattavana, niin silti varalla on laskujeni mukaan 7 nelivaunuista yksikköä (nokkis ei sisälly tähän). Näiden lisäksi pitäisi olla yksi ylimääräinen M100-vaunupari? Aika monta junaa siis pitää olla samaan aikaan huollettavana ennen kuin nokkista tarvitaan.
 
M300-junissa menee infolaitteistot näköjään sekaisin Espoon puolella. Kuulutukset lakkaavat Koivusaaren jälkeen (ja Koivusaari alkaa pyöriä näytöillä ennen saapumista Lauttasaareen), näytöt näyttävät vuorotellen seuraavaa pysäkkiä ja sitten tyhjää ja lisäksi väittävät Aalto-Yliopiston olevan pääteasema. Tapiolaa taas ei tunnistettu pääteasemaksi.
Ja niin, M100-junissa on jokaisella Espoon asemalla se ylimääräinen pilkku suomenkielisen asemanimen jälkeen :D
 
M300-junissa menee infolaitteistot näköjään sekaisin Espoon puolella. Kuulutukset lakkaavat Koivusaaren jälkeen (ja Koivusaari alkaa pyöriä näytöillä ennen saapumista Lauttasaareen), näytöt näyttävät vuorotellen seuraavaa pysäkkiä ja sitten tyhjää ja lisäksi väittävät Aalto-Yliopiston olevan pääteasema. Tapiolaa taas ei tunnistettu pääteasemaksi.
Ja niin, M100-junissa on jokaisella Espoon asemalla se ylimääräinen pilkku suomenkielisen asemanimen jälkeen :D


Itse olen matkustanut useamman kerran Ruoholahdesta länteen M300:lla, ja esimerkiksi tänään junassa 312 infolaitteet kyllä toimivat, paitsi että Ruoholahti jäi jostain syystä kuuluttmatta. Tämän jälkeen kaikki toimi taas normaalisti. Edellispäivänä bongasin Tapiolassa linjalla M1 kolmella kielellä kuulutuksen siitä, että juna jatkaa Matinkylään.
 
Itse olen matkustanut useamman kerran Ruoholahdesta länteen M300:lla, ja esimerkiksi tänään junassa 312 infolaitteet kyllä toimivat, paitsi että Ruoholahti jäi jostain syystä kuuluttmatta. Tämän jälkeen kaikki toimi taas normaalisti. Edellispäivänä bongasin Tapiolassa linjalla M1 kolmella kielellä kuulutuksen siitä, että juna jatkaa Matinkylään.
Ongelma koskeekin mahdollisesti vain 313:a.
 
Itse olen matkustanut useamman kerran Ruoholahdesta länteen M300:lla, ja esimerkiksi tänään junassa 312 infolaitteet kyllä toimivat, paitsi että Ruoholahti jäi jostain syystä kuuluttmatta. Tämän jälkeen kaikki toimi taas normaalisti. Edellispäivänä bongasin Tapiolassa linjalla M1 kolmella kielellä kuulutuksen siitä, että juna jatkaa Matinkylään.

Ongelma koskeekin mahdollisesti vain 313:a.

Junissa saattaa olla vielä erilaisia ohjelmistoversioita. Kaikkiin juniin yritetään tietysti saada samat ohjelmistot heti, mutta junat ovat nykyään varsin kovassa käytössä ja iso osa yöpyy "maailmalla", ei kaikkiin päästä käsiksi kuin vasta viiveellä. Infolaitteiden toimintaa on kyllä seurattu ja Länsimetron (olosuhteiden vuoksi huonosti testatuissa) reitissä on havaittu virheitä, jotka pyritään korjaamaan mitä pikimmiten.
 
28.11 klo 19.47
306 näytti ainakin Itäkeskus-Mellunmäki välin tekstiä "Tapiola Hagalund"
 
Viime päivinä joissain M300-junissa on itään päin mennessä Itäkeskuksessa näytetty kuulutusnäytöissä aseman nimi kahdesti peräkkäin ("Itäkeskus, Itäkeskus, tämä juna jatkaa..."). Lisäksi ruotsinkielinen kuulutus ei näy kokonaan. En ole enää vaunujen numeroista ihan varma, ehkä 318 ja 319.

