Metrohavaintoja 2018

M1:n lähtö Vuosaaresta klo 20.25 ajettiin vain Itäkeskukseen asti, kuljettaja kuulutti teknisestä viasta junassa. Kyseessä M100-junan vaunuparit 109-110 ja 143-144.
 
En tiedä, sopiiko tämä kysymys tähän ketjuun, mutta kokeillaan: Mahtaisiko jostain olla saatavilla Helsingin (ja Espoon) metron graafisia aikatauluja? Lähinnä tyhjävaunujunien aikataulut kiinnostavat, jotta saisin kokonaiskuvan siitä, miten liikenne pyöräytetään aamuisin käyntiin ja mistä minne junia aamuisin siirretään? Sama juttu kiinnostaa tietysti iltojen osalta, kun metroliikenne hiljenee yötä vasten. Myös ruuhka-ajan alkamisen ja päättymisen huomioiminen pokavapaiden runkojen siirtoajojen osalta kiinnostaa.
 
Juna Vuosaaresta ajettiin juuri nyt Itäkeskuksen keskilaiturille. 2-laiturilla ei toista junaa kuitenkaan ollut. Asiasta ei ilmeisesti kuulutettu asemalla, koska suurin osa jäi edelleen odottamaan 2-laiturille saapuvaa junaa.
 
Tänä aamuna Rastilassa Ei matkustajille -tunnuksilla länteen kulkeneen vaunun ovet avattiin (muistaakseni vaunu 302). Matkustajia meni kohtalaisen verran sisään ennen kuin kuljettaja ilmeisesti kehotti heitä poistumaan. En kuullut asemalaiturille, mitä kyseisessä kuulutuksessa sanottiin.
 
18.9. ennen klo 8:aa Kampissa lippuhallissa varoitetaan lähtöaikataulun alaosassa lippututkimuksesta. Alhaalla laiturissa seisoi itään päin menevä juna. Laiturinäytössä kerrottiin että juna on menossa muistaakseni Mellunmäkeen, seuraavaksi minuutin päästä tulee juna Vuosaareen ja 4 minuutin päästä Mellunmäkeen. Olimme matkalla Kaisaniem.. anteeksi Helsingin ylipistolle joten juoksimme junaan. Kun astuimme vaunuun kuulimme kuljettajan kuulutuksen kaksi viimeistä sanaa jossa mainittiin joku asema. Juna seisoi Kampissa useamman minuutin, ihmisiä lähti hiljaksiin junasta pois ja uusia tuli juosten junaan. Lähdimme pois. Myöhemmin saimme kuulla, että jossain on juna jäänyt ovivian vuoksi asemalle ja liikenne on sen vuoksi seis tai sekaisin.

Olipa taas kiva mennä pallohukkasena massankuljetusjärjestelmällä! Eikö liukuportaiden yläpäähän ja laiturinäyttöihin saa millään jotain infoa? Edes tietoa, että metroliikenteessä on häiriöitä? Eikö jossain liikenteenohjauskeskuksessa tms. voisi olla ihan yksinkertaisesti nappia, jolla saa edes yleisen häiriötiedotteen aikaiseksi asemille ja automaattikuulutuksen pyörimään asemilla, jossa valitetaan liikenteeessä olevasta (määrittelemättömästä) häiriöstä? Kun paniikkitilanne liikenteenohjauksessa (tms) rauhoittuu, voisi sitten rauhassa etsiä valittujen valitusten joukosta kuulutuksiin ja näyttöihin sen, joka parhaiten sopii tilanteeseen.

Jos kyse on oviviasta jota kuljettaja ei pysty itse korjaamaan, lienee selvää, että häiriö kestää kunnes "kikka" saadaan paikalle ja että häiriö ehtii vaikuttaa melko monen matkustajan liikkumiseen. Ihmisiä tulee joka hetki asemalle, ja joka hetki tulee laiturilta junaan matkustajia joista jokaisen tulisi saada tieto siitä, että nyt ei kannata junaan nousta. Se, että kuljettaja teki kuulutuksen, oli tietysti hienoa, mutta yksi kuulutus ei auta niitä, jotka kuulutuksen jälkeen tai sen loppupuolella tulevat junaan. Ilman kuulutuksen kahta viimeistä sanaa emme mekään olisi ymmärtäneet muutaman minuutin seisoskelun jälkeen vaihtaa toiseen massankuljetusvälineeseen.

pekka
 
HSL valitteli edellä olleen viestini tapausta, ja kertoi että "--Ensisijainen tiedotuskanavamme myös poikkeustilanteissa on aina www.hsl.fi. --" lisäksi minulle kerrottin että "-- Uusi lippu- ja informaatiojärjestelmämme kuitenkin antaa enemmän mahdollisuuksia tämän suhteen, ja uudistuksen etenemisen myötä tilanne paranee koko ajan. --".
 
