No kyllähän sen aika helposti viaksi selvittää
Mietin ennemminkin vaan että jos joku tietäisi minkälainen vika.
Junat ovat tietokoneita joilla on pyörät. Mahdolliset ongelmat voivat olla aika monipuolisia, mutta uudelleen käynnistäminen voi auttaa.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
No kyllähän sen aika helposti viaksi selvittää
Mietin ennemminkin vaan että jos joku tietäisi minkälainen vika.
Todistin juuri Mellunmäessä vaunun 126 lähtöä, ovet ovat sulkeutumassa ja joku työntää kätensä väliin. Ovet sulkeutuvat (eivät reagoi avautumalla kuten normaalisti) ja käsi on ovien välissä ja juna alkaa ottaa vauhtia. Onneksi kuljettaja huomaa ja nopeus jää hyvin hiljaiseksi ja tämä matkustaja saa kätensä pois ovien välistä ilman, että ovia avataan.
En tiedä oliko kyseessä erityisen pieni käsivarsi, koska pelkistä sormista ei kuitenkaan ollut kyse. Siksi herätti huomiota, miten näin pääsi käymään.
Todistin juuri Mellunmäessä vaunun 126 lähtöä, ovet ovat sulkeutumassa ja joku työntää kätensä väliin. Ovet sulkeutuvat (eivät reagoi avautumalla kuten normaalisti) ja käsi on ovien välissä ja juna alkaa ottaa vauhtia. Onneksi kuljettaja huomaa ja nopeus jää hyvin hiljaiseksi ja tämä matkustaja saa kätensä pois ovien välistä ilman, että ovia avataan.
En tiedä oliko kyseessä erityisen pieni käsivarsi, koska pelkistä sormista ei kuitenkaan ollut kyse. Siksi herätti huomiota, miten näin pääsi käymään.
Miten olisi käynyt mikäli vaunu 126 nyt olisi automaattinen juna ilman kuljettajaa ?
Ajattelimme, että yleinen formaatti määränpään näyttämiseen on ollut linjatunnuksen yhdistäminen (vrt. bussit ja raitiovaunut). Jotta esitystapa on tehokkain, haluttiin samalla logiikalla esittää pääteasema myös sisänäytöillä kun linjatunnukset Länsimetrossa kuitenkin olivat tulossa käyttöön. (ulkonäytöillä tämä homma on vielä vähän vaiheessa)Miksi M300-junissa pysähdyksen aikainen teksti on muuten vaihdettu näyttämään M1 tai M2 ja pääteasema? Entinen oli fiksumpi, kertoi selkeästi esimerkiksi Pääteasema Mellunmäki. Nyt huomasin myös, että Mellunmäki ruotsiksi ei mahdu näytölle kokonaan vaan siinä lukee M2 Mellungsback, koska vieriminen ei jostain syystä ole käytössä.
Ja sitten kuulutuksista puuttuu yhtenäisyys: Mellunmäessä kuulutetaan englanniksi Mellunmäki terminus, mutta lännen pääteasemilla pelkästään terminus.
Lisäksi M300-junat kertovat Itäkeskuksessa suuntaan itä, että seuraava juna Vuosaareen/Mellunmäkeen lähtee samalta raiteelta hetken kuluttua, vanhemmat junat tyytyvät kertomaan entiseen tapaan vain, mihin tämä juna menee.
14.12 klo 16.01
M312 tuli kuulutus ovien sulkeutumisesta miehen äänellä. Ääni tuli selkeästi nauhalta (näkyi myös näytöillä) eikä kuskista. Onko nykyään kaikki pokkeuskuulutukset miehen äänellä?
Junassa on joitakin valmiskuulutuksia, joita on jokin aika sitten lisätty sekä osittain uusittu. Uusimmat kuulutukset ovat miehen äänellä, koska kuljettajien joukosta löytyi tarkoitukseen sopiva ääninäyttelijä ihan omasta takaa.
Sopiikin tuohon hyvin, sillä tutkimustieto kertoo, että käskyt kannattaa kuuluttaa miehen äänellä ja informaatio naisen äänellä.![]()
Siinähän on M2:n ja pääteaseman välissä kahden merkin verran tyhjää, joten Mellungsbacka mahtuisi kokonaan näytölle yksinkertaisesti siirtämällä tekstiä yhden merkin verran vasemmalle.Nyt huomasin myös, että Mellunmäki ruotsiksi ei mahdu näytölle kokonaan vaan siinä lukee M2 Mellungsback, koska vieriminen ei jostain syystä ole käytössä.
Tänään aamulla metroasemilla kuuluteltiin teknisen vian aiheuttamasta epäsäännöllisestä vuorovälistä. Liikennetiedotteessa luki kuitenkin syynä henkilöstövaje. Mikähän mahtaa olla syynä tuohon ristiriitaan?