EDIT: selkeytetty viestiä
 
30.11. huomasin, että Urheilupuisto oli M300-junan näytössä kirjoitettu väärin muodossa Idrotsparken ("Säynejuurenpuisto").
 
Vaikuttaa siltä, että kaikki laiturinäytöt on kuluvalla viikolla saatu toimimaan samalla logiikalla kuin ns. testinäytöt. Vaikuttaa myös siltä, että näytöt ovat samat kuin aiemmin, vain ohjelmisto on päivitetty tms.

Länsimetron liikenteen alettua vain aikaisemmin koekäytössä olleet näytöt olivat toiminnassa, ja muissa pyöri tekstinä kolmella kielellä kyseiseltä laiturilta lähtevien junien määränpää ilman kellonaikoja.

Havaitsin tänään viiden jälkeen, että Matinkylän tulolaituriin saapui kaksi tyhjää, pimeää M300-junaa 10 minuutin sisään. Nämä pysähtyivät hetkeksi ja jatkoivat sitten käännölle. Liekö kyse junien poistamisesta liikenteestä ja "makuuttamista" yöksi Matinkylän kääntö-
ja huoltoraiteelle.

Tapiolassa puoli yhden maissa kuulutettiin linjan M2 M100-junassa kolmella kielellä tieto siitä, että juna menee kääntöraiteelle. Tämän jälkeen tuli kuulutus "Matinkylään jatkavien on vaihdettava junaa. Juna Matinkylään lähtee samalta raiteelta hetken kuluttua", samma på svenska ja the same in English.
 
Havaitsin tänään viiden jälkeen, että Matinkylän tulolaituriin saapui kaksi tyhjää, pimeää M300-junaa 10 minuutin sisään. Nämä pysähtyivät hetkeksi ja jatkoivat sitten käännölle. Liekö kyse junien poistamisesta liikenteestä ja "makuuttamista" yöksi Matinkylän kääntö-ja huoltoraiteelle.
Nämä olivat metrojunankuljettajakurssin ajoharjoittelussa olevia junia.
 
Olin Vuosaaressa iltakymmenen aikaan vaunussa 206 kun valot sammui, tuli hiljaisuus minuutin ajaksi, sitten valot tuli takaisin. Tätä samaa oli pari kertaa uudelleen, ja sitten tuli laiturilla joku kuulutus josta kuului sisälle vain muminaa. Lopulta ovet aukesi ja meidät matkustajat siirrettiin viereisellä laiturilla olevaan metroon.

Kiinnostaisi tietää mikä tälläisen aiheuttaa.
 
Kiinnostaisi tietää mikä tälläisen aiheuttaa.

Todennäköisesti joku vika, jota yritettiin korjata sammuttamalla metro ja käynnistämällä se uudestaan. Ei nähtävästi auttanut, kun kerran matkustajat siirrettiin toiseen metroon.
 
Todennäköisesti joku vika, jota yritettiin korjata sammuttamalla metro ja käynnistämällä se uudestaan. Ei nähtävästi auttanut, kun kerran matkustajat siirrettiin toiseen metroon.

No kyllähän sen aika helposti viaksi selvittää :p

Mietin ennemminkin vaan että jos joku tietäisi minkälainen vika.
 
Todistin juuri Mellunmäessä vaunun 126 lähtöä, ovet ovat sulkeutumassa ja joku työntää kätensä väliin. Ovet sulkeutuvat (eivät reagoi avautumalla kuten normaalisti) ja käsi on ovien välissä ja juna alkaa ottaa vauhtia. Onneksi kuljettaja huomaa ja nopeus jää hyvin hiljaiseksi ja tämä matkustaja saa kätensä pois ovien välistä ilman, että ovia avataan.
En tiedä oliko kyseessä erityisen pieni käsivarsi, koska pelkistä sormista ei kuitenkaan ollut kyse. Siksi herätti huomiota, miten näin pääsi käymään.
 
Takaisin
Ylös