Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
To 26.7:
Metrojuna 306 ajeli linjalla M1 ja vaunujen sivussa olevat punaiset valot paloivat koko ajan taukoamatta. Sen verran tiedän, että valkeat valot palavat, kun ovet ovat auki, mutta mikä niiden punaista valojen tarkoitus on?
Kertovat tosiaan siitä, että junassa on tietyn luokituksen hälytyksiä päällä. Arkikielessä puhutaan usein vikalampuista. Hätäpuhelimen käyttö ei sytytä punavaloa nykyään missään junasarjassa, hätäjarrukin vain M100:ssa.Ne palavat, kun vaunussa on häiriö/hätäpuhelinta tai hätäjarrua on käytetty.
M200:ssa ja M300:ssa kuljettajan PC osaa toki kertoa paljon tarkemmin mikä on vialla ja missä päin junaa. Näissä junasarjoissa punalamput syttyvät myös vain tietyistä kriittisemmistä ilmaisuista.
Herttoniemen aseman järjestyksenvalvoja veti 2-laiturin junan hätäpysäytyskahvasta havaittuaan henkilön rata-alueella laiturin jälkeisellä osuudella. 2-laituriin juuri saapunut juna jäi viitisen minuuttia myöhään JV:n havaintoa selviteltäessä.8.8 klo 12.36
Herttoniemessä joku päätti vetää laiturilla olevaa hätäjarrua.
Tarkoittaa tosiaan ajamista yleisrajoituksen mukaan, ellei opastimen yhteydessä merkillä osoiteta muuta rajoitusta.Olen ollut siinä käsityksessä, että metron pääopastimen vihreä opaste tarkoittaa "Aja" ilman sen suurempia rajoituksia.
Raide 2 on normaalisti keskutaan päin käätettävä raide. Sen opastimelle tulee kyllä keltavihreä jos mennään poikkeavalle. Tarkoittanet 3-raidetta eli keskiraidetta? Siitä varikolle päin geometria on tosiaan väistämättä 35 km/h, mutta tämä on osoitettu opastimen välittömässä läheisyydessä olevalla nopeusrajoitusmerkillä.Tänä iltana Itäkeskukseen saapui "Ei matkustajille" -runko idän suunnasta raiteelle 2 ja jatkoi pysähtymättä suoraviivaista liikettään metrovarikon suuntaan ohittaen raiteen 2 päässä olevan pääopastimen, joka näytti opastetta "Aja". Kun katsoin raiteen 2 pääopastimen taakse johtavaa kulkutietä ja seurasin ohi ajavan metron liikettä, sille näytti olevan myötävaihteeseen sn 35 -raudat metrovarikon suunnan raiteille.
Tarkoittanet 3-raidetta eli keskiraidetta? Siitä varikolle päin geometria on tosiaan väistämättä 35 km/h, mutta tämä on osoitettu opastimen välittömässä läheisyydessä olevalla nopeusrajoitusmerkillä.
Kysymykseni on: Miksei pääopastimessa ollut vihreä-keltaista opastetta (Aja sn 35 ainakin rautatietermeissä) osoittamassa vaihteesta aiheutuvaa nopeusrajoitusta, joka junan kulkutiellä kuitenkin oli?
Onko muuten M300-junien infoihin tulossa korjauksia? Aika kauan on jo ollut tuo ”Itäkeskus, Itäkeskus...” ongelma ja kuulutuksista puuttuu Mellunmäen kääntöraide-versio sekä M2:lla Ruoholahti suuntaan Tapiola.
Myös rautateillä voi aja-opasteella olla kulkutie poikkeavalle, mikäli poikkeavan raiteen rajoitus on sama kuin suoran raiteen. Metrossa näytetetään siis noudattavan samaa logiikkaa.