Näin hyvinkin pienenä havaintona, ainakin vaunun 158 päätyihin on vaihdettu uudella fontilla olevat vaunun numerot.

Mikähän oli näinkin triviaalin muutoksen takana?
 
Näin hyvinkin pienenä havaintona, ainakin vaunun 158 päätyihin on vaihdettu uudella fontilla olevat vaunun numerot.

Mikähän oli näinkin triviaalin muutoksen takana?

Mielestäni on ollut jo pidemmän aikaa. Vaunussa 123 lienee taas muista poikkeavasti mustat numerot.
 
Vaunussa 123 lienee taas muista poikkeavasti mustat numerot.
Kyllä vain, mutta eikö samalla myös 124:ssakin, 123+124 muodostavat vaunuparin. Tämä vaunupari sai jostain syystä mustat kylkinumerot myös täyskorjauksen / saneerauksen jälkeen. Mustat numerot oli alunperin ainakin vaunupariin 141+142 saakka. Nokassa M101+M102 musta alkuperäisen mukainen merkintä säilyi ilmeisesti Nokkien käytön päättymiseen saakka. Nokkajuniinhan ei saneerausta tehty, vain pientä pintaehostusta sitä vastoin tehtiin jokunen vuosi sitten, jolloin vaunuparien 103+104 ja 105+106 mustat M-kirjaimella varustetut merkinnät taisivat korvautua tavanomaisella valkoisella numerolla.

Tästä tuli mieleen, että 100-sarjan alkupään vaunuissa ei ihan alussa ollut päädyissä lainkaan järjestysnumeroa (viittaan lähinnä 1970-luvun jälkipuoliskoon, jolloin metro ei ollut vielä käytössä - ks. http://vaunut.org/kuva/38322 ). Ja toinen juttu, alkupään satasissa oli koejunien M1 - M6 tapaan Metrotoimiston "tunnelissa"-logo, nk. töpselikärsämerkki. Metrotoimiston merkit vaihtuivat liikennelaitoksen tunnuksiin viimeistään kaupallisen liikenteen alkaessa kesällä 1982. Koejunia kun ei kaupalliseen tuotantoon otettu, niin niissä Metrotoimiston tunnukset pysyivät romutukseen saakka. Koejunien viimeisistä vaiheista on muutama kuva mm. täällä.
 
Herttoniemen aseman idän suunnan laiturinäytöt ovat ainakin muutamana viime päivänä käyttäytyneet oudosti. Vuoroja tuntuu ilmestyvän ja katoavan ilman logiikkaa. Tänään esimerkiksi näytöllä oli, että Vuosaareen tulee kaksi seuraavaa junaa ja vasta kolmantena Mellunmäkeen. Ensimmäisen Vuosaaren junan saapuessa asemalle, vilkkui keskimmäinen lähtö (se toinen Vuosaareen menevä) eikä ensimmäinen, kuten normaalisti. Ensimmäisen Vuosaaren junan lähtiessä asemalta molemmat Vuosaaren lähdöt katosivat näytöiltä ja Mellunmäen juna ilmestyi asemalle, eli ei tullutkaan kahta Vuosaaren junaa peräkkäin.
 
306 tällä hetkellä myös punavaloilla liikenteessä.

Liittyy tähän.
Junat ajavat siis ilman yhden telin ajomoottorikäyttöä, mutta tehoreserviä[SUP]1[/SUP] on sen verran, ettei se vaikuta suorituskykyyn. Jarrutuskykykin on ihan ennallaan, koska muut telit jarruttavat sähköjarrulla hieman enemmän ja kuormasta riippuen loput voidaan tarvittaessa kompensoida levyjarruilla.


[SUP]1[/SUP] Nimellisteho M200 vrt M300,
M200: ~1,8 MW/4 vaunua tai tyhjänä 14 kW/tonni
M300: ~2,7 MW/4 vaunua tai tyhjänä 21 kW/tonni
matkustajakapasiteetti likimain sama
suorituskyky likimain sama​
 
Metrossako ajetaan kaikki jarrutusenergia vastuksiin eikä syötetä takaisin verkkoon?

Liittyy tähän.
Junat ajavat siis ilman yhden telin ajomoottorikäyttöä, mutta tehoreserviä[SUP]1[/SUP] on sen verran, ettei se vaikuta suorituskykyyn. Jarrutuskykykin on ihan ennallaan, koska muut telit jarruttavat sähköjarrulla hieman enemmän ja kuormasta riippuen loput voidaan tarvittaessa kompensoida levyjarruilla.


[SUP]1[/SUP] Nimellisteho M200 vrt M300,
M200: ~1,8 MW/4 vaunua tai tyhjänä 14 kW/tonni
M300: ~2,7 MW/4 vaunua tai tyhjänä 21 kW/tonni
matkustajakapasiteetti likimain sama
suorituskyky likimain sama​
 
Takaisin
Ylös