Metrohavaintoja 2018

Mites jos puskurit olisivatkin Mellunmäessä ja Vuosaaressa? Niissä käännyttäisiin kahdella raiteella 5 min pidemmällä käännöllä kuin nyt, ja Matinkylään ajettaisiin kaikki junat. Vaatinee vielä enemmän junia ja kuljettajia kuin yllämainittu malli, mutta saataisiin tasainen tiheä vuoroväli Matinkylään.
Tässä ei oikeastaan ole kyse aikataululöysästä vaan ihan välityskyvyllisestä pelivarasta. Perusongelma on siis se, että tiheällä vuorovälillä voidaan kyllä ajaa linjaa samaan suuntaan, mutta välityskyky loppuu nopeasti ja häiriöherkkyys kasvaa hurjasti, kun junia pitäisi saada ajamaan ristikkäin vastapalloon kuten pääteasemalla täytyy. 3/4-mallissa pieni jonoutuminen katkeaa, mutta kaikki-mallisssa viiveet alkavat kumuloitua liikaa ja matka-ajat nousta jo kauan ennen Matinkylää. Itse käännölle pääsyssä on pieniä viilauksia parempaan tehtävissä optimoimalla ohiajovarojen purkuviiveitä, mutta tämäkään ei auta niin paljoa, että olisi luotettavuuden kannalta järkevää ajaa koko tiheää liikennettä yhdelle pääteasemalle. Periaatteessa olisi mietittävissä jotain kääntäjäratkaisuita ym., mutta täysin niiden varaan laskettaessa niistäkin muotoutuu omat ongelmansa ja häiriölähteensä kun puhutaan näinkin tiheästä liikenteestä.


Vaatisiko Mellunmäen ja Vuosaaren ohiajovarojen muutos vastaamaan Matinkylää miten suuret duunit asetinlaitteeseen?
Nyt en ihan satavarmaksi muista kokonaistilannetta, että mitä kaikkea asialle olisi tehtävissä. Asetinlaitetekninen muutos ei varmasti olisi iso, mutta perusongelma on kuitenkin ihan fyysinen tila ja ohiajovarojen mitoitusperiaatteet (turvallisuustaso) nykyisellä pakkopysäytyslaitteeseen perustuvalla "kulunvalvonnalla". Käytännössä ratkaisu olisi sitten ehkä nopeudenvalvontapisteen lisääminen tai koko kulunvalvonnan uusiminen.
 
Nokkajunat peruskorjattaneen sittenkin, ainakin tässä hankintadokumentissa puhutaan 42 vaunuparista. Ilmeisesti nokkajunista tehdään identtiset sarjajunien kanssa.
Onko projektin etenemisestä tietoa?

Lisäys: tässä vielä M200-junien peruskorjauksen hankintadokumentti
 
Viimeksi muokattu:
Nokkajunat peruskorjattaneen sittenkin, ainakin tässä hankintadokumentissa puhutaan 42 vaunuparista. Ilmeisesti nokkajunista tehdään identtiset sarjajunien kanssa.
Onko projektin etenemisestä tietoa?

Lisäys: tässä vielä M200-junien peruskorjauksen hankintadokumentti

Oikeastaan harmi että nokkajunat muutetaan samanlaisiksi sarjajunien kanssa. Ne menettävät sen vanhan alkuperäisen tunnelman joka niissä on ollut. Etenkin paineilmaovien korvaaminen sähköovilla on sääli.
 
Oikeastaan harmi että nokkajunat muutetaan samanlaisiksi sarjajunien kanssa. Ne menettävät sen vanhan alkuperäisen tunnelman joka niissä on ollut. Etenkin paineilmaovien korvaaminen sähköovilla on sääli.

Totta. Luulen vaan, että alkuperäisten ovien luotettavuus on niin paljon huonompi, että niillä ei olisi ollut asiaa enää linjaliikenteeseen. Ainakin 102:sta osa oli jo korvattu sähköisillä. Lisäksi muistan puhuttaneen, että joku nokkajunayksikkö museoitaisiin alkuperäiskunnossa, mutta sitä ei liene tapahtumassa.
 
