Tarkoitat siis sanoa, että yhteydet Tapiolaan ja Otaniemeen paranevat asemien ympäristöstä, eli Urheilupuiston eteläpuolelta, Niittykummun koulun ympäristöstä ja Ompun eteläpuolelta. Tosin ilkeämielinen ihminen saattaisi muistuttaa, että Ompun pohjoispuolella on jo nyt käytettävissä nopea yhteys Tapiolaan ja Otaniemeen.
Etelä-Espoossa yhteydet Otaniemi-Keilaniemi-Tapiola alueelle paranevat paljon laajemmalta alueelta. Se johtuu siitä, että tiheästi liikennöitävä liityntäliikenne ja metro tarjoavat tiheän vuorovälin ja niille, joille kävelymatka asemalle on pitkä erittäin laadukkaan vaihdollisen yhteyden.
Muualta sitten yhteydet eivät niinkään parane, vaan pikemmin huononevat monesta suunnasta. Jos ne ovat Länsimetron valmistumisen jälkeenkin "erittäin hyvät", en tiedä mitä ne nyt ovat. Taivaalliset? Espoon linjat 2 ja 4 kun tuovat ihmisiä Otaniemeen ja Tapiolaan hiukan useammasta kuin kolmesta pisteestä.
Tuo nelonen on ainakin yhden viereisessä työpisteessä asuvan Matinkylälaisen mielestä huonosti palveleva linja. Sama on tilanne monelle muullekin suunnalle. Metro sen sijaan sitoo Keilaniemi-Otaniemi-Tapiola alueen paljon tiheämmän ja paremmin palvelevaan liikenneverkkoon, jota bussiliikenteellä ei saada aikaan.
---------- Viestit yhdistetty klo 13:42 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:36 ----------
Toivoa sopii, että sillä on enemmän vaikutusta kuin ennusteissa. Ihmetyttää vain, että missä Raide-Jokeri ja muut tehokkaat poikittaisliikenneratkaisut viipyvät. Näillä kun olisi vounut helpottaa nykytilannetta niin kauan kunnes raskaat ratkaisut tulevat tarpeellisiksi (eli vuoteen 2114 ).
Raide-Jokeri on toki hyvä hanke, mutta se palvelee hitautensa johdosta vain aika lyhyillä matkoilla ja liityntävälineenä.
Kun halutaan kulkea vaikka Myyrmäestä tai Tikkurilasta Etelä-Espooseen tai päinvastaiseen suuntaan länsimetro ja Pisara tarjoavat ylivoimaista palvelutasoa. Laajaneva seutu tarvitsee verkon, jolla pystytään liikkumaan sujuvasti myös pidempiä matkoja.
Tämä ei tarkoita, ettei seudulle tarvittaisi myös nykyistä laajempaaa raitioliikennettä, jollla nykyistä laajemmat alueet saadaan raideliikenteen piiriin.