Ei se ole muuttunut miksikään, vaan on ihan sama kuin alusta asti. Jos 70 % matkustajista käyttää liityntää, niin aika heppoiseksi jää yöliikenne, joka toimii vain metron varassa.
Mistä tuo 70% luku oikein tulee? Itse en ainakaan onnistunut löytämään tilastoja, joista saisi tuollaisia lukuja ulos. Etsintäni tuloksena päädyin tällä foorumilla aiemmin esitettyyn Helsingin sisäisten bussilinjojen nousumäärätilastoon vuodelta 2004 sekä
HKL:n sivuilla olevaan metroasemien nousijamäärät -tilastoon. Metron liityntälinjojen yhteenlaskettu nousumäärä tuolloin oli 62483 ja Itä-Helsingin metroasemien yhteenlaskettu nousumäärä 90440. Yksinkertaistamalla tilanne sellaiseksi, että kaikki matkat tapahtuvat välillä kantakaupunki - Itä-Helsinki voidaan laskea liitynnällisten matkojen osuus. Näin ollen metromatkojen määrä on kaksinkertainen nousulukuun nähden eli 180880. Liitynnällisten matkojen osuus on tällöin 62483/180880 eli 34,5%.
Malliin sisältyy toki useita virhelähteitä: Linjoilla 54, 54B, 58, 58B, 78, 79, 519, 519A, 520 ja 550 tehtäviä liityntämatkoja ei oteta huomioon. Toisaalta liityntälinjoilla tehtävät matkat, joihin ei liity metromatkaa ovat mukana laskussa. Huomiotta jäävät myös Itä-Helsingin sisäiset matkat, joihin sisältyy kaksi liityntäbussimatkaa ja metromatka vääristävät tilastoa entisestään. Myös oletus siitä, että metrolla asemalta x lähtenyt palaa asemalle x ei pidä kaikkien matkustajien kohdalla paikkaansa. Virheläitä on kumpaankin suuntaan eivätkä ne mielestäni ole kovinkaan suuria matkojen kokonaismääriin nähden, joten karkea malli näyttänee ihan hyvin suuntaa liityntämatkojen osuudesta.
En näiden tilastojen valossa käsitä, miten todellinen luku voisi olla 70%, ellei sitten yksinkertaisesti ole jaettu liityntälinjojen nousumäärää itä-helsingin metroasemien nousumäärällä, mikä ei tunnu järkevältä, koska bussimatkoista lasketaan kaikki, mutta metromatkoista kantakaupungista itään saapuvia ei lasketa mukaan.
Ja sitten itse aiheesta: Näin itähelsinkiläisenä nuorena tulee yöliikennettäkin käytettyä melko usein. Pääsääntöisesti tuo suorat yöbussit palvelevat hyvin, mutta matka-ajan ennustaminen on vaikeaa. Välillä Rautatientorilta pääsee kotiovelle 97N:llä metroyhteyttä nopeammin ja välillä hitaammin. Metron kanssa Rautatientori on 25-30 minuutin päässä. Yöbussilla pitäisi kestää noin 20 minuuttia. Nopeusennätyksenä on ollut 15 minuuttia ja hitaimmillaan on mennyt noin tunti. Tavallisesti melko tyhjällä bussilla pääsee kotiin noin 20 minuutissa ja täydemmällä menee sitten runsas puoli tuntia. Arkiöinä yöbussi palvelee loistavasti ja ei noissa viikonlopun hitaammissakaan vuoroissa ole valittamista, jos ei seisomaan joudu. Sen sijaan erityisten tapahtumailtojen yöbussiliikennettä pitäisi ehdottomasti korvata metrolla. Ainakin uudenvuoden, vapun ja taiteiden yön aikaan pitäisi metron kulkea pikkutunneille asti. Tänäkin uutenavuotena kahdella telibussilla ajettu vuoro jätti matkustajia jo Rautatientorilla pihalle odottamaan, kunhan ensin oltiin jo lähdöstä 20 minuuttia myöhässä vaikka bussi saapui laituriin ennen lähtöaikaa. Hitaasti lastattavat ja ahtaat bussit eivät sovellu vilkkaimpien öiden liikenteeseen. Helpottaisihan se melkoisesti bussien ruuhkia, jos 70% matkustajista pääsee kävelemään metroasemalta kotiinsa.