Lastenvaunuille ja pyörätuoleille on varattu tilaa. Bussien perusteella keskimäärin 1/70 eli noin 1,5 % kapasiteetista. Kysyntä ei ole läheskään tätä luokkaa, omien havaintojeni perusteella. Mutta en tiedä, mikä se on. HSL:ssä ehkä tiedetään.
Minä en asu Keravalla vaan...
Rainer, sinä et ole kaikki kaupunkilaiset, et edes kaikki joukkoliikenteen käyttäjät. Ja sinä käytät junaa, joka onkin ratkaisevasti nopeampi kuin metro. Metro ei mene missään niin pitkälle, etteikö sieltä pääsisi suoralla bussilla keskustaan nopeammin kuin liityntäliikenteellä. Ja näinhän tulee olemaan Espoossakin. Kun vähentää RaideYVA:n esittämistä matka-aikakartoista puuttuvan Koivusaaren pysähdyksen, metro ei nopeuta käytännössä kenenkään matkaa busseihin verrattuna.
Eivätkä bussit aja ruuhkissa kuin keskenään. Bussit ajavat bussikaistoja keskustaan asti.
Joukkoliikennevälinettä juotuu lähes aina odottamaan. Myös raitiovaunuja Helsingin keskustassa. Jos olen esim menossa Munkkiniemeen niin en minä voi mennä millä tahansa ratikalla, vaan ainoastaan nelosella, ja jos sen vuroväli on 12 min niin silloin joutuu odottamaan 12 min jos edellinen on juuri ehtinyt mennä. Metrossa ja junilla on tarkat lähtöajat joka asemalta ja ne voi tarkistaa aikatauluista ja suunnitella menonsa niiden mukaan. Bussien ja ratikoiden kohdalla vain niiden lähtöpisteestä. Mutta jos joskus on niin laiska että ei ole lukenut aikataulua niin odotusolosuhteet ovat metrossa mukavemmat. Ja myös kyyti.
Täsmällisesti toimivaa joukkoliikennettä ei joudu odottamaan. HSL-joukkoliikennettä joutuu, koska täsmällisyyteen ei tosissaan pyritä tai ei päästä, kun autoilu on tärkeämpää, eikä joukkoliikenne-etuja hyväksytä. Eikä sitä tilannetta muuta miksikään se, että kalliit metrot ja junat kulkevat täsmällisesti, koska niillä on vähän pysäkkejä ja matkaa on jatkettava tökkivillä busseilla tai ratikoilla.
Ja nelosen vuoroväli ei ole 12 vaan 6 minuuttia. Mutta vaikka olisi 12, ei sitä tarvitse odottaa, vaan pysäkille mennään silloin, kun vaunu tulee. Ethän sinäkään lähde pysäkille odottelemaan puolen tunnin välein kulkevia busseja, vaan katsot aikataulusta. Ja saman taidat tehdä junankin kanssa, jonka vuorovälin arvaan kohdallasi olevan 10 minuuttia.
Tämäkin asia on yleisesti tiedossa. Eli joukkoliikennesuunnittelijat tietävät laajasta kokemuksesta, että 5–7 minuuttia vuorovälinä on siirtymäalue. 5 minuutin vuoroväliin asti suurin osa ihmisistä ei välitä aikatauluista, koska odotusaika on enintään 5 minuuttia, joka yleisesti siedetään. 7 minuutin vuorovälistä lähtien lähes kaikki tulevat pysäkille aikataulun mukaan.
Antero