302 infolaitteet pimeänä ja äänettömänä pl. etulasin pääteasemanäyttö.
Lisäys: Heräsivät näköjään matkan aikana.
 
Eilen (18.7.) illalla Vuosaaren metro päätyi vahingossa Mellunmäen haaralle. Kuljettaja vaihtoi ohjaamoa Myllypurossa ja juna ajettiin takaisin Itäkeskukseen "väärää raidetta" eli idän suunnan raidetta. Sieltä juna jatkoi normaalisti Vuosaareen. Kyseessä taisi olla illan toiseksi viimeinen vuoro Vuosaareen. Illan aikana oli ilmeisesti peruttu lähtöjä henkilöstövajeen vuoksi (määrästä minulla ei ole tietoa), mikä kenties edisti virheen tapahtumista.

Kuinkahan harvinaisesta tapahtumasta on kyse?
 
Viimeksi muokattu:
Eilen (18.7.) illalla Vuosaaren metro päätyi vahingossa Mellunmäen haaralle. Kuljettaja vaihtoi ohjaamoa Myllypurossa ja juna ajettiin takaisin Itäkeskukseen "väärää raidetta" eli idän suunnan raidetta. Sieltä juna jatkoi normaalisti Vuosaareen. Kyseessä taisi olla illan toiseksi viimeinen vuoro Vuosaareen. Illan aikana oli ilmeisesti peruttu lähtöjä henkilöstövajeen vuoksi (määrästä minulla ei ole tietoa), mikä kenties edisti virheen tapahtumista.

Kuinkahan harvinaisesta tapahtumasta on kyse?

Eilen oli kaksi eri häiriötiedotetta jotka koskivat kumpaakin linjaa. Ensin tuli tiedote onnettomuudesta joka aiheutti epäsäännölliset vuorovälit ja korkeintaan 30 min. odotuksen, häiriön kestoksi arvioitiin 17.30-19.00. Tämän jälkeen tuli tiedote henkilöstövajeesta joka perui yksittäisiä lähtöjä, tämän häiriön kestoksi arvioitiin 19.52-23.50.

Johtuiko henkilöstövaje aiemmasta liikenteen sekoittaneesta häiriöstä vai oliko kyseessä puhdas sattuma? Mikä mahtoi olla onnettomuuden syynä? Yleensä aina ensimmäiseksi tulee mieleen henkilövahinko.
 
Johtuiko henkilöstövaje aiemmasta liikenteen sekoittaneesta häiriöstä vai oliko kyseessä puhdas sattuma? Mikä mahtoi olla onnettomuuden syynä? Yleensä aina ensimmäiseksi tulee mieleen henkilövahinko.
Kyseessä oli henkilövahinko.

Ja kyllä, siitä aiheutui toki liikennehäiriö, joka luonnollisesti sotkee suunnitellun kuljettajakierron. Kun ajorupeamien täytyy pysyä tietyissä raameissa ja ruokatauotkin pitää, niin tällaisessa tilanteessa tarvittaisiin siis riittävä pooli varakuljettajia, jotta liikenne saataisiin pyöritettyä ja näitä ei ollut, joten lähtöjä jouduttiin perumaan pitkin iltaa.
 
Tänään klo ~10.10 Aalto-yliopiston metroasemalla M2-linjaa ajava metrojuna matkalla Mellunmäen suuntaan ja ainakin etunäytöllä luki Tapiola (kaikki taisivat kuitenkin päästä perille haluamaansa määränpäähän :) )
 
Vaunupari 207-208 piti tänään aiemmin matkustaessani hyvin erikoisia kolina- ja räminä-ääniä aina jarruttaessa. En ainakaan muistaakseni aiemmin ole tuonkaltaisia ääniä missään metrossa kuullut.
 
Vaunupari 207-208 piti tänään aiemmin matkustaessani hyvin erikoisia kolina- ja räminä-ääniä aina jarruttaessa. En ainakaan muistaakseni aiemmin ole tuonkaltaisia ääniä missään metrossa kuullut.

Huomasin saman vain vaunulle 207, muuten jarrutuksessa ei kuulunut ylimääräiseltä kuulostavia ääniä.
 
Takaisin
Ylös