Kai kaupunkiratojen ja metron integroinnissa on kysymys muustakin kuin Pisaran ja metrolinjojen yhdistämisestä.
Integroimalla Pisara, kaupunkiradat ja metro miten vain, ei päästä pois siitä tosiasiasta, että nopean raideliikenteen laajeneminen alueille jossa sitä ei ole on välttämätöntä.
Pisara-rata ei korvaa toisen metrolinjan tarvetta.
Tällä foorumilla on useasti todettu, että toisen metrolinjan olisi oltava kevyempi ratkaisu kuin nykyinen itä-länsi yhteys, mutta kuitenkin yhteensopiva, yhteensopiva myös kenties lähijunaratojen kanssa, ja ratikkayhteensopivuuskin on mainittu.
On siinä kerrakseen.
Ehkä kuitenkin kahden eri, toisen metrolinjan myötä jopa kolmannen, teknisen ratkaisun yhdistäminen olisi kallista, turhaa ja kömpelöä.
Yhteisen metrokartan tekemiseen ei tarvita teknistä integraatiota. Ehkä HSL:n tulisi tehdä metrosta ja lähijunalinjoista yhtenäinen metrokartta mikä korvaisi linjakartat VR:n ja HKL:n kalustossa ja asemilla.
---------- Viesti lisätty kello 8:57 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 8:17 ----------
Olen itse huomauttanut tästä asiasta jo joskus 2007–2008 kaupunkisuunnittelulautakunnassa, ja KSV:n liikennesuunnittelijat olivat samaa mieltä, että metroradan kapasiteetin alentaminen on virhe. HKL:n silloinen suunittelujohto kuitenkin piti päänsä, ja tällä tiellä ollaan.
Ehkä Kampin länsipuoliset putket menisivät liian tukkoon jos nykyiseltä Kampin asemalta liikennöitäisiin sekä itään, länteen & pohjoiseen ja mahdollisesti jopa etelän suuntaan.
Toisaalta länsi-itäyhteyden lisäksi kapasiteetti saattaisi antaa myötä metron ympyrälinjalle.
Kampin terminaalin alaterminaalin yhdistäminen yhdys/kääntö-raiteisiin tai siis toiseen metrolinjaan ei luulisi olevan teknisesti mahdotonta.
Kampin ala- ja yläterminaalin lisäksi toisen metrolinjan Kampin terminaaliksi on kaavailtu kokonaan uutta Tennispalatsin alle louhittavaa asemaa.
Selkeää tottakai on, että Kampin nykyisestä metroasemasta ilman alaterminaalin avaamista otetaan kaikki hyöty.