- Liittynyt
- 18 Elokuu 2006
- Viestit
- 2,312
Seuraavalta hallitukselta odotan selkeitä toimenpiteitä pk-seudun kehittämiseksi valtakunnan pääkeskuksena:
-Espoon kaupunkirata rakenteille-
-Päätös pisarasta ja rakenteille
-Espoo tehnee päätöksen länsimetron jatkosta tänä keväänä. Päätös on erittäin tärkeä raideliikennesormen ulottamiseksi täysin uusille alueille, aivan Espoon länsipuolelle. Samassa päätettänee, että metroa voidaan myöhemmin jatkaa Kauklahteen eli kuten stadiksi sanotaan, "Kökkeliin" asti.
-Toivottavasti raitioliikennehankkeille myönnetään valtiontukea, eli esim 50 % rakennuskustannuksista.
No ehkä minäkin sitten saan esittää toiveeni seuraavalle hallitukselle:
- Lentorata rakenteille pikimmiten
- Raide-Jokeri sekä Tampereen ja Turun raitiotiet rakenteille pikimmiten
- Kehärata kuopataan ja tehdään sen tilalle Vantaan poikittaisraitiotie (jos Vantaa yhdistyy Helsinkiin niin mihin ihmeeseen tarvitaan poikittaista raskasraidetta pienemmille matkustajavolyymeille kuin Tampereen raitiotie?)
- Kaikki metron laajennukset jäihin: länsimetro (jos raha riittää) päätettäköön Tapiolaan, mistä rakennetaan sekä Matinkylään että sopivaan päinvastaiseen suuntaan raitiotie
- Östersundomiin raitiotie
- Pisara haudataan ikuisiksi ajoiksi ja rakennetaan sen sijaan ratapihalle kevytrakenteinen katos estämään lumen pakkautuminen vaihteisiin, samoin kaikki lähi- ja kaukojunarungot pidetään kiinteinä kokoonpanoina joita muutetaan vain, jos joku vaunu tuhoutuu esim. kolarissa tai muuten menee vakavaan korjauskuntoon, ohjausvaunuja hankitaan lisää niin että sellainen on jokaisessa junassa
- Riihimäen kolmioraide
- Espoon kaupunkiradan pidennys Kauklahteen asti
- Vantaankosken radan pidennys kolmella asemalla pohjoiseen maan pinnalla
- Pohjanmaan-radan kunnostus Seinäjoki-Oulu -välillä nopeammin valmiiksi, erityisesti kaksoisraide tärkeä
- Pirkkalan oikorata ikuiselle jäähylle
- Tallinnan-tunnelin suunnittelu alkaa, Suomi aktiivisesti mukaan Rail Baltica -hankkeisiin, tavoitteena nopea junayhteys Rovaniemi-Oulu-Tampere-Helsinki-Varsova-Berliini-Bryssel-Pariisi niin nopeasti kuin pystytään (nimeksi esim. Polar Express, samaan tyyliin kuin Orient Express)
- Finavian lentoasemaverkosto pilkotaan ja mahdollistetaan avoin kilpailu (Helsinki-Vantaa omaksi yhtiökseen; Tampere-Pirkkala, Turku ja Oulu kukin omaksi yhtiökseen ja kehittäminen yhdessä seudun kuntien kanssa; muut lentoasemat joko itsenäisiksi tai varsinkin tappiolliset osaksi perustettavaa valtiollista lentoasemavirastoa)
Rataverkko toisaalta kaipaa suuria investointeja, mutta uudisrakentamisen miljardimegahankkeet pitäisi kuopata kaikki, lukuunottamatta lentorataa, jolle on oikeasti tarvetta.
Sen sijaan pitäisi panostaa rataverkon kunnon ylläpitoon ja tason nostoon sekä pieniin hankkeisiin, eritoten raitioteihin. Erityisen tärkeää olisi ottaa kaikki tehot irti nykyisestä rataverkosta palveluinnovaatioiden avulla. Nykyinen rataverkko mahdollistaisi kaikenlaisia junapalveluja joita ei nykyään tuoteta, alkaen suurten kaupunkien lähiliikenteestä ja päättyen esim. poikittaisyhteyksiin vaikkapa välillä Tampere - Riihimäki (kolmioraide?) - Lahti - Kouvola - Imatra ( / ... - Lahti - Kouvola - Pietari).
Palveluinnovaatioita syntyisi parhaiten, jos VR:n monopoli puretaan ei pelkästään teoriassa vaan myös käytännössä.
Viimeksi muokattu: